کد مطلب: ۵۶۷۶۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران می‌تواند از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کند؟

ایران می‌تواند از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کند؟

ایلان ماسک تصمیم دارد تا شهریور استفاده از اینترنت ماهواره‌ای را در دسترس عموم مردم قرار دهد و ایران نیز یکی از کشورهایی است که می‌تواند از این خدمات استفاده کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک در آستانه‌ پخش اینترنت پرسرعت در همه جای دنیا به‌جز مناطق قطبی است. این خدمات از شهریور در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اشتراک ماهانه این ماهواره‌ ۱۰۰ دلار است یعنی برای نصب ابتدایی باید هزینه‌ای معادل ۱۲٫۵ میلیون تومان و پرداخت اشتراک ماهانه رقمی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

هم‌اکنون ۶۹ هزار کاربر از استارلینک به عنوان آزمایشی استفاده می‌کنند. ماسک امیدوار است که شمار کاربران سال آینده به تقریبا نیم میلیون نفر برسد.

فروش دستگاه اینترنت ماهواره‌ای صحت ندارد

بسیاری از سایت‌های اینترنتی فروش این دستگاه‌ها را آغاز کرده‌اند در حالی که دستگاه‌های دریافت اینترنت ماهواره‌ای هنوز وارد ایران نشده‌اند.

میلاد نوری درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر یکسری سایت‌های فروش در ایران راه افتاده‌اند اما این‌ها تقلبی هستند. چون این دستگاه‌ها هنوز وارد ایران نشدند و تصاویری است که از سایت‌های خارجی برداشته‌اند و صحت ندارند.»

میلاد نوری ادامه داد: «بعد از گرفتن مجوز احتمالا وارد کردن این دستگاه قانونی نباشد و این کار به صورت مجازی انجام شود.»

تاثیر تحریم‌ها در استفاده از اینترنت ماهواره‌ای

تعدادی از حقوقدانان نیز معتقدند که احتمال دارد امکان استفاده از این خدمات در ایران فراهم شود.

میلاد نوری در رابطه با این موضوع گفت: «در ثبت‌نام این سایت کشور ایران را هم اضافه کرده‌اند. یعنی ایران هم توانایی استفاده از این خدمات را دارد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این شرکت آمریکایی است و باید دید هنگام پرداخت هزینه این خدمات، تحریم‌ها شامل ایران می‌شود یا خیر.»

نوری با بررسی این موضوع از لحاظ حقوقی ادامه داد: «من از لحاظ حقوقی تخصصی ندارم اما با افراد حقوقی و مخابراتی که صحبت می‌کردم؛ گفتند که در زمینه بین المللی یکسری معاهدات وجود دارد که اگر هر سرویسی بخواهد به یک کشور خدمات رسانی کند باید از آن‌ها مجوز بگیرد.»

اینترنت ماهواره‌ای به ایران تعلق می‌گیرد؟

یکی از مواردی که در ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به چشم می‌خورد نام کشور ایران به عنوان کشوری است که توانایی استفاده از این خدمات را دارد.

امید رهبر درباره سرویس دهی این خدمات در ایران به تجارت‌نیوز گفت: « اگر چه سرویس‌دهی رسمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران دور از انتظار است اما دفاتر رسمی این شرکت در ترکیه، امارات، کویت، قطر و سایر کشورهای همسایه، دسترسی غیر مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را فراهم خواهند کرد.»

این کارشناس حوزه فناوری ادامه داد: «به نظر می‌رسد ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌‌ای برای کاربران ایرانی مانند سرویس‌های دیگر شرکت‌های آمریکایی غیر رسمی، همراه با دردسرهای فراوان و هزینه بالاتر از سایر کشورها خواهد بود.»

میلاد نوری هم دراین‌باره گفت: «این ماهواره‌ها ایران را پوشش می‌دهد، اما هنوز نمی‌دانیم که این خدمات به ایران تعلق خواهد گرفت یا خیر.»

نیم میلیون نفر از اینترنت ماهواره‌ای استفاده خواهند کرد

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس اعلام کرد که طی ۱۲ماه آینده، تعداد کاربران اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به حدود ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

درحال‌حاضر، این سرویس در مرحله آزمایش قرار دارد و از سال۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۷۰۰ماهواره به فضا ارسال شده است. ایلان ماسک، تعداد کاربران فعال کنونی اینترنت ماهواره‌ای خود را ۶۹هزار و ۴۲۰نفر عنوان کرد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مستقیما به کاربران واگذار خواهد شد و می‌تواند علاوه بر فراهم‌آوردن دسترسی روستاییان و ساکنان مناطق دورافتاده به اینترنت پرسرعت برای دولت‌ها و سازمان‌های نظامی ‌نیز اینترنتی سریع را برای ارتباطات آنها به ارمغان آورد.

هزینه استفاده از خدمات اینترنتی

درحال‌حاضر، کاربران عادی برای دریافت این سرویس اینترنت، باید ماهانه ۹۹دلار(دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) پرداخت کنند که البته ۴۹۹دلار(۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) نیز برای خرید تجهیزات اولیه از قبیل روتر و دیش استارلینک نیاز است.

اینترنت ماهواره‌ای چرا ایجاد شد؟

ماسک در نظر دارد تا اینترنت استارلینک را بیشتر به‌عنوان مکملی برای اینترنت ۵G عرضه کند تا اینکه بخواهد با شرکت‌های مختلف در این حوزه رقابت کند. به گفته ماسک، بخش زیادی از درآمدهای حاصل از عرضه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای پروژه بزرگ اسپیس‌ایکس به‌منظور ارسال انسان به مریخ و ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شماها خیلی سخته می‌خواین بکنید تو ایران قابل استفاده است و هیچ مجوزی از ایران نمی‌خواد بعداز بهتون ثابت میشه

    • ناشناس

      اره لابد همه مردم میتونن ماهی 100 دلار پول اشتراک بدن(اصلا از چه روشی می خوان پرداخت کنن) یا 500 دلار تجهیزاتشو بخرن!!
      ایلان ماسکم عاشق چشم ابروی شماست اینترنت مفتی بده بهت

    • از بین رفته در بورس

      یه ساختمان 12 واحدی همه وقتی باهم بخوان بگیرین این هزینه از هزینه شرکت های داخلی هم کمتر میشه چون هم محدودیت خجم نداره و هم سرعت بسیار بالا

  • ناشناس

    قرارباشه هرکاربر ۱۲میلیون هزینه کنه که میشه فقط برای سرمایه دارها بنابراین همینو که داریم بهتره گفتن انترنت ماهواره ایه رایگان نه هزینه بردار

    • ناشناس

      ی ساختمون ۳۰یا۴۰واحدی ی دستگاه میخرن میزارن توی ساختمون ,,,همه ی اهالی ساختمون ,,,با رمز ورود واردمیشن ,,,هزینه هاشم سر شکن میشه

  • ناشناس

    میلاد نوری ادامه داد: «بعد از گرفتن مجوز احتمالا وارد کردن این دستگاه قانونی نباشد و این کار به صورت مجازی انجام شود.»مگه مردم گروگانن؟؟؟؟ متاسفم که افراد تحصیل کرده ما به جای حمایت از آزادی اینترنت، از محدودیت و بگیر و ببند حمایت میکنن!!!!
    به زودی در ایران استفاده میشه دولت امریکا هر چیزی رو تحریم کنه اینو که واسه مردم‌گروگان گرفته ایران آزاد میزاره، از لحاظ قیمت با توجه به کیفیت ۱۰۰ برابری نسبت به اینترنت محدود شده با پهنای باند محدود شده و پینگ محدود شده و حکومتی ارزش داره خریدش.
    الان زنگ بزنی شرکتای خدمات اینترنتی بگی برای گیمینگ اینترنت میخوام پینگ پایین تر از ۸۰ دارید میگه دولت گفته از ۸۰ تا ۱۸۰ باید پینگ بدین به کاربر نه بیشتر. مگه ما زندانی هستیم؟ مگه گروگانیم؟ الان همه جای دنیا تو کشکرای در حال توسعه یا توسعه یافته پینگ اینترنت بالای ۷۰ و ۶۰ خنده دار و به درد نخوره. دیگه بازی آنلاین که جرم نیست!

  • نا شناس

    هزینه اش خیلی بالا است قشرفقیر نمی توانند اینترنت بگیرن ماه ایی ۲ و نیم میلیون چرا خرج نت کنیم تو این گرانی خرج شکم بچه هامون کنیم که گشنه نمونند کم پول نیست که که ناه ایی ۱۰۰ تومان بود باز خوب بود خدایی ما نداریم نت بگیریم اینترنت هم میشه یه ارزو برای مردم ایران

  • توحید

    اتفاقا دستگاه گیرنده ش موجوده و از عراق وارد میشه و به هر نصاب ماهواره میگی جوابشون مثبته

    • ناشناس

      نصاب ماهواره هست مهندس itکه نیست

  • ناشناس

    بسیار عالی هست .

  • ناشناس

    آخه این قیمت چه خبره؟ برای خود خارجی ها هم صرف نمیکنه چه برسه به ما…

  • یوسف مرادپور

    سالهاست برا تمام مردم دنیا کاربرد نت سریع تقریبا عادی شده ولی برا مردم ایران هم گران هم ضعیف و منبعد هم بخاطر فقر طبقاتی موجود برای مردم ایران استفاده از این فناوری فقط یک ارزو میتونه باشه چون با درامد ماهانه یکه خانوار ایرانی هیچ نسبتی نداره و اصلا هم خوان نیست بنطر میرسه فقط سرمایه دارها بتوانند استفاده کنند ….

  • fred

    خیلی خوبه که اینترنت ارزان قیمت و بدون فیلتر در دسترس کل مردم دنیا باشه و لازمه تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از اون و حتی خود نت ضرر و زیانی برای مردم و محیط زیست نداشته باشه و به نظر میاد وجود هزاران ماهواره در جو زمین و مصرف دیش و ارتعاش سیگنالهای ایننرنت ماهواره‌ای برای کره زمین و موجودات روی ان ضرر داشته باشه و بدتر از اون ایلان ماسک میخواد درامد اونو برای رفتن به مریخ و بردن ادما به اونجا هزینه کنه که واقعا لازمه یکی به ایلان ماسک بگه اخه مرد حسابی وقتی میشه توی همین کره زمین برای ادمها بهشت ساخت چرا باید مثل دیوانه ها با موشک و کلی هزینه و وقت بریم مریخ که مثل بیابونه و اصلا قابل مقایسه با کره زیبتی زمین نیست

  • ناشناس

    خوب ماایرانیا از دور رفتیم بالا بااین قیمت