کد مطلب: ۳۸۹۵۲۳

پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی تحلیل کرد:

بی‌طرفی شبکه مشکل اصلی اینترنت در ایران / منظور از اینترنت استاندارد چیست؟

بی‌طرفی شبکه مشکل اصلی اینترنت در ایران / منظور از اینترنت استاندارد چیست؟

اجلاس ایران هوشمند با هدف بررسی و تبادل اطلاعات در زمینه ایجاد زیرساخت‌های تبادلات اقتصادی بین کشورهای منطقه با حضور وزرای ارتباطات در ایران برگزار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این اجلاس که با حضور وزرای ارتباطات روسیه، ترکیه و آذربایجان و رئیس جمهور انجام می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی به بحث و تبادل و نظر گذاشته می‌شود اما این اجلاس درحالی صورت می‌گیرد که زیرساخت‌های اینترنت در ایران و ارایه آن به کاربران با انتقادات بسیاری همراه است.

در این زمینه پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید برای روشن شدن وضعیت اینترنت در ایران باید در ابتدا روشن شود که وقتی می‌گوییم اینترنت استاندارد منظورمان چیست؟

او امی‌گوید: در این زمینه چند شاخص را باید مورد توجه قرار دهیم که یکی از آنها میزان دسترسی به اینترنت است که در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. پس از اینکه سال‌ها به کندی پیشرفتی در این زمینه حاصل شد و حتی به طور قانونی جلوی توسعه اینترنت گرفته شده بود این رشد به وجود آمد. اما از سال‌های 93 تا 95 رشد خیلی خوبی از نظر دسترسی به اینترنت داشتیم که البته با توسعه اینترنت همراه امکان پذیر شد.

او اضافه می‌کند: شاخص دیگر اینترنت مطلوب به سرعت اینترنت مربوط است. در ایران اگر با قطعی‌های مکرر مواجه نشویم سرعت اینترنت به خصوص در حوزه موبایل خوب است اما از سویی دیگر سرعت اینترنت ثابت بسیار پایین است و متاسفانه این ضعفی است که از گذشته باقی مانده و بهبود هم نیافته است. سرعت اینترنت ثابت در حال حاضر معمولا زیر 8 مگابیت بر ثانیه است.

آسترکی با اشاره به اینکه در مجموع پایداری شبکه و یکنواختی سرویس اینترنت همراه ضعیف است، تاکید می‌کند: این تجربه ای است که همه کاربران در ایران دارند. ممکن است مسئولان وزارت ارتباطات ادعای دیگری داشته باشند ولی واقعیت این است که پایداری ضعیف است و به خصوص در هفته‌های اخیر با قطعی اینترنت و کاهش سرعت مواجه بودیم.

به گفته او، نکته سوم درباره شاخص‌های اینترنت مطلوب که اتفاقا خیلی مهم است مربوط به بی طرفی شبکه است (Net Neutrality) . آسترکی اضافه می‌کند: در مبحث بی‌طرفی شبکه، ایران یکی از ضعیف‌ترین شبکه‌ها را در دنیا داراست. بی طرفی شبکه به معنای دسترسی و پرداخت هزینه یکسان برای همه است؛ برای همه مصرف کنندگان، گیرندگان و ناشرین. اولین علتی که بی‌طرفی شبکه را در ایران تضعیف یا تا حد زیادی محدود می‌کند، فیلترینگ است.

به گفته او، فیلیترینگ یعنی قطع دسترسی به بخشی از سرویس‌ها و این ناقض بی‌طرفی شبکه است.

این تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی تاکید می‌کند: شبکه باید به طور یکسان و آزاد برای همه باشد و کاربر بتواند انتخاب کند چه چیزی را استفاده کند. دومین علت نقض بی‌طرفی شبکه موضوع تفکیک سرویس داخلی و خارجی و در واقع پهنای باند داخل و خارج است. این موضوع باعث شده که عده‌ای از ارایه دهنده‌ها و خدمات دهنده‌های اینترنت در ایران دسترسی خاص و ارزان‌تر برای برخی از سرویس‌ها ایجاد کنند و در نتیجه فضای رقابتی هم از بین می‌رود.

او مثالی در این زمینه می‌زند و ادامه می‌دهد: به طور مثال وقتی می‌خواهید با اینترنت ایرانسل سرویس ویدئوهای ایرانسل را دنبال کنید هزینه متفاوتی می‌پردازید یا اگر بخواهید با اینترنت شاتل آن را دنبال کنید یا از اینترنت شاتل از سرویس نماوا استفاده کنید، هزینه سرویس متفاوت است. این موارد کاملا نقض بی‌طرفی شبکه است و این نقض به طور سیستماتیک از سوی وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت و رگولاتوری مجاز دانسته شده است.

به گفته آسترکی، نهادهایی مثل صدا و سیما در این بخش نقش جدی در ایجاد این بی‌طرفی دارند. تمام این موارد باعث شده که کیفیت اینترنت به صورت کلی در ایران آسیب ببیند که در کنار این موضوع رانت، فساد و انحصار به وجود می‌آید.

او با تاکید بر اینکه حاصل همه این موارد منجر به ظهور شرکت‌هایی شده است که در سایه این سازوکارهای غیرسالم و ناعادلانه موفق می‌شوند، اضافه می‌کند: با تحت فشار قرار گرفتن شرکت‌ها، خروج تعداد زیادی از کارآفرینان از بازار رقابت رقم می‌خورد، چرا که فرصتی برای ظهور پیدا نمی‌کنند. امروز اگر شما شرکت ارایه دهنده اینترنت نباشید فرصتی ندارید که یک سرویس ویدویی یا یک پیام رسان یا شبکه اجتماعی داشته باشید چرا که سرویس‌ دهندهای اینترنت هرکدام سبد سرویس‌های خود را ایجاد کرده‌اند و امکان و فضا برای رشد شرکت‌ها و کارآفرینان مستقل وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: همین اتفاق در مقایسه با سرویس‌های خارجی هم افتاده است. با فیلتر کردن بخشی از سرویس‌های خارجی سرویس‌های داخلی به وجود آمده‌اند. بنابراین وقتی می‌گوییم اینترنت در ایران مطلوب نیست اگر در مقابل گفته می‌شود وضع دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت نسبت به پنج سال گذشته 30 درصد افزایش پیدا کرده یا سرعت افزایش یافته این پاسخی برای نگرانی و مشکل وضع اینترنت در ایران نیست.

او در نهایت تاکید می‌کند که مشکل اصلی در ایران نبودن بی‌طرفی شبکه است. در واقع چیزی که در ایران به آن می‌گوییم اینترنت چیزی نیست که در دنیا به عنوان اینترنت شناخته شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.