کد مطلب: ۴۴۱۹۶۱

اینترنت موبایل قربانی دعوای فرکانس

اینترنت موبایل قربانی دعوای فرکانس

اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیــص باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد. درخواست این آزادسازی از سال‌های پیش به صداوسیما ارسال شده، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال‌هاست که وزارت ارتباطات در دولت‌های مختلف بر سر آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰تا ۸۰۰ مگا هرتزی که در اختیار صداوسیماست انتقادهایی را مطرح می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد این انتقادها در وزارت ارتباطات دولت ۱۱ و ۱۲ بیشتر شده و حالا پس از شیوع بحران کرونا، سرعت و کیفیت اینترنت بیش از هر زمان دیگری به مطالبه جدی مردم از وزارت ارتباطات تبدیل شده تا جایی که وزیر ارتباطات در ۱۳ فروردین‌ در توئیتر خود و در پاسخ به کاربری که به وی گفته بود «مسئولیت وضعیت کندی اینترنت را بپذیرید» نوشت: «مسئولیت می‌پذیریم، تلاش هم کردیم… . موبایل را ارتقا دادیم اما ارتقای شبکه‌ موبایل به باند فرکانسی نیاز دارد که فعلا در اختیار صداوسیماست و تا زمانی که فرکانس آزاد نشود، ظرفیت بالاتر نمی‌رود».

امروز سعی داریم در کنار مرور تاریخچه‌ای از اختلافات در این باره، کمی هم از اثر فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگا هرتز که از آن در جهان به عنوان باند طلایی یاد می‌شود بر سرعت اینترنت بنویسیم.

مفهوم ساده فرکانس

برخی کلمات در مباحث مختلف معنای متفاوتی دارند که فرکانس نیز از آن دسته است. تعریف عمومی فرکانس عبارت است از تعداد چرخه در ثانیه (Cycles Per Second) به عبارت دیگر تعریف عمومی فرکانس تعداد تکرار یک کار تکراری در واحد زمان است (که معمولا واحد زمان را ثانیه می‌گیرند). پس هرگاه خواستید مفهوم فرکانس را در یک مبحث خاص بدانید، باید ببینید چه کاری در یک ثانیه تکرار می‌شود. به طور مثال اگر شما بتوانید در یک ثانیه ۱۰ بار دست‌هایتان را به هم بزنید، فرکانس شما در این مبحث ۱۰ هرتز می‌شود.

آن سوی دعوای فرکانس

باندهای فرکانسی که می‌توانند عامل توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور شوند جزو منابع ملی هستند و با توجه به قانون وزارت ارتباطات، متولی فرکانس‌های کشور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و این در حالی است که به ادعای این وزارتخانه این باندهای فرکانسی به صورت انحصاری در اختیار صداوسیما قرار گرفته است . این فرکانس به دلیل وسعت پوشش‌دهی آن در گذشته برای پخش آنالوگ برنامه های رادیو و تلویزیون در اختیار صداوسیما قرار گرفته بود.

اتحادیه جهانی مخابرات با توجه به اوج گیری توسعه فعالیت های موبایلی در تفاهم نامه ای تصمیم گرفت تا با دیجیتال کردن رادیو و تلویزیون این فرکانس‌ها را در اختیار توسعه شبکه های موبایلی قرار دهد به همین دلیل در تفاهم نامه ژنو ۲۰۰۶، ۱۲۰ کشور از جمله ایران متعهد شدند تا ۱۷ مه سال ۲۰۱۵ (۲۷ خرداد سال ۱۳۹۴) پخش رادیو تلویزیونی خود را به طور کامل از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کنند. در آن زمان «علی عسکری» معاون فنی وقت صداوسیما بوده که هم اکنون رئیس سازمان صداوسیماست. آن‌طور که مدیران وزارت ارتباطات می گویند این باندها هم‌اکنون خالی و بدون استفاده هستند و باید آزاد شوند.البته در مقابل این اظهارنظر، صداوسیما اعلام می‌کند که هنوز بخشی از برنامه‌های خود را به صورت آنالوگ هم پخش می کند.ضمن این که صداویما می گوید ما برای این فرکانس هزینه و آنتن و تجهیزات نصب کرده‌ایم.

سال‌ها اختلاف بر سر آزادسازی فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰

اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیــص باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد. درخواست این آزادسازی از سال‌های پیش به صداوسیما ارسال شده، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

بهمن سال ۹۷ حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری (دولت دوازدهم) در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر از بررسی اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر باندهای فرکانسی در شورای امنیت ملی را داده بود که به نظر بی‌نتیجه ماند.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم بعد از آن این پرونده را گشود و پیشنهاد استفاده بهینه از باند‌های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ را در لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس داد که البته با این پیشنهاد به رغم موافقت کمیسیون صنایع در کمیسیون تلفیق رد شد و علت رد این پیشنهاد، ورود به حیطه وظایف و اختیارات سازمان صداوسیما مطرح شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس اسفند سال گذشته مطابق با قانون بودجه سال ۹۹ پیشنهاد برگزاری مزایده برای اجاره این باند و تقسیم سود آن بین این دو دستگاه را مطرح کرده بود. به نحوی که پیشنهاد شد مطابق قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران درخصوص تخصیص دوباره و برگزاری مزایده اجاره باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز اقدام و درآمد حاصل شده را به خزانه دولت واریز کنند و مازاد این درآمد به نسبت مساوی به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یابد. این درآمد می‌تواند برای تامین هزینه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان صداوسیما و تامین منابع مورد نیاز جهت کمک هزینه خرید گیرنده دیجیتال در مناطق محروم و توسعه ارتباطات روستایی توسط وزارت ارتباطات هزینه شود.

البته پیش از این هم لطف‌ا… سیاهکلی، معاون سابق رئیس سازمان صداوسیما که حالا از این سمت هم بازنشسته شده در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که برخلاف ادعای وزارت ارتباطات که اعلام می‌کند این باندهای فرکانسی آزاد است، صداوسیما در حال استفاده از آن هاست و به هیچ وجه این باندهای فرکانسی آزاد نیست. او تاکید کرده که صداوسیما صاحب این باندهای فرکانسی است و ادعای وزارت ارتباطات برای تصاحب این باندها درست نیست.

همچنین سیاهکلی اعلام کرده که صداوسیما برای آزادسازی بخش قابل توجهی از فضای فرکانسی کشور همزمان با مهاجرت از سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال معتقد است که چون این کار هزینه دارد بنابراین هزینه آن باید پرداخت شود.در عین حال مسئولان وزارت ارتباطات معتقدند حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این ظرفیت از سوی صداوسیما در حال استفاده و بقیه آن خالی است.

نقش باند‌های فرکانسی در توسعه پهن‌باند

اگر بخواهیم سرعت را در شبکه پهن باند موبایل بالاتر ببریم و به تعداد بیش‌تری خدمات ارائه کنیم، نیاز به پهنای باند فرکانسی بیشتری است درحالی‌که به دلیل محدودیت منابع فرکانسی در شبکه موبایل، این افزایش ممکن نیست و اصرار برای آزادسازی فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ به این دلیل است که هر چقدر باند فرکانسی پایین باشد کارایی آن نسبت به باندهایی مانند ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ بالاتر می‌رود. مشخصه باند فرکانسی پایین این است که پوشش‌دهی بسیار بالایی دارند. این باند فرکانسی می‌تواند سایت اپراتورها را تا ۸-۷ کیلومتر پوشش دهد. در حالی که استفاده از باندهای بالا باعث می‌شود اپراتورها هزینه زیادی را برای احداث سایت و نصب آنتن ها هزینه کنند.البته باید خاطرنشان کرد که آزادسازی این فرکانس‌ها فقط به توسعه پهنای باند اینترنت موبایلی کمک می‌کند و مشکلات سرعت در اینترنت خانگی ربطی به ماجرای این فرکانس‌ها ندارد.

انتقادها به طرح دعوا در توئیتر

اگرچه مسئولان صداوسیما طی چند روز گذشته در خصوص موضع‌گیری‌های وزارت ارتباطات هیچ واکنشی نداشته‌اند از همان روزهای ابتدایی که وزیر ارتباطات موضوع اختلاف بر سر فرکانس با صداوسیما را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد، بسیاری از کاربران به این کار او انتقاد کردند و از وی خواستند به جای مطرح کردن اختلافات در شبکه‌های اجتماعی به دنبال حل آن در جلسات باشد.

در همین زمینه رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت وگو با مهر، با بیان اینکه جای بحث در خصوص این مباحث رسانه‌های اجتماعی نیست و باید این موضوعات به صورت کارشناسی توسط مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی حل و فصل شود، گفته: «این اشکال به وزیر ارتباطات وارد است که چرا این گونه موضوعات را به فضای رسانه‌های بیگانه‌ای چون توئیتر می‌کشاند. پروتکل پیگیری اختلاف میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما باید به این ترتیب باشد که این موضوع به مرکز ملی فضای مجازی سپرده و پس از بررسی کارشناسی به رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی ارجاع شود تا اختلاف میان دو دستگاه نظام، حل و فصل شود».

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.