کد مطلب: ۵۶۸۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقشه مسدودسازی اینستاگرام برای برنامه‌های داخلی / ساخت دو اینستاگرام ‌ایرانی؟

نقشه مسدودسازی اینستاگرام برای برنامه‌های داخلی / ساخت دو اینستاگرام ‌ایرانی؟

یکی از طراحان طرح صیانت معتقد است که اگر اینستاگرام اصلی را محدودکنیم قطعا اپلیکیشنی با نام اینستاگرام پلاس با همان قابلیت می‌سازیم. این در حالی است که تلگرام نیز به بهانه حمایت از پیامرسان‌های داخلی فیلتر شد اما هیچ نتیجه‌ای جز هدر رفت چندین میلیارد تومان نداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی‌ که این روزها بحث بر سر فضای مجازی، نرم‌افزارهای مرتبط با آن‌ها و محدودسازی این فضاها بالا گرفته است. نگرانی جمعیت زیادی از کاربران درباره اینستاگرام است. اپلیکیشنی که بیش از ۵۰ میلیون ایرانی از آن استفاده می‌کنند، بیش از ۳۰۰ هزار کسب و کار آنلاین در آن وجود دارد و بیش از یک میلیون نفر از این راه کسب درآمد می‌کنند.

اینستاگرام پلاس ایرانی

این نگرانی از جایی به وجود آمد که بحث صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و مسدودسازی اینستاگرام مطرح شد. ابتدا گفته شده که قرار است اپلیکشن‌های خارجی مسدود شود اما افراد مرتبط با این موضوع توضیح دادند که هدفشان چنین چیزی نیست بلکه قصد دارند پهنای باند را کاهش دهند.

اگر چه بین واژه‌های محدودسازی و مسدودسازی تفاوت وجود دارد اما در طرح مجلس برای فضای مجازی با نام محدودسازی، همان مسدودسازی رخ می‌دهد.

این کاهش پهنای باند به معنای کوچ ناخواسته کاربران از اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و … به پیامرسان‌های داخلی است.

عباس مرادی از طراحان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» درباره اینستاگرام پلاس گفت: «فعلا هیچ مشابه داخلی اینستاگرام نداریم. هدف طرح صیانت این است که پلتفرمی امن ایجاد شود تا زمینه مهاجرت کاربر ایرانی به نمونه داخلی فراهم شود.مثلا در اینستاگرام پلاس، بانکداری الکترونیکی خواهیم داشت.»

تکلیف اینستاگرام‌های ایرانی چیست؟

تنها اطلاعی که درحال حاضر از اینستاگرام ایرانی در دست است؛ وجود بانکداری الکترونیک است. نکته دیگر اینکه افراد باید بابت تبلیغات مالیات پرداخت کنند و از همه مهم‌تر اینکه هنوز مشخص نیست این برنامه با برنامه روبینو روبیکا ارتباطی دارد یا هریک به صورت مجزا کار خود را به عنوان اینستاگرام ایرانی انجام خواهند داد.

اگر قرار است که به صورت جدا فعالیت کنند، آیا واقعا نیاز است که همزمان دو برنامه مشابه اینستاگرام داشته باشیم؟ و اگر قرار است که با هم تلفیق شوند، چرا باید چندین میلیارد هزینه کرد و یک نرم‌افزار دیگر ساخت؟

این در حالی است که در سال ۹۷ نیز، مسئولان تلگرام را با هدف کوچ اجباری کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر کردند. این سیاست جزء هدر رفت منابع مالی هیچ نتیجه دیگری نداشت.

دولت برای حمایت از پیامرسان‌های داخلی به آنها وام میلیاردی داد که هیچ آورده‌ای برای این پیامرسان‌ها نداشت و فقط آنها را وامدار کرد. البته هنوز از بازپرداخت این وام‌ها نیز خبری نیست.

با این تجربه ناموفق در بخش کوچکی از فضای مجازی، مسئولان چطور می‌خواهند دوباره منابع مالی کشور را هدر دهند و کسب‌وکارها آسیب ببینند؟

روبینو را بیش‌تر بشناسیم

روبینو نیز اپلیکیشنی است که از اینستاگرام به صورت ناقص کپی‌برداری شدهاست. در واقع نه تنها هیچ خلاقیت تازه‌ای نسبت به اینستاگرام ندارد بلکه برخی از قابلیت‌های اینستاگرام را حذف کرده است. ضمن اینکه مانند اینستاگرام گستردگی جهانی ندارد به همین خاطر باعث محدودیت ارتباطات می‌شود.

امکاناتی مانند پیام شخصی یا همان دایرکت و فیلتر در استوری اینستاگرام را از قابلیت‌های خود حذف کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کلا تو گنده …. رتبه اول جهانو دارن شما یه سرم بده دست ملت که نمیرن نمیخواد اینستاگرام بزنی واسه ما ..

  • ناشناس

    این ها هیچ غلطی نمیتوانند بکنند!!!!!

  • ناشناس

    درسته تلگرام فیلتر شد اونطور که باید مردم به پیام رسانهای داخلی کوچ نکردن اما مشکل این بود که دولته خیانتکاره روحانی اجراش نکرد وگرنه با کم کردن پهنای باند نه تگلرام نه اینستاگرام و نه واتساپ قادر نیستن یک عکس رو باز کنن و مردم میان طرف پیام رسانهای داخلی.
    خواهی نخواهی این اتفاق میفته و توی دوره جدید با کاهش پهنای باند تا ۹۵ درصد اینستاگرام ،تلگرام و واتساپ کاملا بدونه کاربرد میشن و مردم به طرف پیام رسانهای داخلی میان .
    و حرف آخر خدا حافظ اینستا تلگرام و سایرین

    • ناشناس

      معلومه پولش تو جیب شما میره که داری به هر دری میزنی که فقط طرح تصویب بشه
      امثال شما هیتلر های معاصر ایران هستید که بخاطر منافع و عقده هاتون هزاران نفر رو به کام مرگ و ویرانی میکشید

    • ali

      شما برق رو وصل کن ما یه دستشویی بریم ترشح نکنه رومون، کم کردن پهنای باند و اینستاگرام ایرانی پیش کش

  • ناشناس

    اون‌اینستاگرامت رو بزار در کوزه آبشو بخور

  • ناشناس

    تا ببینیم و قضاوت کنیم مانند شاد و بقیه آپ های سود آور
    برای تهیه کنندگان خاص و بی مصرف برای استفاده کننده

  • ناشناس

    دقیقا مثل ماشین ساختنشون که ماشین خارجی با کیفیت رو ول کردن به مردم بدبخت یه مشت ماشین اشغالی غیر استاندارد مثل ۴۰۵ و پرشیا و پراید و…مافیای دزد ویرانخودرو و سایپا که پول مردم رو میچاپن و ارابه مرگ تحویل مردم میدن این در حالی هست که خودشون و آقازاده هاشون ماشین های لوکس خارجی سوار میش مثل بنز Bmw و…دقیقا مثل اینستاگرام که میخوان یه برنامه بی کیفیت داخلی غالب بر مردم کنن به اسم اینستاگرام ولی این نتیجه ای جز خشم مردم نداره ولی خودشان از آن اینستاگرام جهانی که کیفیت خوبی داره استفاده کنن آقازاده هاشون و خودشون که محصول آمریکاست

  • ناشناس

    نه به اپلیکیشن های داخلی هرکی از اینترنت ملی استفاده کننه خائن به ملت

  • ناشناس

    من میرم 1100 میخرم ولی وارد پیام رسانا داخلی نمیشم

  • پارسا

    اقا مشکل مردم اینستاگرام و یا اینستاگرام ایرانی نیست مشکل اینجا است که با فیلتر کردن اینستاگرام دیگر به مردم اجازه آزادانه فکر و عقیده نمی دهند گرچه امکانات فنی انان هم به هیچ وجه قابل مقایسه با آنان نیست

  • مهدی

    مَردی نه آن است که فیلتر کنی و پیام‌رسانی سازی
    گر پیام‌رسان پر طرفدار سازی و فیلتر نکنی مردی