کد مطلب: ۷۱۹۹۰۱

در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مطرح شد:

جزئیات بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی اعلام شد

جزئیات بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی اعلام شد

امروز از جزئیات بسته حمایتی از کسب و کارهای مجازی رونمایی شد. این طرح ۱۴ ماده دارد که شامل معافیت‌های مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، تسهیلات بانکی و غیره می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر ارتباطات امروز ( ۱۰ آبان ۱۴۰۱) از طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور یا همان کسب‌ و کارهای مجازی رونمایی کرد.

اواخر شهریور بود که کسب و کار‌های مجازی به دلیل قطعی اینترنت مجبور به توقف فعالیت شدند یا بسیاری از آن‌ها با خسارت‌های فراوانی روبه رو شدند. پس از ان نیز دولت نیز اعلام کرد از فعالانی که در این فضا حضور داشتند حمایت خواهد کرد تا بتوانند دوباره به شرایط قبل بازگردند.

اواخر مهر بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر خوب آماده شدن بسته حمایتی دولت از کسب و کار‌های مجازی را اعلام کرد و گفت: جزئیات این بسته به‌زودی اعلام خواهد شد. حالا جزئیات آن اعلام شده است.

صبح امروز، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، طرح حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال کشور که در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، برای حمایت از کسب و کار‌های فضای مجازی تدوین و به تصویب رسیده بود را رونمایی کردند.

جزئیات طرح حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی چیست؟

این طرح به منظور حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی که در سکو‌های داخلی اقدام به فعالیت می‌کنند بعد از برگزاری جلسات فشرده‌ی بررسی و هماهنگی میان نهاد‌های اجرایی، چون وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت ارشاد، سازمان برنامه و بودجه، صداوسیما و بانک مرکزی و در نهایت تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، امروز (سه شنبه) رونمایی شد.

در این آیین نامه که در قالب ۱۴ ماده به تصویب رسیده است، حدود بیست نوع امکان و حمایت قانونی جدید برای سکو‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی پیش بینی شده است که در قالب تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف در قالب این آیین نامه متبلور شده است.

همچنین، در این آیین نامه برای سکو‌های کسب و کاری مشمول، تسهیلاتی همچون امکانات متنوع پرداخت، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری، برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، تبلیغ در سازمان صدا و سیما و … پیش بینی شده است.

برخورداری از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، بسته‌های تبلیغاتی متنوع در پلتفرم‌های مشمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب و کارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکو‌های داخلی در اعتبارسنجی بانک‌ها و پذیرش آن به عنوان وثیقه بانکی و چندین امکان دیگر، از جمله تسهیلاتی است که برای کسب و کار‌های فعال در سکو‌های مشمول در نظر گرفته شده است.

خسارت‌های یک ماه اخیر چه می‌شود؟

قطعی اینترنت بین‌المللی وفیلرینگ شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، آسیب‌های زیادی را برای کسب‌کارهای فعال در این حوزه به دنبال داشت. اما در این بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی از پرداخت خسارت به این کسب‌وکارها صحبتی نشده است.

این در حالی است که مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیمات حمایتی این وزارتخانه برای کسب‌وکارهای متضرر شده از قطعی اینترنت، گفته: «قرار است هزار میلیارد تومان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و هزار میلیارد بسته تبلیغات ویژه شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم.»

این نشان می‌دهد که حالا برای حمایت از این افراد ردیف بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در اختیار تلویزیون قرار می‌گیرد تا از این کسب و کارهای آسیب دیده حمایت شود. صاحبان کسب‌وکارهایی که شاید دیگر گروه تلبیغات تلویزیونی قرار نگیرند. اما فیلترینگ زندگی سرمایه و درآمد آن‌ها را با با خطر جدی نابودی مواجه کرده‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.