کد مطلب: ۳۷۴۶۳۹

کدام استارتاپ‌ها از نوسانات ارزی بیشتر متاثر شدند؟

کدام استارتاپ‌ها از نوسانات ارزی بیشتر متاثر شدند؟

بسیاری از استارتا‌پ‌ها یا در معرض تعطیلی هستند و یا با برای بقا می‌جنگند. درست در شرایطی که استارتاپ‌های بزرگ قصد دارند سال پیش رو را برای حفظ موقعیت و جایگاه خود با برنامه‌های ثبات در بازار سپری کنند، وضعیت نه چندان مطلوبی را در بازار استارتاپ‌های تازه شکل‌یافته می‌توان متصور بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دلیل نوسان نرخ ارز بسیاری از هزینه‌ها افزایش یافته و اگرچه بسیاری از کسب‌وکارها تلاش کرده‌اند این هزینه‌ها را تامین کنند اما کاربرانشان تصمیم گرفته‌اند کمتر از خدماتی که تا پیش از این سفارش می‌دادند، استفاده کنند. چراکه با افزایش قیمت‌ها، هزینه زندگی در کلانشهرها به سرعت بالا رفته و دیگر دریافت خدماتی که پیش از این از استارتاپ‌ها ارزان و به‌صرفه بود، در اولویت لیست کاربران نیست.

خدمات لوکس برای منزل، خرید لباس یا طراحی، سفارش آنلاین لباس‌های برند و خارجی، تبلیغات آنلاین، خرید آنلاین محصولات کامپیوتری، خرید آنلاین بلیت هواپیما و مسافرت‌های خارجی و حتی سفارش آنلاین غذا از جمله استارتاپ‌هایی هستند که به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه ناشی از تغییرات نرخ ارز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

پیش از این، تبسم لطیفی، مدیر استارتاپ «مامان‌پز» به تجارت‌نیوز، گفته بود که بسیاری از کاربرانشان دیگر قادر نیستند هزینه سفارش غذایشان را به تنهایی پرداخت کنند، بر این اساس آنها سیستمی را طراحی کرده‌اند که پرداخت هزینه غذا به صورت اشتراکی بین کارمند و کارفرما تقسیم شود.

حالا امیر پارسامهر، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ «سنجاق» که اپلیکیشن ارائه خدمات مربوط به منزل است، می‌گوید که به جز خدمات مربوط به تعمیرات وسایل منزل، خدمات بیرونی آنها تحت تاثیر قیمت‌های افزایش‌یافته ارز قرار گرفته‌اند.

او دراین‌باره به تجارت‌نیوز می گوید: سنجاق بازاری را فراهم کرده که افرادی که خدمت‌دهنده هستند بتوانند فعالیت کنند. نوسانان ارزی حدود یک سال است که گریبان‌گیر استارتاپ‌ها شده است و از چند جهت آسیب‌زا هم بوده است.

او با اشاره به اینکه این نوسانات روی بسیاری از هزینه‌های آنها تاثیر می‌گذارد، ادامه‌ می‌دهد: مثلا سرویس‌های فنی خارج از کشور که ما از آنها خدمات می‌گیریم و هزینه‌های دلاری دارند، بیشترین تاثیر را از نوسان قیمت ارز داشته‌اند، به‌طور مثال ما با شرکت‌ها خارجی قراردادهای سه تا شش‌ماهه داریم و روی این هزینه‌ها حساب می‌کنیم اما به دلیل نوسان نرخ ارز مجبوریم یک بازه‌ای در نظر بگیریم که این مساله تخمین‌های ما را برهم می‌زند.

پارسامهر به موضوع ورود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار استارتاپ اشاره می‌کند که در این شرایط سرمایه‌گذاری پر ریسک محسوب می‌شود.

او اضافه می‌کند: وقتی ما با سرمایه‌گذار مذاکره می‌کنیم سعی می‌کنیم از ابهامات کم کرده و شفافیت را بیشتر کنیم. چون درباره چیزی که در آینده اتفاق می‌افتد حرف می‌زنیم، این باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری بالا برود و به این دلیل که قیمت دلار در این دست از معاملات موثر است.

او ادامه می‌دهد: از سویی دیگر معتقدم که همه نوسان‌ها در بازار دلار باعث می‌شود سرمایه‌گذار به‌صورت ریالی به این دست از سرمایه‌گذاری‌ها نگاه کند و سرمایه‌گذاری ریالی به روی استارتاپ‌ها منطقی‌تر است تا خرید و فروش سکه و طلا و ارز. با این وجود همین سرمایه‌گذاری هم در نهایت تنها در صورت جلب نظر سرمایه‌گذار ممکن است.

پارسامهر درباره تاثیرپذیری بازار آنها از این نوسانات می‌گوید: ممکن است در بین کاربران اولویت‌های افراد در انتخاب خدماتی که لازم دارند، تغییر ‌کند مثلا درباره خدمات داخل خانه یا تعمیرات، کاربران ناگزیر از صرف هزینه هستند اما خدمات خارج از خانه ممکن است بیشترین تاثیر را از نوسان نرخ ارز داشته باشد، هرچند که اطلاعات آماری دقیقی در مدت اخیر به دست نیاورده‌ایم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.