کد مطلب: ۳۴۱۵۸۳

تلاش گوگل برای فرار مالیاتی

تلاش گوگل برای فرار مالیاتی

غول تکنولوژی آمریکا، گوگل، در سال ۲۰۱۷ برای فرار مالیاتی بیش از ۲۳ میلیارد دلار از درآمدهای خود را به بهشت مالیاتی برمودا انتقال داده است.

غول تکنولوژی آمریکا، گوگل ، در سال ۲۰۱۷ برای فرار مالیاتی بیش از ۲۳ میلیارد دلار از درآمدهای خود را به بهشت مالیاتی برمودا انتقال داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از راشاتودی؛ غول تکنولوژی آمریکا، گوگل ، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۳ میلیارد دلار از درآمدهای خود را به بهشت مالیاتی برمودا انتقال داده است. این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ با افزایشی ۴ میلیارد دلاری روبرو شده است. گوگل سال‌هاست که به دنبال راه گریزی در سیستم مالیاتی اتحادیه اروپا است.

گوگل از یک شرکت پوششی هلندی، به نام شرکت هلدینگ گوگل هلند، استفاده کرده است تا میلیاردها دلار به زیرمجموعه دیگر خود، شرکت هلدینگ گوگل ایرلند، منتقل کند. به این ترتیب گوگل سال‌ها از پرداخت مالیات بر درآمد بسیار بالاتر در اروپا و آمریکا، خودداری کرده است.

داده‌های وارد شده در سیستم اتاق بازرگانی هلند، در ۲۱ دسامبر، نشان می‌دهد که این شرکت ۲۲.۷ میلیارد دلار از زیرمجموعه هلندی خود را به برمودا، که برای فرار مالیاتی مشهور شده است، انتقال داده است.

این طرح که در بین شرکت‌های بزرگ چند ملیتی کنگلومرایی محبوب شده است، دابل ایرلندی و ساندویچ هلندی، نام دارد و معمولا شامل ۲ شرکت ایرلندی و یک شرکت ثبت شده در هلند است.

با استفاده از این روش، شرکت‌ها از نرخ پایین مالیات در ایرلند که ۱۲ درصد (در مقایسه با مالیات ۲۱ درصدی در آمریکا) است بهره می‌برند. گوگل به این وسیله بخش بزرگی از درآمدهای خود را به شرکت زیرمجموعه ایرلندی خود ارسال می‌کند، و سپس آن را به شرکت زیرمجموعه هلندی خود می‌فرستد. شرکت زیرمجموعه ایرلندی دومی هم که مالیات خود را در برمودا پرداخت می‌کند (که نرخ مالیات شرکت‌ها در آن صفر درصد است)، در نهایت میزبان درآمدهای گوگل خواهد بود.

به این ترتیب این طراحی به گوگل اجازه داده است که از میزان مالیات خارجی خود میلیاردها دلار بکاهد.

هرچند این طرح مالیاتی گوگل و سایر غول‌های چندملیتی از لحاظ فنی قانونی محسوب می‌شود، ای شرکت‌ها، سال‌ها باعث خشم قانون‌گذاران آمریکا و اتحادیه اروپا شده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا در نهایت با فشار آوردن به ایرلند این کشور را مجبور به تغییر سیاست مالیاتی خود از سال ۲۰۱۵ کردند. اما به شرکت‌های بزرگ تکنولوژی که گوگل هم جزو آنها است، برای خروج نرم، تا ژانویه ۲۰۲۰ فرصت داده شده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.