کد مطلب: ۱۷۴۱۴۵

جزئیات اجرای فاز دوم رجیستری

جزئیات اجرای فاز دوم رجیستری

مرحله دوم طرح رجیستری صرفا برای تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ماه اجرا می‌شود و سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز به تدریج در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.

در اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای فاز دوم رجیستری آمده است: تمامی خریداران در هنگام خرید باید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت مطمئن شوند. به همین منظور می‌توانند شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) را -که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است- به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنند و یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، از اصالت گوشی مطمئن شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال می‌شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست.

تمامی مراحل استعلام باید از طریق خریدار انجام شده و کاربران پس از اطمینان از اصالت تلفن همراه که نشان‌دهنده قانونی بودن و همچنین استاندارد بودن آن است، می‌توانند تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.

تطابق IMEI با شناسه ثبت‌شده روی جعبه دستگاه

خریداران حتما پس از خرید دستگاه، باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می‌بایست پاسخگو باشد.

خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت با شماره‌گیری کد دستوری #۶#*، شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت می‌کنند که این شناسه باید با شناسه ثبت‌شده روی جعبه دستگاه یکسان باشد. گوشی‌های دو سیم‌کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.

در گام بعدی دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود. برای این کار خریدار باید کد فعال‌سازی (Activation Code) را هنگام خرید از فروشنده دریافت کند.

برای فعال‌سازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال‌سازی را انتخاب می‌کند. پس از آن شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه و کد فعال‌سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم‌کارت دستگاهی را که قصد فعال‌سازی آن را دارد به ترتیب وارد می‌کند. پس از تایید اطلاعات واردشده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند را دریافت می‌کند.

در صورت دریافت پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی، مشترک می‌بایست از خرید گوشی اجتناب کرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند.

کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند، بایستی فرآیند انتقال بهره‌برداری را طی کند. در غیر این صورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

خریداران گوشی تلفن همراه در صورت تغییر سیم‌کارت باید فرایند انتقال بهره‌بردار را با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند. گوشی‌های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند، در صورت تعویض سیم‌کارت باید در سامانه همتا فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهند.

شرایط ثبت شناسه گوشی برای مسافران

مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم‌کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می‌کنند، باید شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری‌شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند.

مسافران هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند.

مسافران پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش‌گذاری کالای مسافری بر اساس ارزش‌های ثبت‌شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می‌شود.

خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیم‌کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat۱۳۵.ir مراجعه کنند.

در صورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علی‌رغم طی کردن تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تاییدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می‌توانند با مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرند.

گوشی یا تجهیزات دارای سیم‌کارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یک ماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نیست.

ثبت و فعال‌سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم‌کارت کاملا رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند.

بروشور و تراکت اطلاع‌رسانی و آموزشی درباره نحوه استعلام و فعال‌سازی در شبکه همراه با گوشی و تجهیزات دارای سیم‌کارت خریداری شده در تمامی فروشگاه‌های ارائه‌کننده این تجهیزات نصب شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.