کد مطلب: ۵۶۹۹۰۵

خبر جدید از طرح صیانت / از شمول اصل ۸۵ خارج می‌شود؟

خبر جدید از طرح صیانت / از شمول اصل ۸۵ خارج می‌شود؟

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، از تدوین طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از فضای مجازی، توسط تعدادی از نمایندگان و تقدیم آن به هیات‌رئیسه خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجتبی توانگر به درخواست تعدادی از نمایندگان برای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی اشاره کرد و از تقدیم این طرح به هیات‌رئیسه مجلس خبرداد.

وی گفت: با توجه به این که رای‌گیری برای بررسی طرح مذکور، ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولا بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رای‌گیری مطرح نمی‌شود، لذا تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند.

۱۲۱ رای نشان‌دهنده نظر اکثریت نمایندگان نیست

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: بنابراین به دلیل حضور نداشتن تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و نیز با توجه به این که اصل هشتاد و پنجی شدن آن، فقط ۱۲۱ رای آورده است که به نظر می رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مساله و بررسی این طرح را به صورت عادی دارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: این درخواست که به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده، تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده و امیدواریم با رای آوردن این طرح، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و این طرح به صورت عادی بررسی شود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس افزود: با عادی شدن روال این طرح، امیدواریم با شروع کار دولت جدید، دولت نیز در زمان مقتضی لایحه‌ای تدوین کند تا ان‌شاءالله این مساله با رعایت همه جوانب آن، مورد بررسی و قانونگذاری قرار گیرد ( ایسنا )

اصل ۸۵ چه می‌گوید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش از این سیدغنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با گلایه از روند تصویب اصلی ۸۵ شدن طرح صیانت گفته بود که به زودی عده‌ای از نمایندگان بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، تقاضای مسکوت گذاشتن طرح صیانت را تقدیم هیات رئیسه می‌کنند ( ایرنا ).

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.