کد مطلب: ۵۶۸۳۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اینستاگرام ایرانی مالیات می‌گیرد / اینستاگرام خارجی دستمزد می‌دهد

اینستاگرام ایرانی مالیات می‌گیرد / اینستاگرام خارجی دستمزد می‌دهد

یکی از طراحان طرح صیانت از حقوق کاربران اعلام کرده است که در اینستاگرام ایرانی از صاحبان کسب‌وکار مالیات دریافت می‌کند، این در حالی است که گفته می‌شود اپلیکیشن اینستاگرام خارجی قصد دارد به کاربران فعال خود دستمزد بدهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که بحث آن این روزها بسیار داغ است، قصد ندارد تا دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی از قیبل اینستاگرام را مسدود یا فیلتر کند. بلکه صرفا می‌خواهد با کاهش پهنای باند فعالیت کاربران را محدود کند.

طرحی که تا کنون اجرا نشده!

از معایب محدودشدن این فضا بارها صحبت شده است از تعطیلی هزاران کسب و کار اینترنتی گرفته تا عدم امکان برقراری ارتباط با سراسر جهان، از نارضایتی عمومی مردم گرفته تا نبود پلتفرم جایگزین مناسب برای این پیام رسان، همه از معایب محدود سازی فضای اینستاگرام و فضای کلی اینترنت است.

اما نکته اصلی که درباره این ماجرا وجود دارد بحث تبلیعات در فضای مجازی است. قبل‌تر مالیات گرفتن از سلبریتی‌ها برای تبلیغات در فضای مجازی، برای تبلیغات مطرح شد که البته استقبال چندانی هم از آن نشد و کسی نتوانست این قانون را اجرایی و از سلبریتی‌ها بابت تبلیغات مالیاتی دریافت کند.

در آذر ۹۸ یکی از مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی گفته بود: «اگر سلبریتی‌ها فراتر از بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌ فعالیتی داشته باشند، به عنوان مثال تبلیغات محصولی را کنند، در آنجا دیگر معافیتی برایشان متصور نیست و سازمان مالیاتی مالیات مربوطه را اخذ می کند، حال این تبلیغ چه در اینستاگرام باشد چه هر محیط دیگری.»

ملاک‌ برای گرفتن مالیات از اینفلوئنسرها چیست؟

این موضوع به دست فراموشی سپرده شد تا اسفند ۹۹ که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی با الحاق یک بند به تبصره ۶ لایحه بودجه موافقت کردند.

طبق این مصوبه، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور(اینستاگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

این کسب‌وکارها‌ به دلیل ماهیت جدیدشان از قوانین مالیاتی دور بودند. محمد حسین بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان پیشنهاد دهنده این بند توضیح داد: «ایجاد کسب و کار در فضای مجازی فرصت خوبی برای توسعه دولت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی به شمار می‌آید.»

البته الکترونیک بودن کارها در شرایطی خوب تلقی شدند که ممکن است طرح صیانت از حقوق کاربران همه این کسب‌وکارها را از بین ببرد.

اما مهم‌ترین موضوعی که همان‌ زمان هم ذهن کاربران را به خود مشغول کرد این بود که قرار است چگونه درآمد اینفلوئنسرها و مبالغ مالیات‌شان حساب شود؟ اصلا معیار سازمان امور مالیاتی برای تعیین اینفلوئنسرها چیست؟

پرسش‌هایی که هیچ‌وقت به آن پاسخ داده نشد.

اینستاگرام ایرانی از صاحبان کسب‌وکار مالیات می‌گیرد

اکنون بحث صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و محدود سازی اینترنت و شبکه‌های مجازی به میان آمده است. شبکه‌هایی که تا شش ماه قبل کاربرانش قرار بود مالیات بپردازند حالا قرار است به نوعی از دسترس خارج شوند و این‌بار در پلتفرم‌های مشابه ایرانی مالیات بپردازند.

سید عباس مرادی، مدیرکل نظارت و ارزیابی فناوری مرکز ملی فضای مجازی که یکی از طراحان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است در این‌باره توضیحاتی را ارائه داد.

او در این‌باره گفت: فیلترینگی در کار نیست، ولی قطعا محدودیت هست مثلا محدودیت پهنای باند برای اینستاگرام و به میزان مهاجرت مردم به نمونه‌های داخلی، برای اپلیکیشن‌های خارجی محدودیت پهنای باند در نظر گرفته می‌شود.

او همچنین به بحث گرفتن مالیات از کاربران در پلتفرم‌های ایرانی پرداخت و گفت: تخفیف‌های مالیاتی برای انجام تبلیغات در اینستاگرام ایرانی در نظر گرفته خواهد شد، ولی این تخفیف برای اینستاگرام آمریکایی نخواهد بود.

وضعیت اینستاگرام آمریکایی

در حالی قرار است کاربران اینستاگرام ایرانی مالیات پرداخت کنند و با تخفیف مالیاتی مواجه شوند که اینستاگرام آمریکایی اعلام کرده است قصد دارد از این به بعد به کاربرانی که دنبال کننده بالایی دارند مبلغی را به عنوان دستمزد پرداخت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    فکر کنم یکسال دیگه بگیم صد رحمت به دولت روحانی

  • ناشناس

    خدا وکیلی خجالت بکشید شرم کنید

  • ناشناس

    کسب و کار ایجاد شده.تلاش میکنید کسب و کار ایجاد شده را نابود کنید.لازم نکرده شما برای ملت کسب و کار ایجاد کنید.حقیقتا قبل از ملت برای خودتون کسب و کار ایجاد میکنید.

  • رضا

    امیدوارم قطع بشه زندگی منو نابود کرد وفروپاشید

  • ناشناس

    شرم بر شما