کد مطلب: ۴۲۴۹۴۹

رفع فیلتر تلگرام واقعیت دارد؟

رفع فیلتر تلگرام واقعیت دارد؟

صبح دیروز خبری در فضای مجازی شروع به دست به دست شدن کرد، خبری با این عنوان که، «تلگرام ضد فیلتر شد». با انتشار گسترده این خبر در همان ساعات اولیه صبح دیروز گروهی تلاش کردند که برای رهایی از نصب فیلترشکن و یا رهایی از پیدا کردن پروکسی بروز شده، شانس خودشان را برای بهره بردن از تلگرام بدون فیلتر امتحان کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با ورود پیام‌رسان «تلگرام» به گوشی‌های هوشمند، آن هم در میان بازار داغ پیام‌رسان‌هایی چون «وایبر» و یا «واتس‌آپ» شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که تلگرام به این مرحله‌ از محبوبیت در میان کاربران اینترنتی برسد، طوری که بسیاری از مسئولان هم در این شبکه اجتماعی با راه‌اندازی کانال سعی بر جمع کردن مخاطب برای خود کردند.

بعد‌ها آنطور که گفته شد به دلایل امنیتی تلگرام فیلتر شد تا کاربران آن بتوانند از دیگر پیام‌رسان‌ها به‌ویژه پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، حالا از لحظه فیلتر شدن تلگرام به بعد، هر از چند گاهی خبری مبنی بر رفع فیلتر تلگرام شنیده می‌شود که بلافاصله با تکذیب همراه است.

بعد از فیلتر شدن تلگرام در ایران، دسترسی به این شبکه اجتماعی و اطلاع رسانی اگرچه محدود شده است اما همچنان با استفاده از نرم افزارهای رفع فیلتر یا همان فیلترشکن‌ها و یا با بهره بردن از برخی پروکسی‌ها، کاربران این شبکه اجتماعی می‌توانند اتصال خود را به این برنامه حفظ کنند، طوریکه دیگر فیلتر شدنش هم به فراموشی داشت سپرده می‌شد.

اما صبح دیروز خبری در فضای مجازی شروع به دست به دست شدن کرد، خبری با این عنوان که، «تلگرام ضد فیلتر شد». با انتشار گسترده این خبر در همان ساعات اولیه صبح دیروز گروهی تلاش کردند که برای رهایی از نصب فیلترشکن و یا رهایی از پیدا کردن پروکسی بروز شده، شانس خودشان را برای بهره بردن از تلگرام بدون فیلتر امتحان کنند.

حال برای کسانی که می‌خواستند تیری در تاریکی رها کنند تا شاید از این به بعد بتوانند تلگرام خود را بدون فیلتر شکن راه‌اندازی کنند، ماجرا از این قرار بود که ابتدا باید نرم‌افزار تلگرام خود را به روزرسانی می‌کردند، بعد از به روزرسانی تلگرام گام بعدی این بود که باید از طریق یک فیلترشکن خود را به سرور کشور روسیه متصل می‌کردند تا بتوانند فیلتر ایران را بر روی تلگرام دور بزنند.

در پیام‌های دست به دست شده چندین و چند فیلترشکن معرفی شده بود که امکان دسترسی به سرور کشور روسیه را برای کاربران فراهم می‌کرد، و گام نهایی این بود که آنها باید تلگرام خود را بدون فعال بودن پروکسی باز می‌کردند و منتظر می‌ماندند که بتوانند به سرور تلگرام وصل شوند. بعد از پایان این مرحله قرار بود از این به بعد از تلگرام رفع فیلتر شده استفاده کنند.

حالا با گذشت ساعت‌ها از انتشار این خبر، مبنی بر اینکه «تلگرام ضد فیلتر شد»‌، واکنش‌های ضد و نقیضی در خصوص صحت یا سقم آن به گوش می‌رسد.
گروهی بیان می‌کنند که توانسته‌اند با این روش بدون فیلتر به تلگرام متصل شوند و گروهی هم مدعی هستند که اگرچه تلاش کرده‌اند اما چنین امکانی برای آنها میسر نشده است و احتمالا گروهی هم بودند که ترجیح دادند منتظر بمانند تا از صحت کامل این خبر مطلع شوند و تا آن لحظه از همان فیلترشکن‌های خود بهره ببرند.

اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که در ساعات ابتدایی انتشار خبر، گروهی توانسته بودند خود را بدون فیلتر و با روش گفته شده به تلگرام متصل کنند که گویی در ادامه مجدد اجازه دسترسی بدون فیلتر به تلگرام از آنها گرفته شده است.

گفتنی است پیام‌رسان تلگرام پیش از این یک بار در جریان حوادث دی ماه سال 1396 به مدت یک هفته فیلتر شده بود که با پایان آن حوادث مجدد بدون فیلتر در دسترس قرار گرفت، اما فیلتر شدن نهایی تلگرام برمی‌گردد به تاریخ 10 اردیبهشت 1397، که به دستور قضایی و اقدام بیژن قاسم زاده بازپرس دادسرای فرهنگ‌ و رسانه تا به امروز از دسترس خارج شده است.

منبع: همدلی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بختیاربابایی

    من همین الان با تلگرام بدون فیلتر خبر شما رو میخونه کاملا درسته

  • ناشناس

    بله این مطلب کاملا واقعی و 100 در صد است.
    البته از همون اول فیلترینگ با روش های خاص
    میشد بدون فیلتر از تلگرام استفاده کرد.

  • رضا

    افتخارات ناشی از فیلتر تلگرام را باید چاپ کنند تا در تاریخ ملی ایران ثبت شود .

  • ناشناس

    کاش فیلتر تلگرامو باز میکردن راحتتر استفاده میکردیم