کد مطلب: ۵۱۴۹۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نبود شفافیت و نظارت قانونی در بازار صرافی‌های آنلاین/ آیا سرمایه مردم در خطر است؟

نبود شفافیت و نظارت قانونی در بازار صرافی‌های آنلاین/ آیا سرمایه مردم در خطر است؟

در شرایطی که بر اساس برخی برآوردها حجم معاملات رمزارزها در ایران به ۴۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان در روز می‌رسد، صرافی‌های آنلاین داخلی با مشکلاتی مواجه هستند و نظارتی هم بر عملکرد آنها نیست؛ یک تحلیل‌گر بازار کریپتوکارنسی‌ها از فضای خاکستری این حوزه و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیت‌کوین همچنان می‌تازد و نگاه‌های بیشتری را به سوی خود جلب می‌کند. متاثر از روند صعودی قیمت این رمزارز، دیگر بازیگران بازار کریپتوکارانسی‌ها نیز رشدهای عجیب و غریبی را تجربه کرده‌اند.

هر چند آمار دقیقی از حجم مبادلات رمزارزها در ایران وجود ندارد اما آنگونه که سایت راه پرداخت چندی پیش به نقل از برخی فعالان این حوزه گزارش داد، تخمین‌ها بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان در روز متغیر است.

در این میان تحریم‌ها استفاده از صرافی‌های آنلاین خارجی را برای کاربران مشکل کرده است و صرافی‌های داخلی نیز با انتقاداتی از سوی آنها مواجه هستند.

گردش روزانه میلیاردها تومان سرمایه در صرافی‌های داخلی

نرگس مرادآبادی، تحلیل‌گر بازار کریپتوکارنسی‌ها در مورد حجم بازار رمزارزها در ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: روزانه میلیاردها تومان سرمایه مردم در صرافی‌های آنلاین داخلی در گردش است.

همین موضوع، حساسیت کار این صرافی‌ها را نشان می‌دهد در حالی که به گفته مرادآبادی هیچ نظارت قانونی‌ای بر عملکرد آنها وجود ندارد.

کوتاهی قانون‌گذار

این تحلیل‌گر بازار کریپتوکارنسی‌ها معتقد است در حالی که موضوع اعتبار در انتخاب صرافی آنلاین اهمیت زیادی دارد، اکنون تاسیس چنین پلتفرمی نیازمند کسب هیچ مجوزی نیست و این کوتاهی قانون‌گذار است.

مرادآبادی می‌گوید: هر کسی می‌تواند از یک مهندس نرم‌افزار بخواهد برای او پلتفرم صرافی را طراحی کند و نظارتی هم بر عملکرد او نیست. حال اگر اتفاقی برای سرمایه مردم رخ داد چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آن هم در شرایطی که حتی صاحبان برخی از این وبسایت‌ها نیز شناخته شده نیستند.

به گفته این تحلیل‌گر بازار کریپتوکارنسی‌ها، در نبود معیارها و مجوزهای قانونی، افراد برای سنجش اعتبار صرافی‌های آنلاین داخلی، تنها می‌توانند به سابقه عملکرد آنها، نظر افراد فعال در این بازار و حجم معاملات این صرافی‌ها، اعتماد کنند.

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در فضای خاکستری

مرادآبادی در مورد دیگر معیارهای انتخاب صرافی آنلاین می‌گوید، در صورتی که افراد فقط قصد خرید رمزارز و نگهداری از آن را در کیف پول خود داشته باشند، تنوع رمزارز و امکان خرید با تتر به جای ریال، موضوعات مهمی هستند؛ در حالی که بعضی از صرافی‌های داخلی این شرایط را ندارند.

به گفته او، معامله‌گرانی که قصد خرید و فروش مداوم رمزارزها را دارند، باید به معیارهای بیشتری توجه کنند، از جمله امنیت زیرساخت‌ها؛ این موضوع البته برای کاربران عادی چندان قابل تشخیص نیست و صرافی‌ها نیز توضیحات شفافی در مورد پروتکل های امنیتی خود نمی‌دهند.

مرادآبادی در مورد احتمال هک صرافی‌های داخلی می‌گوید: به صورت موردی اخباری در این حوزه منتشر شده اما این فضا چندان شفاف نیست؛ در نتیجه نه می‌توان به صحت چنین خبرهای مطمئن بود و نه به تکذیبیه‌ها اطمینان کرد.

او این فضای خاکستری را به زیان کاربران می‌داند و معتقد است شرایط موجود، ریسک سرمایه‌گذاری ایرنیان را در بازار رمزارزها افزایش داده است.

چالش پشتیبانی

پشتیبانی خوب و پاسخگویی یکی دیگر از مهم‌ترین معیارها در انتخاب صرافی‌های آنلاین است که به اعتقاد مرادآبادی بسیاری از صرافی‌های ایرانی فاقد این ویژگی هستند.

او توضیح می‌دهد: صرافی‌های بزرگ با حجم زیادی درخواست روزانه برای معامله مواجهند و پیش‌بینی این شرایط را نمی‌کردند. اکنون هم اقدامی برای رفع این مشکل نمی‌کنند.

به گفته این تحلیل‌گر بازار کریپتوکارنسی‌ها، برخی صرافی‌های کوچکتر پشتیبانی خوبی دارند اما کمبودهای دیگر آنها از جمله تنوع پایین رمزارزها یا عدم امکان معامله با تتر، باعث می‌شود نتوانند نیاز کاربران را برطرف کنند.

انتقال غیرمستقیم میان صرافی داخلی و خارجی

مرادآبادی، موضوع مهم دیگر در بحث معامله را وجود حد ضرر در صرافی‌ها می‌داند که به گفته او تقریبا هیچکدام از صرافی‌های داخلی این ویژگی را ندارند، در نتیجه بهتر است کاربران از پلتفرهای ایرانی برای ترید استفاده نکنند.

این فعال بازار رمزارزها می‌افزاید: در مورد پلتفرم‌های خارجی نیز موضوع تحریم وجود دارد و آنها نباید آدرس کیف پول کاربران در صرافی های ایرانی را شناسایی کنند.

او راه‌حل این مشکل را چنین توضیح می‌دهد؛ کاربران بهتر است رمزارزها را از داخل صرافی ایرانی به کیف پول شخصی خود و بعد به صرافی‌های خارجی منتقل کنند (یا برعکس) و از تتر نیز به هیچ وجه استفاده نکنند، چرا که حساسیت زیادی روی معامله آن از سوی کاربران ایرانی ایجاد شده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناش ناس

    نکه توبورس شماخیلی امنیت هست. اصلامیدونیدچه خانوادهایی بیچاره شدن. نه بخداخبرنداریدچون نمیدونیدقشرضعیف چه زندگی داره باچه خون دلی یه سرمایه اندکی آوردن توبورس وشمابه راحتی خوردیدرفت

    • ناشناس

      من دو ماه پیش 320 اوردم تو بورس اللن شده 200 یعنی شبا خواب ندارم و روانی شدم

  • ناشناس

    میشه بگین کدام صرافی معتبره ؟ واقعا خیلی نگرانیم ..یعنی پولمان کجا بزاریم دقیقا ؟؟؟

    • مالباخته بورس

      نوبیتکس.. تمام

  • خپارس

    فعلا بازار بورس خودمونو رونق بدیم بازار کریپتو وارز دیجیتال پیشکش،عده زیادی از سهامدارا تو ضررند که اکثرشون هم با فراخوان دولت وبدلیل عقب نیفتادن از تورم روزانه قیمت ها وبی ثباتی ارزش پول ملی سراغ بورس اومدن، قطعا تعداد انگشت شمار وحرفه ای هاش سراغ رمز ارزها میرن

  • حسین

    سرمایه مردم در ایران همیشه در معرض خطر است بهتر است برای صیانت از منافع خود پولتان خارج پس انداز شود

  • ناشناس

    ملت دلشون خوش کردن که کلاه برداری توی بورس رو اینجا جبران کنند…ببینم میتونین اینجا هم نونشون رو آجر کنید,???

  • ناشناس

    خخخخ خ باشه ترسیدیم پولمونو میآریم بورس تا ناپدید بشه

  • ناشناس

    شما اوضاع بورس داخلی رو درست کن نمیخواد نگران خارجیش باشی

  • مهدی

    بهترین ممکن داشتن کیف پول ،معامله گری در ارزدیجیتال

  • ناشناس

    لطفا به فکر ما نباشید توی بورس بیش از 70درصد سرمایه ام رفت لطفا بذارین الباقی هم بره خواهشا