کد مطلب: ۷۰۵۲۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فوری: لینکدین و استارلینک فیلتر شدند؟

فوری: لینکدین و استارلینک فیلتر شدند؟

اینترنت در ایران با محدودیت‌های فراوانی روبرو شده است. پس از فیلتر شدن اینستاگرام، واتساپ و… حالا فیلتر لینکدین و سایت استارلینک در حال اجرا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ایجاد تازه‌ترین محدودیت‌ها فیلتر لینکدین و استارلینک کاربران را از دستیابی به این دو سایت بازداشت. از روز سه‌شنبه اینترنت در کشور با اختلال فراوان روبرو است و بسیاری از کاربران نتوانستند در چند روز گذشته به اینترنت دسترسی داشته باشند. واتساپ و اینستاگرام نیز از روز چهارشنبه به دستور شورای امنیت کشور فیلتر شدند و کاربران با آی پی ایران نمی‌توانند به این شبکه اجتماعی و پیام رسان بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

هدف از فیلتر لینکدین

لینکدین یک سرویس شبکهٔ اجتماعیِ تجاری و اشتغال‌محور آمریکایی است که از طریق وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه فعالیت می‌کند. این پلتفرم که در ۵ می ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد، عمدتاً برای شبکه‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جویندگان کار اجازه می‌دهد رزومه خود را به کارفرمایان برای درخواست شغل ارسال کنند. بنابراین همانطور که مشخص است لینکدین یک شبکه اجتماعی برای معرفی حرفه‌ای و کاری اشخاص است. این روزها بسیاری از مدیران و متخصصان در کشور دارای حساب کاربری در این شبکه اجتماعی تخصصی هستند و رسالت دیگری جز معرفی‌های حرفه‌ای و کاری به طور معمول در این شبکه اجتماعی دنبال نمی‌شود.

از سال ۲۰۱۵، بیشتر درآمد این شرکت از طریق فروش دسترسی به اطلاعات اعضای آن به استخدام کنندگان و متخصصان فروش بود. از دسامبر ۲۰۱۶، این شرکت تابعه شرکت مایکروسافت شد. از دسامبر سال ۲۰۲۰، لینکدین دارای ۷۶۰ میلیون عضو ثبت شده از ۱۵۰ کشور بوده است.

فیلتر شدن این سایت می‌تواند در فعالیت‌ها و معرفی‌های تخصصی افراد تاثیر منفی بگذارد. اشتراک نظرات کارشناسی کاری و حرفه‌ای و حتی شبکه سازی تخصصی در جهت بهبود فرآیندهای کاری نیز به واسطه این شبکه اجتماعی به خوبی دنبال می‌شود. تیم سازی برای انجام کارها و نگرش تیمی می‌تواند از طریق لینکدین تقویت شود.

بنابراین مشخص نیست چرا این سایت فیلتر شده است و کاربران بسیاری از استفاده آن محروم شدند.

فیلتر استارلینک

چندی پیش ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در توییتی در پاسخ به یک کاربر گفت تلاش دارد از طریق رفع تحریم تجهیزات ماهواره‌ای، اینترنت استارلینک را به دست ایرانیان برساند.

کمی بعد هم وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در راستای دسترسی آزاد به اینترنت در ایران از تحریم خارج شده‌است. اما آیا می‌توانیم به اینترنت استارلینک دسترسی پیدا کنیم؟

سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که اسپیس‌ایکس و استارلینک چگونه می‌تواند برای مناطقی که مجهز به دستگاه‌های دریافت‌کننده این نوع اینترنت نیستند، اینترنت جهانی فراهم کند؟

هنوز آموزش نحوه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران بدون نیاز به دیش ارائه نشده است اما به گفته مسئولان این شرکت با تغییر در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی می‌توان بدون نیاز به ابزار به این اینترنت متصل شد.

محمدجواد آذر جهرمی، وزیر سابق فناوری و اطلاعات در کانال تلگرامی خود از ساختار و چگونگی اتصال به اینترنت ماهواره‌ای بودن داشتن دستگاه‌های دریافت سیگنال نوشته‌ است.

طبق گفته‌ او ساختار احتمالی شبکه‌ فیلترگریز در دنیا به این صورت عمل می‌کند که هر گوشی تلفن همراه یک میکرو بی‌تی‌اس محسوب می‌شود.

او در این باره نوشت: «منظومه‌ ماهواره‌ای استارلینک، بار دیگر در ایران خبرساز شد. اگر پژوهشگر اینترنت هستید و یا مطلع از تحولات فناوری اطلاعات؛ پیشنهاد می‌کنم برای آگاهی از آنچه به احتمال زیاد به وقوع خواهد پیوست، سه موضوع زیر را با جزییات بیشتری مطالعه کنید.

اول: ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک

دوم: ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک‌چین، مثل پروژه هلیوم

  • به گزارش تجارت‌نیوز، اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه و قابل درک این شبکه را به شما معرفی کنیم می‌توان گفت شبکه هلیوم یک سیستم غیرمتمرکز و به هم پیوسته از دستگاه‌های بی‌سیم است که از فناوری بلاکچین پشتیبانی م‌کند. توکن هلیوم HNT به منظور رشد و کارایی زیرساخت‌هایی که شبکه را تامین می‌کنند، طراحی شده‌ است. راه‌اندازی شبکه هلیوم در سال ۲۰۱۹ شکل گرفته‌ است و این شبکه اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های بی‌سیم کم مصرف با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌ و داده‌های خود را از طریق شبکه‌ای از نودها ارسال کنند.
  • این به بیان ساده‌تر به این معنی است که هر دستگاهی که به نوعی از اینترنت اشیا استفاده می‌کند؛ می‌توانند به اینترنت ماهواره‌ای نیز متصل شوند.

سوم: ساختار پیام‌رسان‌های P2P با تکیه بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم افزار iMesh

به نظر می‌رسد همین قصد ایلان ماسک برای دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ماهواری استارلینک باعث فیلتر شدن سایت آن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.