کد مطلب: ۵۸۱۹۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موبایل ایرانی بخریم یا نه؟

موبایل ایرانی بخریم یا نه؟

برندهای گوشی‌های ایرانی مانند جی پلاس و به خصوص جی ال ایکس با وجود مشکلاتی که دارا هستند، آیا توانایی این را دارند که در آینده با برندهای خارجی رقابت کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ با بیان اینکه از موبایل ایرانی استفاده می‌کنم، گفت: گوشی‌های همراه داخلی توان رقابت با همتایان خارجی خود را دارند. اما آیا واقعا این طور است؟

در حال حاضر دو برند جی ال ایکس و جی پلاس در زمینه تولید تلفن‌های همراه ایرانی فعالیت می‌کنند. مسیر رشد این محصولات در ابتدا با سرعت خوبی طی می‌شد اما خیلی زود با سقوط مواجه شد.

با اینکه جی ال ایکس چند سال زودتر از برندهای گوشی مطرح جهان همانند شیائومی و وان پلاس فعالیت خود را آغاز کرد، اما این شرکت نتوانست به دلیل مشکلاتی فراوانی از جمله عدم کیفیت جایگاه مناسبی میان ایرانیان پیدا کند. این در خالی است که شیائومی در حال تصرف بازار خاورمیانه است.

گوشی ایرانی، ایرانی نیست

براساس گزارش‌های میدانی به دست آمده نیز موبایل فروشان ادعا دارند گوشی‌های ایرانی برند جی پلاس و جی ال ایکس فقط در ایران مونتاژ می‌شوند و همچنین در صورت خرابی قطعات آن‌ها به سختی یافت می‌شود یا اصلا قطعات موجود نیست.

به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های سازنده این گوشی‌های موبایل، تنها ادعای ساخت کالای ایرانی می‌کنند و در واقع قطعات این دستگاه‌ها از چین وارد شده و به نوعی در ایران مونتاژ شده یا اینکه فقط در ایران بسته‌بندی می‌شوند.

یکی از کاربران توییتر نوشت: «جی ال ایکس فقط مونتاژگر برندهای رده چهارم و پنجم بی نشان چینی بوده، ۵این تولید ایران حساب میشه آخه؟ باید توی همه چی به زور تولید کننده باشیم؟ اشتباهتون اینجاست این برند مونتاژگر بی کیفیت اصلا لایق حمایت ملت نبود.»

نبود کیفیت و پشتیبانی

با توجه به سرعت رشد در صنعت تلفن همراه در جهان، همه مشتریان انتظار دارند زمانی که اقدام به خرید گوشی جدید می‌کنند با کیفیت مناسب‌تر و ویژگی‌های جدید باشد. اما براساس نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی ظاهرا هنوز گوشی‌های جی ال ایکس این ویژگی را ندارند.

کاربری در توییتر نوشت: « جی ال ایکس میخریدم اما یه مشکلی که دارن قابلیت آپدیت اندروید نداره، همین الانم تبلتم جی ال ایکسه ولی گوشیم سامسونگه ‏گوشی قبلیم جی ال ایکس اسپارک بود که خیلییییی داغ میکرد و زود شارژ خالی میکرد.»

در حال حاضر نبود پشتیبانی نیز یک از مشکلات اساسی برندهای گوشی ایرانی است، یکی از کاربران توییتری در اعتراض به نبود پشتیبانی نوشت: « شما اگر خیلی مجبور هستی با دود علامت بده، ولی گوشی ایرانی نخر. ما یک تعداد جی ال ایکس برای شرکت خریدیم، عین آمار طی ۶ ماه همه را ریختیم دور، گارانتی هم کلا کشک است، فریب نخورید.»

یکی دیگر از کاربران نیز توییت کرد: « من که بخاطر حمایت از کالای ایرانی از جی‌ ال‌ ایکس گوشی خریدم. ‏از پشتیبانی‌شون اصلا راضی نبودم.»

در واقع با توجه به خرابی بیشتر از حد این دستگاه‌ها، سبب شد تا پس از مدتی، از خریداران این محصولات تا حد زیادی کم شود و گوشی‌ها و تبلت‌های به اصطلاح ایرانی، دیگر مشتری سابق را نداشته باشد.

گوشی‌های داخلی بدون اپلیکیشن‌های خارجی؟

این احتمال وجود دارد همزمان با مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی، گوشی‌های داخلی که تولید می‌شوند دیگر قابلیت نصب برنامه‌های خارجی مانند توییتر و تلگرام نداشته باشند.

در حالی که یکی از انتقادات مطرح شده در جلسه رای اعتماد به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این بود که عیسی زارع‌پور در هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد.

ممکن است با توجه به مشکلاتی که کاربرای موبایل‌های ایرانی می‌گویند شاید، یکی از علت‌هایی که وزیر ارتباطات در شبکه‌های مجازی نیست این باشد که این موبایل‌های ایرانی خیلی قابل استفاده برای اپلیکیشن‌های خارجی نیز نباشد.

در نهایت می‌توان گفت که صرف داشتن چند برنامه کوتاه مدت نمی‌توان به موفقیت در این زمینه رسید و قبل از هرچیزی باید زیرساخت‌های اساسی را ایجاد کرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گوشیهای چینی رو مونتاژ میکنن اسم ایرانی میچسبونن روش من از اینا خرید کردم فقط فروش هستن اصلا نرم افزار بروز نمیکنن سخت افزار هم پیش کش الان شیاومی دارم هفته ای ۵باز بروز رسانی دارن دو تا اندروید هم تا حالا ارتقا دادن
    بیخود اطلاعات ندارین شعار حمایت ندین حتی یک آپدیت هم از جی ال ایکس ندیدم … بشه پولی که میخورین

  • ناشناس

    طرح صیانت از نقشه های مجلس هست که این صنعت رو انحصاری کنه. فقط نخرید.

    • ناشناس

      ???

  • جوادامامی

    ما مردم وظیفه داریم کالای ایرانی بخریم وشرکت ایرانی هم وظیفه داره برای خدمات بعد از فروشش یه شماره موبایل اعتباری بده که هیچ کسی جوابش نمیده. من پنج سال ازاین مدل گوشی استفاده کردم ولی شرمنده ام که بگم آخر سر رفتم یه گوشی دست دوم چینی خریدم ولی دیگه این مدل رو نمیخرم

  • امیر

    اگه از صنعت تکنولوژی چیزی نمی دونید باید بگم قطعات انحصار چند شرکت در جهان هست حتی اپل و سامسونگ هم مجبورن قطعات را از شرکت های دیگه بخرند

  • ناشناس

    جی پلاس یکم خوبه و همه جا خدمات پس از فروش داره مثلا گوشی خودم هاردش سوخت و گارانتی هم داشت رفتم دادم به نماینده شرکت توی اهواز و بعد دو هفته هم تحویل گرفتم رایگان

  • ناشناس

    چرا همش دوست دارید بکوبید تو سر جنس ایرانی، از یک طرف حمایت نکردن از تولید داخل از چندین سال قبل و از طرفی حمایت نکردن مردم و از طرفی بعضی کم کاری های شرکت ج ال ایکس باعث میشه پیشرفت نکنه، خب همه برند ها اولش همینطوری بودن حمایت شدن اومدن بالا چرا ما همش میگیم جنس ایرانی بده، خودم گوشی glx maad plus خریدم 3 یا 4 ساله کار کرد و یک بارم مشکلی نداشت، حتی اگه قطعاتش چینیه ساخت داخل هست

  • علی

    گوشی یک بار مصرف

  • حبیب

    اصلا این جوری نیست ، من چند مدل داشتم و هنوز هم دارم، یکی از مدلهاش هشت ، نه ساله دارم هنوز کار می کنه ، فقط دیگه تکنولوژیش قدیمیه، آخرین مدل هم شاهین 2، هم دارم که کیفیت مناسب و خوبی داره، برا خانواده سایر برندهای خارجی رو خریدم، ولی در راضیم

  • ناشناس

    زمانی ما پیشرفت میکنیم که لااقل بتونیم نقشه شوماتیک گوشیو طراحی کنیم

  • ناشناس

    ما باید نحوه ساخت تمام قطعاتشو بدونیم حتی شده چنتا تولید کنیم ولی برای تولید انبوه اشکالی نداره از جاهای دیگه بخریم