کد مطلب: ۵۵۰۶۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش مخاطبان به وعده‌های انتخاباتی درباره اینترنت/ «اینترنت امن یعنی چه؟»

واکنش مخاطبان به وعده‌های انتخاباتی درباره اینترنت/ «اینترنت امن یعنی چه؟»

در شرایط کرونا، فضای مجازی بهترین بستر برای تبلیغات کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. برخی از کاندیداها هم وعده‌هایی درباره اینترنت داده‌اند. از رایگان شدن آن تا افزایش سرعت و پهنای باند. این در حالی است که رئیس جمهوری می‌گوید: «آنهایی که در دولت یازدهم رو در رو و سینه به سینه من شده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدالله همه طرفدار پهنای باند شده‌اند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک هفته دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مانده است. کاندیداهای انتخاباتی روی شبکه‌های مجازی حساب ویژه باز کرده‌اند. برخی تمرکزشان روی توییتر است و برخی در اینستاگرام و کلاب هاوس.

کاندیداها از تمام ظرفیت‌های اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنند. از تلوزیون اینترنتی که سعید جلیلی راه اندازی کرد تا حساب توییتری ابراهیم رئیسی که چند روز پیش آغاز به کار کرد. همه نشان از توجه کاندیداها به بستر اینترنت برای تبلیغات است.

اینترنت رایگان به دهک‌های پایین

در این میان جلیلی و رئیسی درباره اینترنت وعده‌هایی هم دادند. ابراهیم رئیسی در این مورد گفته: «باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.» البته او اشاره نکرده چه اینترنتی و با چه حجمی.

او همچنین از تخصیص اینترنت تخصصی به اقشار خاص گفته اما در این مورد هم توضیح بیشتری نداده است. سعید جلیلی هم به گفتن یک جمله بسنده کرده است: «فیلترینگ توییتر توجیه ندارد.» او هم درباره اینترنت بیشتر از این صحبت نکرده است. گفتنی است فیلتر توییتر به دستوری شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت. زمانی که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

علیرضا زاکانی هم یکی از طرفداران اینترنت پرسرعت است. اما او در مناظره دوم خوب بر اینترنت پرسرعت و امن تاکید کرد. کلمه‌ای که نشان می‌دهد احتمالا منظور ا از امن بودن، اینترنت ملی و داخلی است نه جهانی.

اعتراض روحانی به اظهارات کاندیداها

اظهارات کاندیداها درباره اینترنت اما موجب اعتراض رئیس جمهوری هم شد. روز چهارشنبه حسن روحانی در این مورد گفت: «اینهایی که در دولت یازدهم رو در رو و سینه به سینه من شده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدالله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند شدیم.»

در همین روزها که کاندیداها از وعده‌های اینترنتی می‌گویند، رضا تقی‌پور، نماینده مجلس از طرح نمایندگان برای ساماندهی فضای مجازی خبر داد. طرحی که در آن از احراز هویت کاربران گفته شده تا حبس و جریمه نقدی برای کسانی که فیلترشکن را تکثیر، معامله و انتشار دهند. البته طولی نکشید که تقی‌پور خبر فیلترینگ فضای مجازی را تکذیب کرد و از اقدام قضایی علیه منتشرکنندگان این مطلب خبر داد.

طرحی که تقی‌پور آن را تکذیب کرد موجب گمانه‌زنی برخی مردم شده که احتمالا اینترنت ملی در راه است. پیش از این هم مسئولان مربوطه بارها درباره اینترنت ملی و پیشرفت زیرساخت‌های آن گفتند.

فیلترینگ در راه است؟

هفته‌ای که گذشت تجارت‌نیوز در گزارشی به این موضوع پرداخت. در ادامه نظر برخی از کاربران را در این مورد می‌خوانید:

«منظور جلیلی از اینکه فیلتر توییتر توجیه ندارد این بود که چون فیلترینگ بی‌اثر شده بعد اینکه شبکه ملی راه افتاد جوری آن را می‌بندیم که با هیچ برنامه‌ای نتوان آن را باز کرد.»

«کسب و کار مردم چه می‌شود؟ الان به دلیل کرونا بیشتر کارها اینترنتی شده است از دانشگاه تا مدارس.»

«هی میگید اینترنت امن و ارزان، دقیقا منظورتون از اینترنت امن چیه؟»

«اینترنت ماهواره‌ای در راه است. با پیشرفت تکنولوژی نمی‌توانند بجنگند.»

«اینترنت ملی از نظر فنی امکان ندارد.»

«باید برای یک گیگ اینترنت صف ببندیم البته اگر تمام نشود.»

«چیزی به اسم ایننترنت ملی مطرح نیست. بلکه شبکه ملی اطلاعات است که اتفاقا بسیار مهم و حیاتی است. ضمن اینکه توسعه این شبکه هیچ ربطی به اینترنت ندارد و به معنای محدودسازی نیست.»

«نزدیک انتخابات چرا همه مدافع اینترنت و پهنای باند و سرعت شدن. بعد انتخابات هم نگاه آقایون همینه؟»

«شما نمیخواد اینترنت رایگان بدید. جلوی اینترنت دزدی اپراتورها را بگیرید کافیه.»

«ما اینترنت رایگان نمی خوایم. پول میدیم اما خواهشا فیلترش نکنید»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.