خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۵۲۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگرانی استارتاپ‌ها از پولی شدن تونل‌های پایتخت

نگرانی استارتاپ‌ها از پولی شدن تونل‌های پایتخت

مدیر توسعه و عملیات ماکسیم در گفتگو با تجارت‌نیوز از اثرات منفی پولی شدن تونل‌های شهری بر فعالیت استارتاپ‌های حمل‌و‌نقل آنلاین می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز طی هفته گذشته انتشار خبری مبنی بر پیشنهاد پولی شدن تونل‌های شهری پایتخت بسیاری از مردم از جمله قشر راننده و اقشاری که مستقیما از این ماجرا متاثر می‌شوند را با سوالاتی روبه‌رو کرده است.

محسن هاشمی رفسنجانی ، رئیس شورای شهر تهران نیز در گفتگویی با تسنیم عنوان کرد: در ماده 158 برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری موظف است به‌منظور کاهش ازدحام ناشی از تردد وسایل نقلیه شخصی در بزرگراه‌ها، کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بی‌مورد خودروهای شخصی و افزایش اقبال به وسایل حمل‌ونقل عمومی، همچنین دریافت هزینه ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری از قبیل پل‌ها و تونل‌ها از استفاده‌کنندگان شخصی آنها، ضمن فراهم کردن زیرساخت‌ها و پیش‌بینی سازوکار اجرایی، لایحه اخذ هزینه‌های استفاده از این زیرساخت‌ها را در سال اول برنامه به شورا و پس از تصویب به ایجاد سامانه قیمت‌گذاری بزرگراه‌ها، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و محدوده طرح ترافیک تا پایان سال دوم برنامه اقدام کند و درآمد حاصل از این موضوع را به‌منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی پاک استفاده کند.

هاشمی بیان کرد: ماده اشاره‌شده کاملا روشن و شفاف است و برای تنویر افکار عمومی باید عنوان شود که در واقع پولی شدن تونل‌های شهری مربوط است به دوران مدیریت شهری گذشته و به دوره قالیباف برمی‌گردد. در تبصره ماده 158 قانون برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران آمده است شهرداری باید نظام تعرفه ورود به محدوده طرح ترافیک را بر اساس زمان ماندگاری در محدوده و دفعات ورود اصلاح کند.

تصویب و اجرایی شدن این ماده استارتاپ‌های حمل‌ونقل آنلاین شهری را نیز مستقمیا مورد تاثیر قرار می‌دهد. آرمین کریمی، مدیر توسعه و عملیات «ماکسیم» در رابطه با این موضوع در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: به‌طور کلی تمام تصمیم‌گیری‌ها در این حیطه، نیاز به ارزیابی کارشناسانه دارد. در این مورد به گمانم کارشناسی لازم انجام نشده و طرح مذکور دقیقا مورد بررسی قرار نگرفته است. تصویب این قانون در وهله اول بر درآمد راننده‌ها اثرگذار خواهد بود و عملا درآمدشان را با روندی نزولی همراه خواهد کرد. از طرفی این تونل‌ها برای کم کردن اثرات ترافیکی پایتخت ساخته شده‌اند. زمانی که بنا به تصمیم نادرست راننده‌ها مجبوز به پرداخت هزینه شوند، در اکثر موارد راننده‌ها برای پرداخت نکردن هزینه از مسیر‌های دیگر استفاده می‌کتند و همین باعث ایجاد بار ترافیکی در اطراف شهر می‌شود.

کریمی ادامه می‌دهد: تصمیم‌گیری‌هایی از این دست باید به طور تخصصی کارشناسی شود. میزان جابه‌جایی‌های روزانه و سهم شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین مثل ماکسیم از این عبور و مرور مشخص شده، تعداد این تونل‌ها، اثری که بر فعالیت فعالان این حوزه دارد، تعداد سفارش‌ها و مسیرهای رانندگان به تفضیل مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس به نتیجه‌گیری منجر شود.

مدیر توسعه و عملیات ماکسیم اضافه می‌کند: موضوع مورد بحث این است که در تصمیماتی از این دست فعالان این حوزه مثل راننده‌ها نادیده گرفته می‌شود و این کاملا ناعادلانه است. برای انجام طرح‌هایی از این دست باید نظرات کارشناسانه فعالان این حوزه را نیز در نظر بگیرند و فراموش نکنند الگوهای حمل‌و‌نقل شهری الگوهای مهمی هستند و تصمیم‌گیری های غلط می‌تواند بر ناکارآمد شدنشان اثر مستقیم بگذارد.

کریمی در انتها تصریح کرد: «طرح پولی شدن اتوبان‌های تهران بحثی غیرمنطقی است و به نظرم به نگاه دقیق‌‍‌تر و بررسی کارشناسانه‌تری نیازمند است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.