کد مطلب: ۶۵۹۹۴۲

چه کسانی از بحران آیفون در ایران سود می‌برند؟

چه کسانی از بحران آیفون در ایران سود می‌برند؟

بعد از افزایش بیش‌ازحد قیمت آیفون، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به خبرهای ممنوعیت واردات آیفون گفت که ثبت سفارش موبایل‌های آیفون با هیچ محدودیتی همراه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی سعدوندی استاد دانشگاه گفت: سیاستگذار باید در اشلی بزرگ سیاست‏‌هایش را تدوین کند و مهمترین مصداق درستی یک برنامه، این است که خروج سرمایه از ایران متوقف شود.

به نقل از خبرآنلاین ، گفتنی است در روزهای اخیر رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفته است عده‌ای که به‌دنبال سود خود بوده‌اند، با فضاسازی روانی خبر ممنوعیت واردات آیفون را منتشر کرده‌اند؛ درحالی‌که دوبرابر نیاز ثبت سفارش آیفون انجام داده‌اند. به‌گفته او، مردم برای خرید آیفون بهتر است عجله نکنند.

خبر احتمال واردات گوشی آیفون زمانی منتشر شد که در اواخر اردیبهشت گروهی از واردکنندگان با انتشار تصویری اعلام کردند که هنگام ثبت سفارش گوشی مدل آیفون در سامانه جامع تجارت با این پیام روبه‌رو شدند که امکان ثبت سفارش تلفن‌همراه با برند اپل را تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت نخواهند داشت.

در گام بعدی هم، برخی از واردکنندگان با انتشار تصویری دیگر گفتند که هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت برای دریافت ارز، با پیغام «باتوجه‌به قرارگیری تلفن‌همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ (کالای لوکس و غیرضروری) امکان ثبت سفارش آن وجود ندارند» روبه‌رو شده‌اند.

این خبرها باعث افزایش نجومی قیمت آیفون از ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان در مدل‌های مختلف این گوشی به ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان شد. همچنین، بسیاری از فروشندگان چه در بازار فیزیکی و چه در وب‌سایت‌های آنلاین گوشی در هفته جاری فروش مدل‌های مختلف آیفون را متوقف کرده‌اند.

بعد از افزایش بیش‌ازحد قیمت آیفون ، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به خبرهای ممنوعیت واردات آیفون گفت که ثبت سفارش موبایل‌های آیفون با هیچ محدودیتی همراه نیست.

پشت پرده ممنوعیت آیفون چیست؟

با این حال سعدوندی به اعلام ممنوعیت واردات آیفون و حرف و حدیث‎های بعدی و تکذیب این موضوع اشاره کرد و گفت: از قبل درباره ضرورت ممنوعیت واردات گوشی‎های لوکس از سوی مقامات وزارت صمت اطلاع رسانی شد. من این تصمیم را واقعا تصویر درستی نمی‎دانم. فردی که گوشی در حد و اندازه آیفون می‌خواهد، به گوشی پایین‎تر رضایت نمی‎دهد و در برندی دیگر این گوشی را انتخاب می‎کند .

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‎ها عامل مهم فرار سرمایه هستند، گفت: شاید برخی بگویند ممنوعیت واردات آیفون ضرری برای دهک‎های پایین درآمدی و همچنین طبقه متوسط ندارد، گفت: این تصور کاملا اشتباه است. بازار گوشی تلفن همراه فقط سه بازیگر بزرگ دارد. یک شرکت متعلق به چین است، یکی متعلق به کره جنوبی و یکی متعلق به این شرکت آمریکایی .

وی ادامه داد: حالا ببینید که وقتی یک بازیگر حذف می‎شود کدام شرکت‎ها نفع می‌برند. در ضمن وقتی حق انتخاب را از کاربر بگیرید، در نهایت این شرکت‎های خارجی منتفع می‎شوند نه مردم . بالا رفتن قیمت آیفون، در نهایت قیمت سایر کالاهای این بازار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: می‌گویند باید در ارز صرفه‎جویی کرد این در حالی است که به دو روش ارز ازکشور خارج می‎شود، یکی از طریق واردات کالا و خدمات دیگری از طریق فرار سرمایه . وقتی شما واردات خودرو و واردات گئشی تلفن همراه و واردات دیگر کالاهای مورد نیاز انسان مدرن را از او می‎گیرید در نهایت با ایجاد ناامیدی سبب می‌شوند که روند خروج سرمایه از کشور شدت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه این تصمیمات باید در راستای ایجاد امید و انگیزه اتفاق بیفتد، تاکید کرد: خروج سرمایه و ایجاد ناامیدی بسیار بیشتر سبب خروج سرمایه می‎شود و باید ریشه چنین تصمیمات عجیبی روشن شود.

سعدوندی با تاید بر اینکه جامعه سی سال قبل پذیرفت که نباید خودروی خارجی وارد بازار شود و مردم با این تصمیم همراهی کردند و به امید خودروساز شدن ، ممنوعیت واردات خودرو را به رسمیت شناتند .

وی گفت: با همین دست فرمان، در مورد هواپیما ساز شدن و کامپیوتر ساز شدن و لوکوموتیو ساز شدن داشتیم اما در نهایت نتیجه فقط منع واردات بود .

به گفته وی وقتی رقیب خارجی از بازار حذف می‎شود، دیگر تولیدکننده داخلی وقعی به افزایش کیفیت نمی‎گذارد و انحصار تشویق می‎شود .

وی اضافه کرد: در این شرایط باید از تصمیمات اشتباه در بازار گوشی تلفن همراه پرهیز کرد چون در نهایت حتی نفع تولیدکننده داخلی نیز در میان نیست و فقط بازیگران بزرگ این بازار یعنی شرکت های سامسونگ شیائومی منتفع می‎شوند .

در این نشست، سعید اشتیاقی ، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی نیز گفت: خارج کردن دلار از بازار می‎تواند صرفه‎جویی بسیار اندکی در بازار ایجاد کند چرا که رجیستری آیفون کمی سخت‎تر از گوشی‎های اندرویدی است در ضمن چون گوشی نیاز به رجیستری دارد، نمی‌شود قاچاق بی حساب و کتاب آن اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه بازار موبایل متولی خاصی ندارد، گفت: صدای واحدی به گوش مسئولان نمی‎رسد چرا که ما هم انجمن واردکنندگان موبایل داریم، هم اتحادیه صوتی و تصویری و اتحادیه مخابرات و انجمن موبایل که همین تعدد سبب شده دغدغه‌های این‌ها شنیده نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.