خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۶۱۵۷

نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی

چرا تعداد سفرهای اسنپ و تپسی کم شد؟

چرا تعداد سفرهای اسنپ و تپسی کم شد؟

شرکت‌های اسنپ و تپسی از کاهش سفرهای خود بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داده‌اند، اما دلیل آن چیست؟ رانندگان و مسافران در این مورد نظرهای متفاوتی دارند.

تجارت‌نیوز چندی پیش نگاهی داشت به چند خبر استارتاپ ها . در میان آنها به دو موضوع در مورد بیمه رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی ( به نقل از ایلنا) و کاهش 50 تا 70 درصدی سفرهای سه شرکت اسنپ، تپسی و ماکسیم از زمان شیوع کرونا (به نقل از وبنا) نیز اشاره شده بود.

مخاطبان تجارت‌نیوز نظرهای خود را در مورد این دو خبر با این رسانه در میان گذاشته‌اند. برخی از رانندگان می‌گویند به دلیل ناچیز بودن کرایه‌ها، بسیاری از درخواست‌ها را نمی‌پذیرند و گروهی از مسافران نیز تاکید دارند گرانی کرایه‌ها باعث شده دیگر از این تاکسی‌ها استفاده نکنند.

نگرانی‌های رانندگان

گروهی از خوانندگان معتقدند رانندگان اسنپ و تپسی با چالش‌های زیادی مواجه هستند و با توجه به گرانی‌ و تورم موجود در کشور و درصد کمیسیونی که شرکت‌ها از آنها کسر می‌کنند، کرایه‌ها برای آنها صرف ندارد.

- «اسنپ خوب می‌دونه با پایان دولت فعلی، حامی خودش را در دولت از دست می‌ده و باید رانندگان خودش رو بیمه کنه و تحت نظارت تاکسیرانی قرار بگیره. برای همین خیلی بی سروصدا داره ازحوزه حمل و نقل مسافر، به هتل داری و رزرو بلیط و سوپرمارکتی اثباب کشی می‌کنه. در واقع همه تخم مرغ هاش رو در یک سبد نگه نمی‌داره و انقدر در این سال‌ها تخم مرغ طلایی جمع کرده که مرغ تخم طلاش رو فراموش کن. مرغ تخم طلایی اسنپ همون حمل مسافر هست که باعث شد اسنپ بزرگ و قدرتمند بشه.»

- «هیشکی سر جای خودش نیس. کاش یه روزی برسه به هر کی به اندازه زحمتش مزد بدن. آخه آدم دردش رو به کی بگه، یه عمره نه خوردیم، نه پوشیدیم، نه مسافرت رفتیم، آدم خجالت می کشه، آخه این کرایه ها چیه؟ ۵ تومن ده تومن الان چی می‌دن؟ یه پفک پونصد تومنی شده ۵هزار تومن…»

- «من سه روزه که روشن می‌کنم اسنپ رو هی ارزونه…. اصلا نمی‌رم سرویس… مفته کرایه ها»

- «اسنپ سرویس می‌ده در مشهد از میدان شهدا تا هفت تیر ۹۵۰۰ تومان. قبول می‌کنی، وقتی به مسافر می‌رسی و سوار می‌شه، نوشته مبلغ سفر را از مسافر نقدی ۸۵۰۰ تومان دریافت کنید. فعلا ۱۰۰۰ تومن آب شد. ۱۵ درصد پورسانت. ما می‌گیم ۱۲۷۵ تومن. ۱.۵ لیتر بنزین، حداقل ۴۵۰۰ تومن. جمع کل هزینه ها ۶۷۷۵ تومن. حالا جالبش اینجایه بعضی موقع ها اینجوریه، می‌نویسه ۳۰۰۰ تومان از مسافر دریافت کنید، بقیه در پایان سفر محاسبه خواهد شد. اوضاع همینطور پیش بره راننده ها اونقد بدبخت می‌شن که اینجوری پول می‌گیرن، ۳۰۰۰ تومن نقدی دریافت کنید، ۱۵۰۰ تومن باباش شب اومد برو از در خونشون بگیر، ۳۰۰ تومن خواهر کوچیکش داره بهت می‌ده، پدر بزرگشم قراره برای عید نوروز بهش ۵۰۰۰ تومن عیدی بده، اول سال جدید برو ازش بگیر.»

- «والا اسنپ و تپسی برا راننده اصلا نمی صرفه، من راننده بودم، دیدم نمی صرفه پاکش کردم. اگه دقت کرده باشید، مسافر هاهم الان ساعت انتظارشون تا ماشین بیاد چندین برابر شده، اگه افزایش قیمت ندن عمر اسنپ و تپسی تموم می‌شه، چون راننده دیگه براشون کار نمی کنه.»

- «تهران رو نمی‌دونم، ولی قیمت سفر در اصفهان بطور مثال از مسکن مهر فولادشهر تا بیمارستان غرضی که حدودا ۶۰ کیلومتره ۲۵۰۰۰ تومن. مبلغ کمیسیون و سوخت و استهلاک و روغن و لاستیک و اینترنت و تلفن و تعمیرات و لوازم یدکی و افت ارزش خودرو و بیمه ثالث و بیمه بدنه و … کسر بشه، تقریبا چیزی نمی مونه برای راننده.»

- «منم دوسال داخل اسنپ بودم، اوایل خوب بود که لوازم ارزون بود، بنزین ارزون، ماشین ارزون بود. اما حالا با این قیمتا اصلا نمی‌صرفه. بیشتر حمالی هست تا کار. الان ۶-۷ ماهه کار نمی‌کنم اما هنوز ترکشای اسنپ رو تو ماشینم حس می‌کنم و هر چی ماشین رو ‌درست می‌کنم بازم مثل قبل نمی‌شه، بیکار بودن بهتر از تو اسنپ و تپسی موندنه.»

- «کمیسیون زیادی کم می‌کنه، قیمت پایین می‌زنه، دقیقا یعنی مسافر رو کول کردی رو شونه داری می‌بری. هیچ مزایا و امتیازی هم نمی‌دن، مسافر کنسل می‌کنه تا اونجا هم می‌ری، هیچی. مسافر بد صحبت می‌کنه، با ما برخورد می‌کنن.»

- «من خودم با اینکه ماشینم دو گانه بود، یه مدت تو اسنپ کار کردم. واقعا کار کردن تو اسنپ یعنی حمالی و هزینه های سوخت و استهلاک ماشین و کمیسیون بیست درصدی شرکت رو از روی کرایه کم کنی، آخرش می‌بینی فقط داری ضرر می‌کنی. واقعا نمی‌دونم این راننده هایی که دارن تو اسنپ کار می‌کنن، هیچی هم براشون می‌مونه؟ کار اصلی رو اونا می‌کنن ولی سود اصلی رو اسنپ می‌بره که بدون هیچ استهلاکی، بیست درصد حق کمیسیون می‌گیره… رو چه حساب و کتابی باید بیست درصد کمیسیون بگیرن، من نمیدونم. دو درصد هم زیادشونه.»

- «قیمت را اسنپ آورده پایین، اگه به این روند ادامه بدهد راننده‌هاش را خیلی زود و به راحتی از دست می‌ده و کرایه پایین اومده و به مصرف سوخت و استهلاکش نمی ارزد دیگه.»

- «به نظر بنده، اگه یه حقوق ثابت به راننده بدن و آخر ماه طبق کارکرد راننده حساب کنند و پول بیمه و مزایا بگذارن، راننده با جون و دل کار می‌کنه»

- «هر دوتاش به نفع مسافرن، با این استهلاک و هزینه های بالای تعمیرات ماشین که اصلا نمی‌صرفه. راننده ها، دنبال یه حرفه دیگه برین. تعمیر آبگرمکن کولر گازی و پمپ آب و آب تصفیه…»

- «من راننده اسنپ هستم. شصت سال سن دارم، نه بازنشسته هستم نه حقوق بگیر. تمام وقت کار می‌کنم. همین امروز سه شنبه هیجدهم شهریور، مسافر سوار کردم کرایه۴۰۰۰تومان بوده. اگر مسافر را با دوچرخه سوار کنی که هیچ سوختی ندارد، باز این کرایه نمی ارزد، شما که میگی کرایه گران شده، وقتی‌که قیمت یک کالا را امروز می‌گیری، با قیمت یک سال پیش مقایسه می‌کنی، در هر کجای جهان این افزایش قیمت را می‌بینند، از آنها سوال کنی قیمت گذشته مال چه سالی هست، فوری می‌گن، قیمت گذشته مال یک قرن گذشته می‌باشد. چون هیچ کجای جهان، اوج افزایش قیمت مثل کشور مبارک ما نیست. شما فکر می‌کنم، تمام لوازم خونه و خورد و خوراک را از آن طرف مرز تهیه می‌کنی، خبر از قیمت‌های نجومی نداری. ظاهرا در کشور خودت فقط اسنپ سوار می‌شوی که به قیمت ۴۰۰۰تومانی اعتراض دارید. با شصت سال سن، خونه ندارم. در ساری در محله ضعیف، پارسال خواستم بگیرم خونه متری ۱۲۰۰۰۰۰تومان بوده، قدرت مالی نداشتم. همان خانه که یک سال عمر آن کمتر شده، امسال شده متری ۷۰۰۰۰۰۰تومان. کجا زندگی می‌کنی که خبر نداری؟ ظاهرا قیمت کرایه ۳۰۰۰تومانی، شده ۴۰۰۰تومان، خیلی دردآور هست!.»

- «با رشد تورم که ما در کشور داریم و هر روز یک قیمت، والا با این قیمت کرایه‌ها، اصلا نمی‌شه جوابگو باشیم. اسنپ و تپسی باید کرایه‌ها را بالا ببرند و کمیسیون را کم کنند، ما راننده‌ها اگه در کرایه‌ها تغییر ببینیم، بیشتر فعالیت می‌کنیم.»

- «مسافر خوب می‌دونه اگر ماشینش را بیرون بیاره، با وضعیت بنزین ۳۰۰۰ تومان، لنت ترمز ۱۸۰۰۰۰ تومان، روغن موتور۲۵۰۰۰۰ و احتمال تصادف و جریمه و عوارض طرح و پارک و غیره و لاستیک جفتی Nتومان وتعمیرات سنگین، با هر شرایطی تاکسی‌های اینترنتی، به صرفه هست. پس خدا را باید شکر کرد که به خاطر وضع بعد اقتصادی و بیکاری، آدم‌هایی هستند که مجبور به این کار هستند تا محتاج نامرد و شرمنده خانواده نشوند.»

- «یه دست لنت بخوای عوض کنی، بالایه ۱۰۰تومان برای راننده آب می‌خوره، اونم برای پراید. راننده باید ۲۵لیتر بنزین بزنه، می‌شه ۷۵تومان، خوب چی تهش می‌مونه این وسط برای راننده؟ جز یه ماشین همیشه خراب.»

- «بنزین لیتری 3تومان، لوازم یدکی که سرسام آوره. نگاه به جیب خودتون می‌کنید، فکر می‌کنید راننده داره پول جارو می‌کنه، نه داداش از شما می‌گیره، می‌ده به خورد ماشین که فردا بتونه بیاد دنبالتون. فقط سرما هست که بی کلاه می‌مونه.»

- واقعا نمی صرفه، نه برای راننده با این کرایه های گران، نه برای مسافر با این حقوق کم. خودم راننده اسنپ و تپسی ام، واقعا خرج ماشینم در نمی‌یاد. واقعا فکری کنند مدیر عامل و مدیران شرکت. حداقل حق کیمسیون رو ۱۰۰۰ تومان کنن برای هر سفر، نه بیشتر. واقعا حق کمیسیون زیاده.»

- «اگه واقعا قیمت کارشناسی بشه و هزینه های تحمیل شده به راننده محاسبه بشه مشخص خواهد شد کار با ماشین هیچ درآمدی که نداره در دراز مدت راننده متضرر می‌شه. امروز ۱۸ شهریور ۹۹، تیبا دوگانه کارخانه، ۱۴۰ میلیون قیمتشه و لوازم یدکیش چقدر سر به فلک زده. فرضا طرف دوسال کارکنه بعدا استهلاک رو محاسبه کنه یه چیزی هم بدهکار می‌شه.»

- «متاسفانه قیمت‌ها در تهران خوبه ولی در شهرهای اصفهان و شیراز و مشهد بسیار پایین هست.»

- «بیمه حق راننده ای هست که کارش و زندگیش از اسنپ است ولی اگر زیر نظر تاکسیرانی کار کنه، یک فاجعه است. تاکسیرانی بی در و پیکر هست و اسنپ رو نابود می‌کنه.»

- «پراید ۳۵ میلیونی شده ۱۰۰ میلیون، انتظار دارید کرایه بیشتر نشه.»

- «چرا انقدر کمیسیون کم می‌کنید از هزینه سفرها….؟ خداوکیلی زیاد نیست؟؟؟!!!»

گلایه‌های مسافران

آن دسته از مخاطبان تجارت‌نیوز که تجربه سفر با اسنپ و تپسی را دارند نیز گلایه‌های خود را با این رسانه در میان گذاشته‌اند؛ از بدعهدی رانندگان گرفته تا کرایه‌های گران. البته برخی نیز معتقدند در مورد کرایه‌ها، باید حق را به رانندگان داد.

- «راننده اسنپ، کالای مشتری رو دریافت کرد. سفر آغاز شد. ۵ دقیقه بعد، راننده لغو سفر زد و درخواست پول در قبال برگردوندن کالا به مبدا کرد. هرچی با پشتیبانی تماس گرفتیم، گفتن فقط دسترسی راننده رو می بندیم. خلاصه بعد از سه ساعت پیگیری خودمون، راننده رو اطراف مبدا پیدا کردیم، شصت هزار تومان پول گرفت تا کالا رو تحویل داد. بدون پیگیری اسنپ. دیگه هم نه اسنپ، نه تپ سی استفاده می‌کنیم. هیچ‌کدوم.»

- «والا من آژانس سوار شدم، ارزونتر بود. البته این بنده خداها حق دارن، وقتی پراید بشه صد میلیون، پس لوازم آن هم به همون حد بالاست. خدا به همه ما صبر بده.»

- «اتفاقا با ورود کرونا، باید کاسبی اسنپ و تپسی رونق می گرفت، چون خیلی از مردم گزینه های مترو و اتوبوس را حذف کردند و اسنپ و تپسی، گزینه امن تری حساب می شن به نسبت اینکه تو شهر بچرخیم و از این تاکسی تو اون تاکسی بنشینیم که خیلی از تاکسی ها هم ۴ نفر سوار می کنند. اما دو چیز باعث شد این اتفاق رخ ندهد: یک، در واقع با دو طرح کهکشان و جمع آوری امتیاز، تخفیف ها از تپسی و اسنپ حذف شد، دو، قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرد. مثلا از غرب تهران تا گوهردشت کرج بنا به ساعت و پیک ترافیک، مبلغی بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان درمی آمد، در عرض 3 یا 4 ماه حالا شده ۸۰ هزار تومان!!! شاید اسنپ و تپسی فکر می کردند، مشتری جذب کنیم، بعد مردم عادت می کنند و هر قیمتی را پرداخت می کنند اما در اشتباه بودند و هستند. من بارها تو مسیرهای مختلف امتحان کردم که قیمت آژانس کمتر بوده و اگر بروی لب خیابون و دربست بگیری دیگر مبلغ خیلی کمتر خواهد شد. بهتره این دو اپلیکیشن کمی از آن سود وحشتناکی که می برند کم کنند تا هم به راننده ها رسیدگی بشه هم قیمت ها برای مردم پایین تر بیاد. والا مردم بیشتر و بیشتر به این نتیجه می رسند که استفاده نکنند.»

- «علت کاهش مسافران، گران شدن بی حد نرخ کرایه ها است. علت دوم، عدم توجه به رضایت مشتری است. متاسفانه قبلا راننده ها بسیار امتیاز برایشان مهم بود الان شرکت بخاطر کارمزد، طرف رانندگان را می گیرد. من در این چند روز چند بار درگیر شدم با رانندگان بعضا بی ادب خودخواه. مطمئن باشید با پیشرفت فن اوری، اسنپ هم قدیمی می‌شه و فن اوری جدیدتری می آید. شخصا الان به جای اسنپ از تاکسی های قدیمی استفاده می کنم.»

- «من مسافر اسنپ و تپسی هستم. بارها وقتی سفر داشتم، واقعا خجالت می‌کشیدم که مثلا مسیر تجریش تا میدان فردوسی ۲۳تومن یا ۲۵ تومن هستش. واقعا چرا چه دلیلی؟ اون کسی که راننده هستش، به نظر من دیگه چیزی برای ازدست دادن نداشته که اومده پشت فرمون نشسته. الان چند روزی هستش قیمت اجناس و مخصوصا قطعه خودرو وحشتناک کشیده بالا و گاهی اوقات ۴۰ دقیقه منتظر می‌مونم که کسی قبول کنه.»

آخرین اخبار و گزارش‌‌های حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساسان

    با این کرایه های پایین کار کردن در اسنپ بی عقلیه محضه. فقط خستگی وداغون شدن ماشین حاصلشه

  • ناشناس

    خیلی مزخرفه این همه کم میکنین باز عوارض شهرداری چیه از همه جای کرایه میزنین از فردا بزنین به علت ناراضی بودن مسافر و نداشتن کولر سفر رایگانه از مسافر پولی دریافت نکنین والا?????

  • ناشناس

    کاری نداره که شما هم تپسی تونو روشن بزارید مسافر هم نگیرید خودشون حساب کار دستشون میاد

  • ناشناس

    واقعاً ظلمی که اسنپ در حق راننده میکنه کسی نکرده الهی نون خوش از گلوشون پایین نره

  • ناشناس

    باسلام ،واقعا واقعا خداوکیلی یک کلام والسلام،درمورد کرایه اسنب وتپسی میگم،بخدا تواین دوره ،از بچه خودت می خوای بوس بگیری ،میگه بابا ۱۰۰۰۰۰تومن بده بوس بدم ،خوب حالا این دو شرکت میاد برای مسافرش،که می خواد۲۰کیلومتر ماشین را گاز بدی به ،۱۵۰۰۰هزار اینم شد کار ،ماشین ،بنزین ،استحلاک ماشین ،همه ،خداییش می صرفه ،اقایون شرکت فکری بحال راننده ها بکنین،یاعلی

  • ناشناس

    اسنپ جز حمالی برای راننده چیزی نداره با این قیمت ها نمیصرفه مسافر جابه جا کرد با 20 درصد کمیسیونی که اسنپ میگیره و هزینه های ماشین اصلا نمیصرفه،

  • ایرانی

    الان تو ما ه دی ۱۴۰۰ هستیم کرایه های اسنپ و تپسی به قدری پایین است که روزی یک سفر هم نمیشه رفت قیمتها مال ۵سال پیش بنزین چند ماه رو مالیدن کمسیون ۲۰ درصدی جریمه های شبهای طرح ترافیک که بیشتر راننده ها جریمه شدن نه اسنپ وتپسی جوابگو نیست راهنمای مثل مرد جریمه ها رو نقد میکنه نه اینکه قول داده بودن که به راننده گفتن سفر ها رو قبول کنید جریمه نمی شید چه قانونی چه کشکی از کی به کی شکایت کنیم

  • ناشناس

    من امروز یک خانم سوار کردم وقتی پیاده شد تازه متوجه شدم اسنپ کرایه زده ۲۵۰۰تومن داشتم سکته میکردم چرا حق این راننده ها رو میخورین حرام خورها

  • ناشناس

    لطفا حق راننده هارو نخورید این چه کرایه های که می‌زنید بعد هم ازش درصد کم میکنید

  • ناشناس

    همه میگن کمه نیم ساعت بعد میرن توی اسنپ کار میکنن