کد مطلب: ۲۳۲۶۱۶

گوگل در پی دستیابی به سیستم عامل یکپارچه

گوگل در پی دستیابی به سیستم عامل یکپارچه

«فیوژا» نام پروژه سوم گوگل است که گفته می‌شود توسعه آن ارتباطی با آندروید و کروم بوک نخواهد داشت. نام این سیستم عامل نخستین بار در سال ۲۰۱۶ در دنیای فناوری مطرح شد. گفته می‌شود که این سیستم عامل بر خلاف نمونه‌های پیشین به صورت یکپارچه عمل خواهد کرد.

محسن حسینی: گوگل که کار خود را با تمرکز بر ساخت و توسعه موتور جست‌وجو در دنیا آغاز کرده بود در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در تمام زمینه‌های فناوری حضور پر رنگ داشته باشد. مدیران ارشد در این کمپانی زمینه‌‌های گوناگونی را مورد توجه قرار داده‌اند. تا جایی که امروز با وجود فعالیت بر دو پروژه سیستم عامل، به صورت پنهانی و به دور از هیاهوهای رسانه‌ای سومین پروژه سیستم عامل ر ا نیز آغاز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، «فیوژا» نام پروژه سوم گوگل است که گفته می‌شود توسعه آن ارتباطی با آندروید و کروم بوک نخواهد داشت. نام این سیستم عامل نخستین بار در سال ۲۰۱۶ در دنیای فناوری مطرح شد. گفته می‌شود که این سیستم عامل بر خلاف نمونه‌های پیشین به صورت یکپارچه عمل خواهد کرد.

یعنی از ساعت‌های هوشمند رده‌ پایین تا کامپیوترهای شخصی قدرتمند، امکان استفاده از فیوژا را خواهند داشت. همچنین می‌توان ازسیستم عامل برای تقویت اینترنت اشیا استفاده کرد. یعنی برخی از لوازم خانگی نیز امکان استفاده از سیستم عامل جدید گوگل را خواهند داشت. سیستم عاملی که تا کنون به صورت پروژه‌ای محرمانه به کار خود ادامه داده است.

رویای سیستم عامل یکپارچه

ساخت سیستم عامل یکپارچه یا «یونیورسال» از سال‌ها پیش به عنوان آرزوی دیرینه کمپانی‌های بزرگ فناوری شناخته می‌شد. یکی از مشهورترین تلاش‌ها برای رسیدن به سیستم عامل یکپارجه برای تمام دستگاه‌ها از سوی مایکروسافت صورت گرفت. این کمپانی تلاش کرد تا با رونمایی از ویندوز ۱۰، سیستم عاملی برای تمام گجت‌ها تولید کند که اپلیکیشن‌ها روی آن به خوبی و بدون مشکل کار کنند. البته مایکروسافت برای تعبیر این رویا همچنان در تلاش است.

فیوژا از پایه میکرو کرنل جدید با نام «زیرکان» استفاده می‌کند. این پایه موحب می‌شود تمام الزامات برای انعطاف‌پذیری در اختیار گوگل قرار بگیرد.

در این میان اپل نیز برای آنکه از قافله رقبا جا نماند تلاش‌هایی را در زمینه سیستم عامل یونیورسال به اجرا درآورد. هرچند این اقدامات با آنچه استانداردهای سیستم عامل یونیورسال است فاصله زیادی داشت.

ویژگی‌های فیوژا

سیستم عامل لینوکس در میان نام‌های بزرگ فناوری بیش از دیگران به رویای سیستم عامل یکپارچه نزدیک شده است. در چنین شرایطی گوگل خیز بلندی برای دست یافتن به جایگاهی دارد که سال‌هاست رویای آن را در سر می‌پروراند.

اگرچه گوگل در آغاز از پایه لینوکس برای توسعه سیستم عامل‌های خود استفاده کرده است اما در مورد فیوژا از پایه میکرو کرنل جدید با نام «زیرکان» استفاده می‌کند. این پایه موحب می‌شود تمام الزامات برای انعطاف‌پذیری در اختیار گوگل قرار بگیرد.

مدیران گوگل در ماه‌های گذشته اعلام کرده بودند که قصد ندارند توسعه انروید یا سیستم‌عامل کروم را متوقف کنند. از این رو توسعه دهندگان اپلیکیشن بر این پلتفرم‌ها قرار نیست تلاش‌های خود را برای توسعه سیستم‌های قبلی متوقف کنند اما نکته قابل توجه اینکه، فیوژا به دنبال ایجاد سازگاری میان دیگر سیستم‌عامل‌ها است تا گوگل بتواند در زمینه اپ‌ها نیز فضای یکپارچه را ایجاد کند.

کی و کجا؟

زمانی برای انتشار فیوژا اعلام نشده است. برخی مدیران گوگل در مورد زمان انتشار این سیستم عامل گفته‌اند که نام این پروژه به صورت موقت انتخاب شده است و حتی امکان توقف آن نیز وجود دارد. گوگل ممکن است از تجربیات خود که در زمینه توسعه فیوژا به دست آورده استفاده کرده و دیگر سیستم عامل‌های خود را مورد توجه جدی‌تر قرار دهد.

در حال حاضر امکان استفاده از این سیستم عامل و استفاده آزمایشی آن برای توسعه‌دهندگان به صورت محدود مهیا شده است. یکی از دستگاه‌هایی که امکان اجرای فیوژا را برای توسعه‌دهندگان مهیا می‌کند آخرین مدل کروم‌ بوک، لپ‌تاپ تولیدی کمپانی گوگل است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.