کد مطلب: ۵۷۰۸۶۴

آخرین خبر از طرح صیانت / تکلیف اینترنت چه می شود؟

آخرین خبر از طرح صیانت / تکلیف اینترنت چه می شود؟

طرح چالش‌برانگیز صیانت از کاربران در فضای مجازی روز گذشته هم مناقشه‌برانگیز شد. نمایندگان مجلس در یک رأی‌گیری استمزاجی به خروج این طرح از شمول اصل ۸۵ قانون اساسی رأی مثبت دادند، اما همین موضوع در جلسه علنی به دلیل مشارکت نکردن چهار نماینده در رأی‌گیری و به‌رغم بیشتر بودن تعداد موافقان، رأی نیاورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حواشی زیاد طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی، در روز‌های گذشته ۲۲ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از رئیس قوه مقننه خواستند که بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» از شمول اصل ۸۵ خارج شود.

مجتبی توانگر، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص چرایی این مساله گفته بود: رأی‌گیری برای بررسی طرح مذکور ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند؛ بنابراین اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت فقط ۱۲۱ رأی آورده است که به نظر می‌رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مساله و بررسی آن به صورت عادی را دارند.

این درخواست نمایندگان روز گذشته در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. ابتدا اعلام شد که نمایندگان به لغو این مصوبه (اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت) رأی داده‌اند، اما مشخص شد این رأی استمزاجی بوده است.

در مجلس چه گذشت؟

آن طور که سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفته است، در جلسه غیرعلنی موضوع رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موافقان و مخالفان این موضوع مطالب خود را مطرح کردند.

در نهایت نمایندگان در یک رأی‌گیری استمزاجی با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ موافقت کردند. گفتنی است، رأی استمزاجی وجهه قانونی ندارد؛ در واقع عرفی در مجلس است که بر اساس آن رئیس مجلس می‌تواند در شرایطی و برای پیشبرد بهتر اداره مجلس از آن استفاده کند و برای تأیید نهایی نیاز به رأی‌گیری رسمی است.

در جلسه علنی نمایندگان با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۸ رأی مأخوذه با تقاضا برای «لغو رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵» مخالفت کردند.

۴ نماینده رای ندادند!

مطابق برخی خبر‌های غیررسمی چهار نماینده با وجود حضور در جلسه علنی مجلس، در رأی‌گیری مزبور شرکت نکردند و همین موضوع باعث رأی نیاوردن طرح شده است؛ بنابراین در نهایت مطابق آنچه که در مجلس گذشت طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» ذیل اصل ۸۵ باقی ماند.

بر این اساس، این طرح به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیونی متشکل از اعضای تعدادی از کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون فرهنگی که خود طراح اصلی آن است، بررسی خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوبه مرگ هست وگرنه شماها چیکارها که نمیکردید ……

  • ناشناس

    گدا چو معتبر شود از خدا بی خبر شود

  • ناشناس

    خوبه یه عده شهید شدن که شما بتونید به جاهای بالا برسید به جای اشغالگران خودتون زندگی مردم رو سخت و تلخ کنید همه کشورها به فکر مردمشون هستن شما فقط فکر اذیت کردن و آزار دادن ما هستید

  • بدبخت

    شما ها که حرف از صیانت میزنید نکنه گرون کردن بنزین دلار طلا کوفت و زهر مار هم صیانت بوده؟

  • ناشناس

    خدایا شکرت خوبه همه یه روزی میمیرن
    همه شما ها یه روزی باید جواب خدا رو بدید نمایندگان ملت !!!

  • ناشناس

    آقای رییسی شما هم فقط وعده دادی دیدید ؟
    قبل انتخابات گفتی فضای مجازی زمینه کسب کار مردمه کسی میاد کسب وکار‌ مردمی تعطیل کنه
    حالا هم که رییس جمهور شدی اصلا صدات در نمیاد در مورد این طرح

  • مرتضی

    سلام.کجای این طرح صیانت؟صیانت ازچی؟کسب وکار ما داغون کنید وما رو ازبهترین منابع برای پیشرفت علمی محدود کنید؟این طرح خیانت به ملت ایران هست.ما روخشمگین نکنید.ما از حقمون نمیگذریم

  • ناشناس

    سلام و درود بر شما که این قدر کامل و جامع تحلیل کردید. نمایندگان عزیز مجلس به جای این که در این شرایط افتضاح اقتصادی بیان و روی طرح هایی کار کنن که کار و کاسبی مردم رو گسترش بدن، بدتر در بدترین نقطه زمانی که بیماری کرونا از یک طرف و فشار اقتصادی از طرف دیگه مردم رو زمین گیر کرده، پا روی گلوی مردمی میذارن که دارن خفه میشن و کسب و کارهاشون رو نابود میکنن. بیشتر از نود درصد جامعه مخالف اجرای طرح صیانت هستتد. عده باقیمونده هم اطلاع درستی از فواید اینترنت ندارن و فقط جنبه سرگرمی اون رو در نظر میگیرن. غافل از این که اینترنت به طور مستقیم و غیر مستقیم، فواید بسیاری رو به خیلی ها میرسونه. اگر طرح صیانت اجرا بشه حتی یک ایمیل ساده رو هم نمیشه فرستاد… عملا به عقب مانده ترین کشور دنیا تبدیل میشیم.

  • صالح

    اینترنت شده منبع فحشا و فساد و بی بندوباری
    سریع مسدودش کنید تا ریشه فحشا از بین بره.

    • ناشناس

      اگر ادم خودش درست باشه از اینترنت به عنوان‌منبعی برای هدایت الهی استفاده می کنه اگه خراب باشه اینترنت هم نباشه حتی اگر داخل یک اتاق خالی هم باشه که هیچ ابزاری هم نباشه، کار خودش رو خواهد کرد و گناه خودش رو انجام خواهد داد. این موضوع ربطی به اینترنت نداره…

  • ناشناس

    جهان در حال گسترشه و هر چقدر زمان به جلو بره، تکنولوژی بیشتر پیشرفت می کنه. شفافیت بیشتر میشه، مردم به حقوق خودشون اگاه تر میشن. به هیچ وجه، تکرار می کنم به هیچ وجه جلوی هر چیزیو که بگیرید، جلوی پیشرفت تکتولوژی رو نمیتونید بگیرید. حتی اگر اینترنت رو کاملا قطع هم کنید بالاخره روزی خواهد امد که اینترنت رو به راحتی بدون نیاز به هیچ امکاناتی دریافت کنیم. همون طور که تلگرام رو بیخودی قطع کردید و راهی پیدا کردیم. این کار شما تنها باعث بی اعتمادی هر چه بیشتر مردم به شما میشه. در واقع شما دارین با دست خودتون درخت خودتون رو از ته قطع می کنین.