کد مطلب: ۴۳۴۱۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا احتکار ۵ میلیون ماسک توسط دیجی‌کالا صحت دارد؟

آیا احتکار 5 میلیون ماسک توسط دیجی‌کالا صحت دارد؟

احتکار پنج میلیون ماسک توسط در انبار دیجی‌کالا توسط این شرکت تکذیب شد و مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند که تعداد 34 هزار ماسک در حال توزیع بوده که اکنون در اختیار معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، قرار دارد. معاون وزیر ارتباطات در رشته توئیتی به این موضوع واکنش نشان داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صداوسیما روز گذشته ویدیویی را از انبار دیجی‌کالا منتشر کرد که این استارتاپ حداقل پنج میلیون ماسک را احتکار کرده است.

ضاربیان، رئیس شعبه 62 سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با شبکه ایران کالا از کشف پنج میلیون ماسک بهداشتی در انبار بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی‌کالا خبر داد.

وی گفت: با استعلامی که از وزارت بهداشت انجام دادیم دیجی‌کالا حق عرضه و فروش ماسک را نداشته و این حجم از ماسک‌های کشف شده هم مصداق احتکار و هم عرضه خارج از شبکه است.

اما شب گذشته دیجی‌کالا بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد و مدعی شد که گزارش صداوسیما درباره احتکار ماسک توسط دیجی‌کالا کذب است.

در این بیانیه آمده است: مامورین سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجی‌کالا را جمع‌آوری کردند. در حالی که طبق صورت جلسه سازمان تعزیرات ۳۴ هزار ماسک موجود بوده است، این عدد در گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی ایران کالا، به دروغ پنج میلیون عدد عنوان شد.

این شرکت عنوان کرده است: لازم به ذکر است که کلیه این ۳۴ هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آماده‌سازی و ارسال به مشتریان بوده‌ است. ضمنا دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود از فروش این ماسک‌ها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسک‌ها را با قیمت خرید به فروش رسانده است. بر این اساس هرگونه ادعای احتکار و سواستفاده از ارائه‌ این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بی‌اساس، مغرضانه و کذب کامل است.

این استارتاپ در خصوص سرنوشت این ماسک‌ها اعلام کرده است: ضمن عذرخواهی از هشت هزار مشتری عزیز دیجی‌کالا که از نقاط دور و نزدیک کشور این ۳۴ هزار ماسک‌ را خریداری کرده بودند، این ماسک‌ها هم اکنون در اختیار معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، قرار دارد و در نتیجه قادر به ارسال سفارش شما نیستیم. اطمینان خاطر می‌دهیم در اسرع وقت مبالغ پرداخت شده، به صورت کامل به مشتریان توسط دیجی‌کالا عودت داده می‌شود.

نیاز به شفافیت بیشتر درباره احتکار ماسک

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و در رشته توئیتی نکاتی را در مورد خبر احتکار دیجی‌کالا نوشته که به این شرح است:

1- اگر چنین موردی اثبات شود، باید شدیدترین برخورد با این شرکت شود، اما اگر اثبات نشود باید صداوسیما و رئیس آن شعبه تعزیرات محکوم شوند، هر چند همه می‌دانیم طرف دوم همواره مصون است! هر کدام از دو مدعی در این میان محکوم باشد، جنایتی بزرگ کرده است!

2- هیچ کیت یا کالایی تا کنون به دیجی‌کالا توسط وزارت صمت یا بهداشت داده نشده است. شاید سناریو ساختگی این کشف تداوم روند توزیع غیرشفاف این نوع کالا بوده باشد، به استناد یک خبر نادرست! امیدواریم احتمال درستی نباشد! چرا که درست بودن آن نشان از یک مافیای پرقدرت است.

3- پیشنهاد توزیع کالاهای ضروری بهداشتی (در اپیدمی کرونا) توسط فروشگاه‌های اینترنتی را دیجی‌کالا داده بود. ولی تصمیم گرفته شده آن بود که از ظرفیت کل فروشگاه‌های اینترنتی استفاده شود و نه صرفا و انحصاری از دیچی کالا.

4- اکنون به دلیل سفارش بالای کالا فروشگاه‌های اینترنتی از جمله دیجی‌کالا حدود یک هفته بعد از سفارش آماده‌سازی و توزیع انجام می‌شود. ادعای مدیران دیجی‌کالا آن است که ماسک‌های هفته پیش فروخته شده بوده و کد ملی خریداران نیز مشخص است و اساسا انبار نشده بود و در مرحله توزیع بوده است.

5- طبق بیانیه شرکت دیجی‌کالا کل ماسک‌ها 34 هزار بوده و نه پنج میلیون. کارمزد این شرکت نیز برای توزیع صفر بوده است و این امر به دلیل شرایط خاص کشور بوده است. منتظر تعیین نتیجه می‌مانیم!

6- مدل کسب‌وکار دیجی‌کالا مارکت‌پلیس است. به این ترتیب در این حالت مانند پاساژی است که فروشندگان مختلف به عرضه کالا می‌پردازند و این به معنای آن است که تخلف یک مغازه در درجه اول بر عهده پاساژ نیست. هر چند پاساژدار نیز باید بر آن نظارت کند.

7- هر گونه قضاوت بدون شنیدن ادعای طرفین این دعوا، چیزی جز دمیدن بر تنور دروغ‌گویی نیست. بگذارید این شک را هم داشته باشیم که شاید گروهی که از توزیع سنتی غیرشفاف منفعت می‌برند؛ تمایل دارند تا تصویری سیاه از حوزه فناوری اراده کنند(با پشتیبانی‌های خاص) حداقل احتمالش صفر نیست!

8- همچنین معتقدم راه ما برای توسعه از شفافیت می‌گذرد. اگر خبر احتکار درست باشد نیاز داریم به شفافیت بیشتر بازار و اگر هم درست نباشد، باز نیاز داریم به شفافیت و علاوه بر آن بیشتر ایمان بیاوریم به رسانه‌ها و صداوسیمایی غیرانحصاری و آزاد.

از ابتدا شیوع کرونا در ایران چالش‌های جدی را برای استارتاپ‌ها به همراه داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما که مدت هاست دیجی کالا رو شناختیم و مدت هاست که از اونها خرید نمی کنیم

  • ایران

    بعید میدانم دیجی کالا چنین کاری کرده باشد
    بنده سالهاست از مشتریان ابن فروشگاه هستم
    و بارها شاهد بودم که مسئولین این فروشگاه در
    مواقع بحرانی اقدامات شایسته ای انجام داده اند

  • ناشناس

    دروغ میگند مثل… در عرض چند روز گذشته دوبار سفارشات قطعی اقلام بهداشتی مارا کنسل کردند

  • رحمن

    این موضوع میتواند سر نخهایی را معلوم کند نقش رشوه را هم باید در نظر گرفت

  • ناشناس

    این یه دروغه الان خیلی وقته روی سایتشون ماسک ندارن که به فروش برسونن من هرروز چک میکنم میزنه ناموجود

  • علیرضا

    با سلام در واژگان منطق عنوانی به نام سفسطه داریم که دوستان دیجی کالا استادش هستند ، اول اینکه مگر قرار بر این نبوده که فروش ماسک ممنوع باشه ؟ دوم اینکه اگر هدف فروش بدون انتفاع بوده چرا با ده برابر قیمت به فروش میرسیده و سوم اینکه موارد مشابه هم از تخلفات دیجیکالا در رابطه با ارز دولتی وجود داشته و این شرکت مسبوق به سابقه میباشد

  • زهرا خانم

    کار دی جی کالاست این احتکار

  • ناشناس

    دیجی کالا ازاین امورمصون است تهمت نارواراانسانهای ضعیف میزنند

  • ناشناس

    حدود 10 روز است که ماسک توسط سایت دیجی عرضه نمیشود و ادعای آنها مبنی بر سفارش مشتری دروغ محظ است. اینجانب سه عدد ماسک فیلتردار نامرعوب از دیجی کالا به مبلغ 109 هزار تومان خریده ام که کاملا با قیمت مسوب مغایرت دارد

  • ناشناس

    آقای ناظمی بزرگوار شما لطفا اول سهمتو از دیجی کالا اعلام کن بعد توئیت حمایت بزن برادر. شما که باید طرف مردم باشی چرا اونوری لم دادای. ما به کی دلخوش باشیم معاون وزیر دولت تدبیر و امید!!!!!!!!!!!!