کد مطلب: ۶۶۲۱۹۳

معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با تجارت‌نیوز:

دستگاه‌ها برای هر خدمت یک سامانه راه‌اندازی می‌کنند!/ اختلالات تقصیر وزارت‌ ارتباطات نیست!

دستگاه‌ها برای هر خدمت یک سامانه راه‌اندازی می‌کنند!/ اختلالات تقصیر وزارت‌ ارتباطات نیست!

معاون وزیر ارتباطات گفت: متاسفانه بیشتر دستگاه‌ها برای ارائه خدمات خود، سامانه جدیدی راه ‌اندازی و به مردم معرفی می‌کنند که این اتفاق خوبی نیست و برای مردم مشکل‌ساز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ؛ بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها، تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت‌های بانکی حداکثر تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت. از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۱ مشتریان باید برای تمدید عابر‌بانک‌های خود به صورت حضوری به بانک‌ها مراجعه و اقدام کنند.

این در حالی است که اجرای کامل دولت الکترونیک یکی از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم عنوان شده است. بانک مرکزی از زمان شیوع کرونا در کشور، تمدید اتوماتیک تاریخ انقضای کارت‌های بانکی را اجرایی کرد تا از حجم مراجعات مشتریان به بانک‌ها کاسته شود.

تصمیم نادرست بانک مرکزی

در این رابطه رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با ‌تجارت‌نیوز گفت: با آغاز اپیدمی کرونا، بانک‌ها رفته رفته به سمت سرویس‎‌های غیرحضوری و الکترونیکی رفتند که مورد استفبال قرار گرفت. با این اقدام از حجم مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها به طور قابل توجهی کاست که انتظار می‌رفت ارائه این خدمات ادامه‌دار باشد.

او ادامه داد: حدود دو هفته پیش نیز دستورالعمل احراز هویت غیرحضوری تدوین و به بانک ها ابلاغ شد که خبر خوبی بود. بعد از آن اما خبری از سوی بانک مرکزی مبنی‌ بر الزام حضوری مشتریان به منظور تمدید کارت‌های بانکی شنیده شد که به نظرم خبر خوبی نبود. امیدوارم مسئولان و تصمیم‌گیران در این زمینه بازنگری کنند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دوران کرونا مردم با خدمات غیرحضوری بیشتر آشنا شده و وفق پیدا کردند، گفت: براساس آمار اعلامی بانک مرکزی، حدود ۲۷۰ میلیون کارت بانکی در دست مردم است. باتوجه به اینکه تاریخ انقضای این کارت‌ها پنج ساله است و حدود دوسال این کارت‌ها به طور خودکار تمدید شد. اگر قرار باشد به طور حضوری این فرایند اتفاق بیفتد امسال باید نزدیک به ۱۳۵ میلیون کارت بانکی تمدید شود. این اقدام علاوه‌بر ایجاد مشکل برای مردم، فشار قابل توجهی به سیستم بانکی کشور وارد خواهد کرد.

باقری با اشاره به اینکه این روزها خوشبختانه فشار کرونا از جامعه برداشته شده است و نباید دوباره به استفاده از سیستم‌های سنتی برگردیم، اظهار کرد: بهتر است از تجربیات مثبتی که دراین دوران کسب کرده‌ایم استفاده و کار را برای مردم راحت کنیم.

عملکرد کیفی الکترونیکی دستگاه‌ها کمتر از ۵۰ درصد

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت ادامه داد: ما گزارش عملکرد دولت الکترونیک را در بازه زمانی پنج تا شش ماهه ارائه می‌دهیم. طی هفته آینده گزارش جدیدی آماده خواهد شد که به طور مفصل به کیفیت ۶ هزار خدمات آن پرداخته می‌شود.

او اضافه کرد: به طور کلی دولت الکترونیک در بحث شفافیت موفق بوده و نهادها و سازمان‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند. با اینکه دربحث کیفیت بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها عملکرد ۱۰۰ درصدی را داشتند؛ اما به طور میانگین این عدد هیچگاه به بالای ۵۰ درصد نرسیده است. در گزارش جدید به نهادهای‌ مختلف در بحث کیفیت ارائه خدمات اشاره خواهد شد.

نباید برای هر خدمتی یک سامانه راه‌اندازی شود

معاون پیشین دولت الکترونیک همچنین در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگری با انتقاد از ایجاد سامانه‌های متعدد توسط دستگاه‌های مختلف گفت: متاسفانه بیشتر دستگاه‌ها برای ارایه خدمات خود، سامانه جدیدی راه ‌اندازی و به مردم معرفی می‌کنند که این اتفاق خوبی نیست و برای مردم مشکل‌ساز است.

او ادامه داد: مسئولان بعضی از نهادها باید به این نکته توجه کنند که افزایش تعداد سامانه‌ها مشکل‌زا است. باید سامانه‌ها طوری طراحی شود که مردم احساسی از تعدد سامانه‌های مختلف نداشته باشند و یک سامانه مرجع وجود داشته باشد.

معاون پارلمانی وزارت ارتباطات تاکید کرد: مردم از یک پنجره واحد باید خدمات خود را دریافت کنند. این پنجره یا باید متعلق به دولت باشد و یا در نهایت پنجره تخصصی نهاد و دستگاه باشد. این موضوع که برای ارائه هر خدمتی یک سامانه راه‌اندازی شود نه تخصصی است و نه کار را برای مردم تسهیل می‌کند.

او اضافه کرد: مردم برای استفاده از هر یک از این سامانه‌ها باید احراز هویت شوند که این خود مراحل پیچیده‌ای دارد. اگر یک پنجره واحد در نظر گرفته شود، نیاز به احراز هویت جدید نیست. کاربر به راحتی احراز هویت شده و درخواست خود را ارائه می‌دهد.

باقری اصل اظهار کرد: دستگاه‌ها با این تصور که هرکاری را باید خودشان انجام دهند. در نتیجه شروع به راه‌اندازی سامانه‌ها می‌کنند، فارغ از اینکه تجربه و تخصص کافی در این موضوع ندارند. در صورتیکه افراد زیادی در یک بازه خاص به سامانه مراجعه کنند، از دسترس خارج می‌شوند که نمونه آن را بارها مشاهده کرده‌ایم.

اختلالات سامانه‌های نهادها ربطی به پهنای باند ندارد

او ادامه داد: در این مواقع بیشتر مسئولان این دستگاه‌ها، انگشت اتهام را به سوی وزارت ارتباطات می‌گیرند و ادعا می‌کنند که پهنای ‌باند کافی در اختیار نداشته‌اند. درصورتی که این اختلالات ناشی از هجوم مردم به استفاده از سامانه است و ارتباطی به پهنای باند ندارد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در این حالت ما از دستگاه‌ها دعوت می‌کنیم چنین خدماتی را در قالب دولت الکترونیک که تجربه مدیریت ۱۰۰ میلیون کاربر را دارد، واگذار کنند. همچنین انرژی خود را در طراحی سیستم و اصلاح فرآیندها و الکترونیکی کردن آن صرف نکنند.

او گفت: با تکمیل این فرآیند مردم می‌توانند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یکبار احراز هویت شوند. اگر سرویس به طور میلیونی ارائه شود در همان درگاه خدمات خود را دریافت کنند اما اگر خدمات تخصصی بود به درگاه مورد نظر ارجاع می‌شوند.

او تاکید کرد: دولت در قانون بودجه امسال به این موضوع پرداخت و مجلس نیز آن را مورد تایید قرار داد. مصوبه آن طی هفته آینده ابلاغ خواهد شد. طی آن دستگاه‌ها به ارائه خدمات در پنجره واحد ملزم می‌شوند.

باقری ادامه داد: البته دستگاه‌های اصلی باید پنجره واحد داشته باشند. یعنی وزارتخانه‌ها، معاونت‌های ریاست جمهوری و احتمالا استان‌ها یک پنجره واحد داشته باشند که همه خدمات خود و زیرمجموعه خود را از یک پنجره واحد به مردم ارائه دهند. مردم از این طریق می‌توانند احراز هویت شوند؛ اما پیشنهاد ما این است که این مرحله هم توسط SSO دولت انجام شود.

مردم از خدمات دیجیتالی دولت رضایت داشتند

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت تاکید کرد: خوشبختانه مردم ما استقبال خوبی از سرویس‌های اینترنتی داشته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به استفاده آن‌ها از کسب‌و‌کارهای اینترنتی تاکسی‌های آنلاین، خریدهای اینترنتی و غیره اشاه کرد. مردم توانستند به آن‌ها اعتماد کنند و سرویس‌دهنده و مردم ازاین خدمات راضی هستند.

او گفت: با تحولاتی که در حوزه دیجیتال کشور صورت گرفت یکسری خدمات خوب دولتی هم مثل پروژه سجام و خدماتی از سوی تامین اجتماعی به مردم ارائه شد. مردم تجربه خوبی از این خدمات داشته‌اند و این باعث شد سطح توقع مردم به درستی بالا برود. البته هنوز خدمات‌دهی توسط دستگاه‌ها فاصله نسبتا زیادی با این سطح توقعات دارد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما باید دستگاه‌ها را ملزم کنیم تا خدمات بهتری عرضه کنند. امیدوارم این فاصله هرچه سریع‌تر برداشته شود و شاهد ارائه خدمات مناسبی به مردم باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.