خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۹۵۳۴

اصطلاحات استارتاپی را با تجارت‌نیوز بشناسید:

ارائه آسانسوری چیست؟/ فرصت ۶۰ ثانیه‌ای برای جذب سرمایه

ارائه آسانسوری چیست؟/ فرصت 60 ثانیه‌ای برای جذب سرمایه

ارائه آسانسوری یا elevator pitch، توضیحی سریع است بین 30 تا 60 ثانیه با هدف ارائه اطلاعات کافی از محصول یا خدمات یک کسب‌وکار. مخاطبان این ارائه معمولا سرمایه‌گذاران هستند که قرار است از ارزش افزوده ایده و محصول باخبر شوند. این ارائه، کلید برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران مشتاق است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ارائه آسانسوری، اصطلاحی معمول در فضای کسب‌وکار و به‌ویژه دنیای استارتاپ‌هاست. این اصطلاح به‌نوعی توصیف کوتاهی محسوب می‌شود که برای معرفی ایده، خدمات، پروژه و… به‌کار می‌رود و به اندازه یک ملاقات کوتاه در آسانسور است. تاثیرگذاری آن باید به نوعی باشد که بتواند یک سرمایه‌گذار یا صاحب کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار دهد.

ارائه آسانسوری در فضای استارتاپی، به تلاش یک کارآفرین برای متقاعدکردن یک سرمایه‌گذار خطرپذیر اشاره می‌کند تا او را مجاب کند که آن ایده تجاری ارزش سرمایه‌گذاری دارد. به‌طور کلی، یک طرح آسانسوری موفق برای برانگیختن کنجکاوی سرمایه‌گذار کافی است و زمینه را برای پیگیری آن فراهم می‌کند. بعد از این ارائه است که می‌توان به شکل‌گیری ملاقات‌های بعدی امیدوار بود. در جلسه بعد، کارآفرین به امید افزایش یا دریافت سرمایه اولیه، معرفی رسمی‌تری به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد.

ارائه آسانسوری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اینوستوپدیا ، در این زمینه می‌نویسد: هدف از اجرای آسانسوری این است که کنجکاوی شنوندگان را به اندازه کافی برانگیزد تا بتواند هر اقدامی مانند درخواست اطلاعات بیشتر یا برنامه‌ریزی یک جلسه بعدی را ایجاد کند.

مدیران پروژه، فروشندگان و جویندگان کار از ارائه‌های کوتاه به‌عنوان راهی برای بازاریابی محصولات یا ایده‌هایشان استفاده می‌کنند. کارآفرینان جهت کمک برای به‌دست آوردن سرمایه راه‌اندازی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته از ارائه آسانسوری استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر از کیفیت ارائه آسانسوری به‌عنوان راهی برای قضاوت در مورد اینکه آیا گام بعدی را در مسیر سرمایه‌گذاری احتمالی در یک استارتاپ بردارند یا خیر، استفاده می‌کنند.

یک ارائه آسانسوری باید با توضیح مواردی مانند ویژگی‌ها، مزایا و صرفه‌جویی در هزینه، دلیل ارزش سرمایه‌گذاری در محصول، ایده یا پروژه را در بر داشته باشد. برای درک بهتر این ارائه کوتاه و تاثیرگذاری‌اش می‌توان به یک پست در توییتر اشاره کرد که طی 280 کاراکتر باید پیامی منتقل شود.

نحوه عملکرد ارائه آسانسوری

کارآفرینانی که فعالانه به دنبال حامیانی برای ایده‌های تجاری خود می‌گردند، از این ارائه استفاده می‌کنند. چون اغلب خیلی خوب در خاطر می‌ماند. انجمن‌ها و رویدادهای مختلفی وجود دارد که در آنها چنین طرح‌هایی در برابر مخاطبان ارائه می‌شود.

در چنین جمع‌هایی معمولا سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعلی حضور دارند. برای مثال، برنامه‌های انکوباتورهای استارتاپی ممکن است با رویداد روز ارائه خاتمه یابد که در آن یکی از اعضای بنیانگذار تیم که اغلب مدیرعامل شرکت است، این معرفی را درباره شرکت ارائه می‌دهد.

در چنین نمونه‌ای، «نقطه درد» یا مشکل اصلی که تیم تلاش می‌کند آن را حل کند، چه رویکردهایی قبلا برای حل این مشکل انجام شده و آنچه را که استارت‌آپ ارائه می‌دهد که قبلا امتحان نشده است، توصیف می‌کند. همچنین هدف این است که به‌طور واضح و مستقیم توضیح دهد که چرا ایده یا محصول می‌تواند در جایی که دیگر مفاهیم جدید موفق نشده‌اند، موفق شود.

بسته به شرایط، برخی از ارائه‌های آسانسوری بیش از 60 ثانیه هستند و جزئیات بیشتری را به مخاطبان منتقل می‌کنند. این طرح ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ارائه این مفهوم به بازار، راه‌های رشد پایگاه مشتریان و فرصت‌های گسترده‌تر بازار برای این مفهوم ارائه دهد.

چنین ارائه‌هایی گاه طی مسابقاتی و با انگیزه به‌دست آوردن جایزه انجام می‌شوند. جوایز هم معمولا از جنس جذب سرمایه، دریافت خدمات تجاری یا دریافت خدمات منتورینگ هستند. صرف نظر از برنده‌شدن در چنین مسابقه‌ای، فرصت ارائه ایده‌ها در برابر مخاطبانی از سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سایر حامیان احتمالی را می‌توان به‌عنوان مزیت قابل‌توجه چنین مسابقه‌ای در نظر گرفت.

ارکان یک ارائه آسانسوری استاندارد

برای تهیه یک ارائه تاثیرگذار باید نکات مختلفی را مدّ نظر داشته باشید. در اینجا برخی از نکاتی که باید رعایت کنید، ذکر شده است.

معرفی سریع خود و شرکت‌تان

توضیح مختصری از مشکلی که محصول یا خدمات شرکت شما حل می‌کند

چرا راه‌حل شما منحصربه‌فرد است، مزیت رقابتی دارد یا نسبت به راه‌حل‌های دیگر برتری دارد؟

نگاهی اجمالی به پتانسیل درآمدزایی محصول یا خدمات شما

یک دعوت متقاعد‌کننده برای اقدام و عمل مخاطب

این طرح باید مختصر و جذاب باشد و به اندازه کافی جزئیات وسوسه‌انگیز را ارائه دهد. سرمایه‌گذار اگر تحت تاثیر این ارائه قرار بگیرد، جلسه بعدی را با شما هماهنگ خواهد کرد.

می‌خواهید به چه چیزی برسید؟

مطالبی که در طرح خود وارد می‌کنید به اهداف شما بستگی دارد: چه چیزی را مطرح می‌کنید و امیدوارید به چه چیزی برسید؟ اگر خود را به‌عنوان یک نامزد شغلی معرفی می‌کنید، پیشنهاد شما شامل پیشینه، دستاوردها و ارزشی است که برای سازمان به ارمغان می‌آورید.

اگر در حال ارائه یک محصول یا خدمت هستید، باید پیشینه شرکت، محصول یا خدمات و تفاوت آن با سایر پیشنهادهای موجود در بازار را ذکر کنید. فراموش نکنید که ارائه خود را با دعوت به اقدام به پایان برسانید.

یک ارائه آسانسوری باید حدود 30 تا 60 ثانیه طول بکشد. پس باید کوتاه باشد البته به اندازه‌ای هم طولانی باشد که بتوان نکات مهم را لمس کرد. اگر یک طرح موفق ارائه دهید که کنجکاوی مخاطبان خود را برانگیزد، بعدا زمان خواهید داشت تا به جزئیات بیشتری بپردازید.

بهترین ارائه‌ها همیشه جالب و جذاب هستند و شنوندگان را به دریافت اطلاعات بیشتر دعوت می‌کنند. اگر می‌خواهید تاثیر خوبی روی مخاطبان خود بگذارید، با اطمینان حرف خود را ارائه دهید و به سرعت به نقطه اصلی برسید.

یک طرح آسانسوری خوب، زمینه را برای اقدامات بعدی فراهم می‌کند؛ اقدامات بعدی ممکن است شامل یک مصاحبه برای سرمایه‌گذاری، یک جلسه برای آشنایی بیشتر با محصول و خدمت شما یا فقط مبادله کارت ویزیت باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.