کد مطلب: ۷۵۴۵۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارتاپ‌های یونیکورن شکست‌خورده در سال ۲۰۲۲

استارتاپ‌های یونیکورن شکست‌خورده در سال 2022

از میان بنیان‌گذاران استارتاپ‌های یونیکورن، 44 بنیانگذار نیمی از ثروت خود را از دست داده‌اند و نزدیک به 100 میلیارد دلار فقیرتر از سال گذشته هستند. همچنین دوازده نفر از آنها از لیست میلیاردرها خارج شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، استارتاپ‌های یونیکورن سال خوبی را پشت سر نگذاشتند و این سال چالش برانگیز برای تعدادی از آنها بسیار سنگین‌تر تمام شد. در اوایل سال 2022 استارتاپ کارت اعتباری «برِکس» توانست 300 میلیون دلار سرمایه جذب کند و ارزش شرکت را به 12.3 میلیارد دلار برساند و همچنین دو بنیان‌گذار آن را که 26 و 27 سال دارند به جوان‌ترین میلیاردرهای خودساخته جهان تبدیل کند.

یک سال بعد مجله فوربس تخمین زد که ارزش این استارتاپ به 6.4 میلیارد دلار سقوط کرده است یعنی چیزی حدود 50 درصد ارزش خود را از دست داده است. بنیان‌گذاران این استارتاپ دیگر میلیاردر نیستند و اکنون هر کدام تقریبا 900 میلیون دلار ثروت دارند.

بزرگترین بازنده‌ها در زمین بازی استارتاپ‌های یونیکورن

طبق تخمین فوربس، در ماه مارس 2022، نزدیک به اوج آشفته‌بازار مالی استارتاپ‌ها، 44 بنیانگذار یونیکورن، یعنی شرکت‌های خصوصی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار، مجموعاً ۱۹۰ میلیارد دلار ارزش داشتند. یک سال بعد، با افت ارز دیجیتال و بازارهای خصوصی که به سمت همتایان عمومی خود حرکت کردند، فوربس استارتاپ‌های یونیکورن تحت حمایت میلیاردرهای جهان را مجدداً ارزیابی کرد.

نتیجه اینکه نیمی از ثروت میلیاردرهای صاحب یونیکورن از بین رفته بود و این گروه ثروتمند، 96 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته فقیرتر شده بودند. دوازده نفر از آنها دیگر میلیاردر نیستند اما این شامل تعدادی بنیانگذار یونیکورن چینی نمی‌شود که با مجموعه‌ای از مسائل منحصر به فرد خود از جمله مسائل سیاسی روبرو هستند.

بزرگترین بازنده امسال «سم بنکمن فرید» بود که با فروپاشی صرافی FTX ثروت او از 24 میلیارد دلار و گری وانگ از 6 میلیارد دلار به صفر رسید. از دیگر یونیکورن‌هایی که دچار فروپاشی شدند، Digital Currency Group متعلق به «بری سیلبرت» بود.

برخی از یونیکورن ها از قبل ارزش‌های خود را کاهش داده‌اند. استارتاپ پرداخت آنلاین Checkout.com در ماه دسامبر، پس از آنکه سرمایه‌گذاران در ژانویه 2022 ارزش شرکت را 40 میلیارد دلار ارزیابی کردند، به طور خودجوش ارزش داخلی خود را به 11 میلیارد دلار کاهش داد. این مساله باعث شد ثروت بنیان‌گذار سوئیسی آن، گیوم پوزاز، که زمانی ثروتمندترین کارآفرین تکنولوژی اروپا بود، 7.2 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

اپلیکیشن پرداخت قدرتمند ایرلندی، Stripe، که توسط برادران پاتریک و جان کولیسون تأسیس شد و توسط همین افراد اداره می‌شود، ، پس از اینکه سرمایه گذاران ارزش شرکت را در مارس 2021 به 95 میلیارد دلار رساندند؛ اقدام مشابهی را انجام داد و ارزش داخلی خود را در این ماه به 63 میلیارد دلار کاهش داد. ثروت صاحبان این استارتاپ هر کدام 3 میلیارد دلار کاهش یافته است.

در ماه اکتبر، اینستاکارت، متعلق به آپوروا مهتا و استارتاپ نرم‌افزاری Databricks متعلق به علی قدسی نیز در ماه اکتبر سقوط کردند.

استارتاپ سوئدی BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن)، به نام Klarna، که توسط میلیاردرهای سابق ویکتور جاکوبسن و سباستین سیماتکوفسکی تأسیس شد، تنها یونیکورن در فوربس بود که ارزش آن پس از 9 ماه از 45 میلیارد دلار به 6.7 میلیارد دلار و ثروت بنیاندگذاران آن از 4 میلیارد دلار به 500 میلیون دلار سقوط کرد.

به استثنای این چند شرکت، بقیه یونیکورن‌ها فعلا به لطف نقدینگی دو تا سه ساله خود نیازی به کاهش ارزش ندارند. اما تعدیل نیرو یکی از راه‌هایی است که شرکت‌ها برای حفظ نقدینگی خود انجام می‌دهند. استارتاپ‌های یونیکورنی مانند آلکساندر، ScaleAI، جمینی، برکس، کلارنا و استرایپ برای جلوگیری از کاهش ارزش خود به تعدیل نیرو روی آورده‌اند.

در بیشتر موارد، فوربس برآوردهای ارزش فعلی را برای هر یونیکورن به طور میانگین ارزیابی می‌کند که بر اساس عملکرد شرکت‌های عمومی قابل مقایسه، فعالیت بازار ثانویه و علائم صندوق‌های مشترک گزارش شده است. بر اساس این تحلیل، فوربس تخمین می‌زند که در حال حاضر 32 میلیاردر یونیکورنی در خارج از چین وجود دارد که مجموعاً 94 میلیارد دلار ثروت دارند. این رقم در ماه مارس 44 نفر بود.

البته، ارزش یک یونیکورن عواقبی در دنیای واقعی برای این شرکت‌ها دارد که فراتر از ثروت بنیان‌گذاران آن است. اینکه بنیانگذار یک یونیکورن دیگر میلیاردر نباشد احتمالا مهم‌ترین مساله نیست، مگر اینکه برای ارزش آن یونیکورن به شکل اهرمی عمل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.