کد مطلب: ۶۳۳۴۹۶

اینماد اجباری شد؟ / مرکز توسعه تجارت الکترونیک مخالف توسعه؟

اینماد اجباری شد؟ / مرکز توسعه تجارت الکترونیک مخالف توسعه؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امروز اطلاعیه‌ای منتشر کرده و در آن از مهر تأیید دیوان عدالت اداری بر قانونی بودن الزام نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) خبر داده است. اما گویا واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بخشی از اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آمده است: «در حالی پس از گذشت دو سال از تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی آذرماه امسال برای شرکت‌های پرداخت‌یار اجرایی شد که افرادی با وارد کردن برخی شبهه‌های حقوقی، سعی در غیرقانونی جلوه دادن آن داشتند ولی رأی نهایی دیوان عدالت اداری با رد شکایت علیه اینماد ، خط پایانی بر این شک و تردیدها کشید.»

این اطلاعیه در حالی امروز منتشر شده که بر اساس اعلام برخی از مدیرعاملان پرداخت‌یارها شرکت توسعه تجارت الکترونیک از یکی از آرای دیوان عدالت اداری استفاده ابزاری کرده و اجباری بودن اینماد را قطعی جلوه داده اما گویا واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

داستان از کجا شروع شد؟

از سال گذشته طبق تفسیر از آیین‌نامه الحاقی ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی و بر اساس اعلام وزارت صمت مقرر شد همه پذیرنده‌ها، پرداخت‌یارها و پی‌اس‌پی‌ها باید اینماد داشته باشند و این موضوع در نهایت سوم آذرماه امسال اجرایی شد. این در حالی است که در ماده الحاقی ۱۰۳ این قانون فقط به شرکت‌های خدمات پرداخت اشاره شده است. بر این اساس پرداخت‌یارها و پذیرنده‌هایشان از اینماد مستثنی بوده‌اند و فقط پی‌اس‌پی‌ها ملزم به درخواست اینماد از پذیرنده‌های خود بودند.

این موضوع انتقادهای شدیدی را از سوی پرداخت‌یارها، فعالان کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها برانگیخت. انتقادهایی که در ادامه با شکایت نزد دیوان عدالت اداری دنبال شد. اما شکایت به چه عواملی بوده و رای امروز دیوان عدالت اداری در مورد چیست؟

طبق گفته مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال دو شکایت به دیوان عدالت اداری شده است. یک شکایت مربوط به اینکه پرداخت‌یاران در شمول ماده ۱۰۳ قانون مبارزه با پولشویی نمی‌گنجند. بر این اساس نباید اینماد برای آنان احباری باشد و موضوع بعدی شکایت به اصل ماده ۱۰۳ این قانون بوده است.

امیری اظهار کرد: رایی که امروز صادر شده در خصوص شکایت اول بوده است. اما درخواست ابطال ماده ۱۰۳ همچنان نزد دیوان عدالت ادارای مطرح و در دست بررسی است. اما متاسفانه مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رای دیوان عدالت اداری استفاده ابزاری کرده. در حالی که فقط در خصوص یکی از شکایات ما رای صادر شده طوری اطلاعیه داده است که انگار اینماد قطعا اجباری است.

کنترل رشد تجارت الکترونیک

مدیرعامل زرین‌پال گفت: مساله ما با مرکز توسعه تجارت الکترونیک این است که این مرکز همواره به دنبال کنترل رشد تجارت الکترونیک است و همه تلاش خود را می‌کند تا به دکمه‌ای دست پیدا کند که برای هر کسب‌وکاری دلش خواست آن را فشار دهد و فعالیت آن کسب‌وکار غیرفعال شود. در حالی که ما قائل به توسعه هستیم مرکز معتقد است تجارت الکترونیک به صورت گتره‌ای رشد کرده و به دنبال آن است تا جلوی این رشد را بگیرد. ما با این نگاه مشکل داریم و گرنه خرده‌کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این حوزه بر کسی پوشیده نیست.

پافشاری بر اینماد اجباری در حالی همچنان وجود دارد طبق اعلام مدیرعامل شاپرک متوسط ثبت ترمینال پذیرنده اینترنتی بعد از اجرای قانون الزامی شدن دریافت اینماد از حدود ۸۰۰ مورد به حدود ۲۰۰ ترمینال در روز رسیده است. این یعنی روزانه ۷۵ درصد از کسب‌وکارهای مجازی که در گذشته امکان فعالیت داشتند امروز نمی‌توانند فعالیت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.