کد مطلب: ۴۱۰۶۱۷

افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی چقدر جدی است؟

افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی چقدر جدی است؟

مدیر عامل تپ‌سی از سهمیه 300 لیتری برای راننده‌های تپ‌سی خبر داده و می‌گوید تپ‌سی از سهمیه بنزین حمل‌ونقل عمومی برخوردار شده است و با توجه به این مساله افزایش قیمتی در سفرهای تپ‌سی به وجود نمی‌آید.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، 12 ساعت پس از اعلام دور جدید سهمیه‌بندی بنزین، تاکسی‌های اینترنتی نسبت به قبل با وسواس بیشتری درخواست‌های مسافران را قبول می‌کردند. حق هم داشتند؛ همین دیروز آن‌ها بنزین را با قیمت لیتری هزار تومتن خریداری می‌کردند اما وقتی صبح چشم‌هایشان را باز کردند، بنزین سهمیه‌بندی شده بود و برای خرید هر لیتر بنزین آزاد باید سه هزار تومان پول می‌دادند. شما بودید چه کار می‌کردید؟

معلوم است که با رسیدن هر درخواستی باید خیلی زود، تند و سریع محاسبه کنید که آیا این سفر سود دارد یا نه. با این حال ساعاتی بعد حداقل بخشی از نگرانی‌ها رفع شد. چون میلاد منشی‌پور، مدیر عامل شرکت تپ‌سی خبر داد که توافق شده سهمیه‌ای جداگانه برای خودروهای فعال در سامانه تاکسی‌های اینترنتی لحاظ شود. البته این سهمیه به شرط و شروطی اعطا می‌شود. در این گزارش قصد داریم بررسی کنیم که آیا با قیمت جدید بنزین ادامه فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی هنوز از نظر اقتصادی به صرفه است یا نه؟

سهمیه 300 لیتری بنزین برای تاکسی‌های اینترنتی

مدیر عامل تپ‌سی می‌گوید، سهمیه بنزین داریم و کرایه‌ها گران نمی‌شود. میلاد منشی‌پور از سهمیه 300 لیتری برای راننده‌های تپ‌سی خبر داده و می‌گوید تپ‌سی از سهمیه بنزین حمل‌ونقل عمومی برخوردار شده است و با توجه به این مساله افزایش قیمتی در سفرهای تپ‌سی به وجود نمی‌آید. منشی‌پور با بیان اینکه خوشبختانه پس از مذاکرات طولانی، سهمیه بنزین حمل‌ونقل عمومی تا سقف ماهانه 300 لیتر شامل تپ‌سی نیز شد، می‌گوید تپ‌سی سفرهای ماهانه هر راننده را به‌طور جداگانه بررسی می‌کند و در پایان هر ماه مابه‌التفاوت بین هزار و 500 تا سه هزار تومان را به حساب بانکی راننده‌ها واریز می‌کند. بنابراین می‌توان قیمت سفرها را هم کنترل کرد و افزایش قیمت نداشت. امکان تخلف نیز در این زمینه وجود ندارد چراکه سفرها به صورت آنلاین رصد می‌شود.

هومند دمیرچی، معاون عملیات تپ‌سی هم می‌گوید با توجه به توافق صورت گرفته با وزارت کشور، به تاکسی‌های اینترنتی با این شرط که رانندگان حداقل 200 کیلومتر در ماه پیمایش داشته باشند، سهمیه سوخت تعلق می‌گیرد. دمیرچی می‌گوید به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر هفت لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص پیدا می‌کند.

سهمیه مذکور انتهای هر ماه به کارت بانکی در قالب اعتبار بنزین واریز می‌شود. با توجه به اینکه مصرف سوخت پراید در همین حدود است، می‌توان نتیجه گرفت که راننده‌های تاکسی اینترنتی می‌توانند از بنزین هزار و 500 تومانی برای سفرهایشان استفاده کنند.

روزانه 30 لیتر مصرف بنزین راننده‌های تاکسی اینترنتی

یکی از راننده‎های تاکسی اینترنتی که روزانه 300هزار تومان درآمد دارد و حدود 15 ساعت در خیابان‌ها مسافر جابه‌جا می‌کند، می‌گوید در روز حتما باید ماشینش را به پمپ بنزین ببرد. او هر روز 30لیتر بنزین می‌زند که خرج آن تا پیش از این حدود 30هزار تومان می‎شد. حالا می‎توان پیش‌بینی کرد سهمیه 60 لیتری برای این خودرو در عرض دو روز به اتمام می‌رسد و می‌توان نتیجه گرفت اگر بخواهد بنزین آزاد بخرد، باید رقمی معادل سه هزار تومان به ازای هر لیتر پول خرج کند.

با این حساب هزینه بنزین از 900 هزار تومان در ماه به دو میلیون و 700 هزار تومان خواهد رسید. با در نظر گرفتن سهمیه 300 لیتری برای تاکسی‌های اینترنتی، این هزینه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. طوری که راننده‌های تاکسی دست کم 10 روز می‌توانند از بنزین سهمیه‌ای هزار و 500 تومانی استفاده کنند. با این حساب خرج ماهانه آن‌ها به دو میلیون و 200هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

اگر تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش، هفت لیتر بنزین سهمیه‎ای به راننده‌‎ها اختصاص دهند، می‌توان نتیجه گرفت که به کلی سوخت مورد نیاز برای جابه‌جایی مسافرها مطابق بنزین سهمیه‌ای محاسبه شده و خرج ماهانه یک راننده تاکسی برای بنزین به یک میلیون و 400 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. راننده‌ای که روزی 300هزار تومان کار می‌کند، اگر بخواهد بنزین سه هزار تومانی بزند، باید روزانه 90 هزار تومان، معادل حدود یک سوم درآمدش را به جایگاه‌داران بپردازد.

جایگاه بنزین در خرج‌های یک راننده تاکسی

یک راننده تاکسی اینترنتی باید خرج‌های دوره‌ای متنوعی را برای ماشینش کنار بگذارد. به خصوص که بعد از یکی دو سال باید خودرو را کنار گذاشته و سراغ خرید ماشینی جدید برود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، یک راننده تاکسی اینترنتی باید روزانه 40هزار تومان برای خرید طرح ترافیک، هر یک سال و نیم باید بین یک تا سه میلیون برای خرید لاستیک، سالانه 300هزار تومان برای تعویض لنت ترمز و هر دو ماه باید 300 هزار تومان برای تعویض روغن و فیلتر هزینه کند. هزینه خرید بسته اینترنتی ماهانه 30 هزار تومان را هم باید به این ارقام اضافه کنید.

این موضوع نشان می‌دهد، خرج یک راننده تاکسی اینترنتی در ماه رقمی حدود دو میلیون و 500هزار تومان خواهد بود که بنزین تا پیش از این حدود 900 هزار تومان از هزینه ماهانه را تشکیل می‌داد. حالا با افزایش قیمت بنزین و هزینه روزانه دو میلیون و 200 هزار تومانی سوخت برای راننده‌های تاکسی اینترنتی می‌توان نیتجه گرفت که هزینه ماهانه آن‌ها از 2.5 میلیون تومان به 3.8 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. اگر برای تاکسی‌های اینترنتی سهمیه‌ای در نظر گرفته نمی‌شد، این هزینه ماهانه به 4.2 میلیون تومان می‌رسید و خرج راننده‌ها دو برابر می‌شد.

منبع: هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.