کد مطلب: ۳۸۶۰۷۰

پوریا آسترکی در واکنش به نظرسنجی وزارت ارتباطات برای تغییر سرویس اینترنت از ADSL به VDSL:

انحصار ADSL مانع رشد شرکت‌هاست

انحصار ADSL مانع رشد شرکت‌هاست

یک کارشناس حوزه شبکه اطلاعات معتقد است تلاش دولت برای افزایش کیفیت خدمات اینترنت باید در 5 سال گذشته با آزادسازی تعرفه برای شرکت‌های اینترنتی صورت می‌گرفت و انحصار دولتی بر پهنای باند و انحصار شبکه مخابرات خود مانع رشد شرکت‌های اینترنتی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ADSL از دولت اجازه خواسته‌اند تا قیمت ارائه خدمات این سرویس را افزایش دهند. تا این لحظه وزیر با افزایش قیمت موافقت نکرده اما اعلام شده در صورت ارتقای این تکنولوژی به VSDL که منجر به بهبود سرعت و کیفیت می‌شود ممکن است موضوع افزایش قیمت در دستور کار قرار گیرد.

همین موضوع هم باعث شده تا وزارت ارتباطات تغییر سرویس اینترنت از ADSL به VDSL به نظرسنجی بگذارد.

اما موضوع ارتقای کیفی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت سالهاست به بحث کارشناسان تبدیل شده و آنها معتقدند انحصار دولتی و رگولاتوری در این ماجرا مانع از رشد شرکت‌ها و تغییر تکنولوژی در حوزه ارائه اینترنت شده است.

پوریا آسترکی یک تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی معتقد است که از ابتدای ورود تکنولوژی ADSL به ایران به این دلیل که انحصار آن از نظر پهنای باند و توزیع شبکه در دست شرکت زیرساخت و شرکت مخابرات بود در این زمینه آن گونه که انتظار می‌رفت از نظر کمی و کیفی رشد قابل ملاحضه‌ای حاصل نشد.

او در توضیح بیشتر در این باره به تجارت‌نیوز، می گوید: این مسئله باعث شد شرکت‌ها از دو سوی خرید پهنای باند و توزیع محدود شوند و به صورت حمایتی باقی بمانند و تا جایی که در سال‌های اخیر طور خاص شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام به کنترل کف قیمت‌ برای اپراتورهای اینترنت همراه کرده‌اند که شرکت‌های ADSL زیان‌ده نشوند درصورتی که با آزادسازی این صنعت از آن زمان تاکنون تکنولوژی ADSL بتدریج جمع آوری یا متحول می‌شد و این صنعت ارتقا می‌یافت.

او اضافه می‌کند: به این دلیل که اینترنت کابلی با اتصال فیزیکی همراه است و شرایط با ثبات‌تری دارد انحصار در آن باعث شد تا شرکت‌ها آزادی عمل نداشته باشند و برنامه شرکت‌ها برای عبور به سمت فیبر نوری یا سایر فناوری‌ها با اختلال مواجه شود دراقع دولت خود با محدودیت در این حوزه مانع از رشد شرکت‌ها شده است چراکه رشد کیفی تنها مربوط به تغییر تعرفه یا تغییر تکنولوژی نیست.

او اضافه می‌کند: یکی از مشکلات هم اساسا مربوط به این است که به دلیل اینکه ADSL به شبکه مخابرات محدود شد شرکت‌ها نتوانستند در کیفیت رقابت کنند یا ارتقاء زیرساخت بدهند .

آسترکی با اشاره به اینکه اتفاقاتی از این دست باعث شد تا شرکت‌ها بازدهی مالی و سودشان کم شود، می‌گوید: ضعف شبکه و پهنای باند محدود باعث شد تا وضعیت ADSL در فضای گلخانه ای نگه داشته شود کاری که از ابتدا به ضرر بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.