کد مطلب: ۵۶۲۹۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اینترنت در دولت رئیسی محدود می‌شود؟

اینترنت در دولت رئیسی محدود می‌شود؟

با بررسی وعده‌های رئیس جمهور و رویکرد وزیر ارتباطات احتمالی آینده نسبت به اینترنت، به بررسی وضعیت فیلترینگ فضای مجازی در دولت آینده پرداختیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهمین سه هفته دیگر انجام می‌شود. او در دوره انتخابات ۵۰ وعده داده که دو وعده آن در حوزه اینترنت و فضای مجازی است. این دو وعده شامل رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه و رونق اقتصاد فضای مجازی می‌شود.

نظر رئیس جمهور آینده درباره فیلترینگ

در اردیبهشت سال ۹۸ رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضایی درباره امنیت فضای مجازی صحبت و به نوعی از نظارت و کنترل بر آن دفاع کرد.

او گفته بود: «همان گونه که فضای فیزیکی و واقعی نیاز به صیانت و تامین امنیت دارد، باید از فضای سایبری هم صیانت کرد و اجازه نداد که برای مجرمان و قانون گریزان، تبدیل به حیاط خلوت و حاشیه امن شود. افراد مستعد ارتکاب جرم و قانون گریزان نباید احساس کنند که فضای سایبری برایشان یک حاشیه امن و حیاط خلوت جهت ارتکاب اقدامات مجرمانه است.»

رئیسی دو هفته قبل از انتخابات، در یک گفتگوی رادیویی درباره برنامه دولت برای عرضه اینترنت رایگان توضیحاتی داد.

او گفت: «اینترنت و فضای مجازی مانند برق و تلفن از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر است که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده. البته سرعت و گستره فراگیری اینترنت نسبت به دیگر ساخته‌های بشری بیشتر است و امروز می‌بینیم که بسیاری از امور زندگی شهری و روستایی؛ باسواد و بی‌سواد، زن و مرد و پیر و جوان و کودکان در فضای سایبری انجام می‌شود.»

به عبارت دیگر رئیسی به طور مستقیم از فیلترینگ و محدودسازی فضای مجازی حمایت نکرده، اما به نظر می‌رسد کنترل بر فضای مجازی را در دولت خود در دستور کار قرار دهد.

وزیر ارتباطات احتمالی دولت آینده

محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم است که احتمالا تا ۲۲ روز آینده دوره وزارتش به پایان می‌رسد. پس از آن دولت سیزدهم وزیر ارتباطات خود را معرفی می‌کند.

در خصوص اعضای کابینه دولت رئیسی گمانه‌هایی زده می‌شود. یکی از این افراد رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت احمدی‎‌نژاد است. کسی که به محدود کردن سرعت اینترنت اصرار داشته و نگاه سختگیرانه‌ای نسبت به فضای مجازی دارد.

البته کمی پس از این گمانه‌زنی‌ها، تقی‌پور اعلام کرد که به هیچ عنوان قصد فیلترینگ اینترنت را ندارد.

گمانه‌زنی دیگری هم در این زمینه وجود دارد و او مهدی اخوان بهبادی، یکی از فعالان حوزه IT است و به عنوان وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ابراهیم رئیسی گمانه‌زنی می‌شود.

اخوان بهبادی، در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منصوب شد و البته موضع او نسبت به فضای مجازی و اینترنت مشخص نیست.

طرح مجلس محدودیت کاربران یا صیانت از آن‌ها؟

به نظر می‌رسد رویکرد سیاسی نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم با رویکردهای سیاسی دولت سیزدهم همسو است. نمایندگان مجلس نیز در اظهارنظرهایی برای کمک به دولت رئیسی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مجلس چند هفته پیش طرحی با عنوان صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را توسط کمیسیون فرهنگی مجلس تدوین و منتشر کرد.

این طرح با مخالفت و اعتراض بسیاری از کاربران فضای مجازی از جمله توییتر و اینستاگرام همراه شد. اعتراضات و انتقادات به این طرح تا حدی بود که نمایندگان اعلام کردند، فعلا طرح از دستور کار خارج شد.

به نظر می‌رسد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی باعث ایجاد محدودیت‌ها و ایجاد نارضایتی‌هایی در بین کاربران فضای مجازی شود.

اگر قرار باشد دولت رئبسی و به خصوص وزیر ارتباطات نیز همانند مجلسی‌ها به دنبال محدود کردن فضای مجازی باشند، احتمالا وضعیت نه تنها برای کاربران عادی بلکه برای کسب و کارها نیز سخت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر کس عاقل باشد فضای مجازی را کنترل می کند نگاه کنید به روسیه و چین

    • ناشناس

      آقای افراطی اینجا چین و روسیه نیست

    • ناشناس

      از کجا میدونید که نیست؟

    • ناشناس

      عاقل ظلم نمی کند

  • ماسک

    شک دارین ?

  • علیرضا

    گل بود و به سبزه نیز آراسته شد فکر کنم یکسال دیگر آرزوی همین روزها را داشته باشیم

    • ناشناس

      ب نظرم بهتره ی نیم نگاهی ب شغل رمالیو جادو جمبلم داشته باشید پیشگوییتون عالیه

  • ناشناس

    صددرصد اینکار انجام میشه این آقایون از پیشرفت و معلومات وحشت دارن و می‌خوان مملکت رو مثل کره شمالی و چین و روسیه ببرن که صد در صد موفق نمیشن اینترنت ماهواره ای که هم داره میاد و نیازی به این اینترنت ایران نیست

    • ناشناس

      ???
      دقیقا اینا ظالم هستند

  • سعید

    فکر نمی کنم در مقایسه با وضعیت فعلی تغییر زیادی داشته باشیم. چون همین الان هم تصمیم گیرنده در مورد فیلترینگ و .. خود همین آقایون هستند.

  • رامین

    با تکنولوژی نمیشه مبارزه کرد …
    و دوما این توهین بزرگی به عقل و شعور یک ملت هست که به عنوان مثال توئیتر ( یک سایت سیاسی ) رو اقایون فعال باشن درش و توئیت کنن ولی مردم اجازه وارد شدن و خواندن توئیت ها رو نداشته باشن !این کشور بزرگترین توهین ها رو داره به ملت میکنه و هنوز برخی متوجه نشدند …

  • ناشناس

    کره شمالی ؟؟؟؟؟

  • یه انسان

    اقای رعیسی برای اینکه قهرمان این داستان شناخته بشه نمیزاره اینترنت ملی بشه

  • یه انسان

    رعیسی