کد مطلب: ۵۶۸۹۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین محدودترین اینترنت دنیا / ایران می‌خواهد شبیه چین شود؟

چین محدودترین اینترنت دنیا / ایران می‌خواهد شبیه چین شود؟

سایت (freedomhouse) در گزارشی اعلام کرد که چین از لحاظ دسترسی به اینترنت محدودترین کشور است و بعد از آن هم ایران در جایگاه دوم محدودیت در دسترسی به اینترنت قرار دارد. آیا ایران می‌خواهد شبیه چین شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید پیش خودتان به این فکر کرده باشید که کره‌شمالی محدودترین کشور جهان مخصوصا در زمینه اینترنت را دارد. اما بر اساس گزارش سایت (freedomhouse) ایران و چین، محدودترین اینترنت جهان را دارند. در زمینه آزادی اینترنت، بعد از چین، ایران جایگاه دوم را دارد.

محدودیت چین بیش‌تر از ایران؟

طبق طبقه‌بندی سایت (freedomhouse) چین در رتبه اول و ایران در رتبه دوم محدودترین اینترنت قرار دارند. پس از آن نیز به ترتیب، هنگ کنگ، روسیه، ترکیه و ویتنام از لحاظ دسترسی به اینترنت آزاد در یک سطح و در جایگاه سوم قرار دارند. اینترنت هند و آمریکا نیز در جایگاه بعدی محدودیت‌ها قرار دارند.

مانند چین می‌شویم!

کشور چین از همان ابتدا که اینترنت در اختیار همه قرار گرفت، زیر ساخت‌هایی را ایجاد کرد و شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی خود را راه‌اندازی کرد. این شبکه‌ها به گونه‌ای است که ساکنان چین باید از آن‌ها استفاده کنند اما با همین نرم‌افزارها باتمام دنیا در ارتباطند.

به دنبال عملی کردن این موضوع و شبیه‌سازی اینترنت ایران با چین، مجلس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را با هدف مسدودسازی اینترنت کلید زد.

البته این تقلید در شرایطی شکل گرفته است که چین محدودترین اینترنت را دارد و تمام جهان چین را دشمن اینترنت می‌دانند. با این تفاوت که این کشور، زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن این طرح را داشت اما به عقیده عده‌ای، ایران این توانایی را ندارد.

عادل طالبی درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: «ما الان بهتر از چین و کره شمالی هستیم و این قانون مشخصا ما را شبیه چین می‌کند. در جلسات هم دائما کلمه چین را تکرار می‌کردند. دوستان نمی‌بینند که این کشور قبل از فراگیری اینترنت این محدودیت را اعمال کرد.»

نمی‌توان اینترنت را از ایرانی‌ها گرفت!

اولین‌ بار این بحث شباهت ایران به چین و کره‌شمالی زمانی مطرح شد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی پا به مجلس گذاشت. بیشتر مردم نگران این بودند که در زمینه دسترسی به اینترنت و امکانات مانند کره شمالی می‌شویم یا خیر!

سروری نیز با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به تجارت‌نیوز گفت: «نمونه ناموفق این محدود سازی تلگرام بود. یعنی مرسدس بنز و پورشه به مردم داده‌ایم بعد این‌ها را از آن‌ها بگیریم، به آن‌ها پراید بدهیم. ما در حال حاضر مشکلات جدی‌تری داریم. اگر مشکل جدی‌ای در فضای مجازی هست پلیس فتا می‌تواند به آن رسیدگی کند. با محدودسازی این فضا پس از ۲۰ سال این خدمات را از مردم می‌گیریم و از لحاظ خدمات رسانی مانند کره‌ شمالی و از لحاظ محدودیت اینترنت، مانندچین می‌شویم.»

اختلال دائمی سایت‌ها چرا رخ می‌دهد؟

از زمانی که بحث محدودسازی اینترنت و اجرایی کردن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به میان آمده است، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خدمات رسانی بارها دچار اختلال شده‌اند سامانه سمفا، اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی همه این اختلال را تجربه کردند.

به همین دلیل عده‌ای از صاحب نظران معتقدند که احتمال دارد این اختلال‌‌ها چندان بی‌ربط با پیش زمینه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نباشد. عادل طالبی درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: «کاهش پهنای باندها خیلی طبیعی است، اختلال این سامانه‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما نمی‌توانیم بگوییم به طرح صیانت بی‌ارتباط است.»

دشمنان اینترنت در جهان کدام کشورها هستند؟

سازمان «گزارشگران بدون مرز» (Reporters Without Borders) یکی از موسساتی است که «دشمنان اینترنت» (Enemies of the Internet) را معرفی می‌کند و فهرستی را که در سال ۲۰۲۱ در این مورد تهیه می‌شود، دائما به روز می‌کند.

بر اساس یکی از گزارش‌های این سازمان، اکنون دست‌کم ۲۰ کشور هستند که به عنوان «دشمنان اینترنت» در جهان شناخته می‌شوند و متاسفانه، ایران هم پایِ ثابت این فهرست است. دیدن نام کشورهایی مانند «کره‌شمالی»، «چین»، «روسیه»، «ترکمنستان»، «سوریه» و «کوبا» هم در این فهرست جای تعجب ندارد.

البته از نظر این سازمان کشورهایی مانند «ایالات متحده آمریکا»، «هند»، «امارات متحده عربی» و «بریتانیا» نیز در زمره «دشمنان اینترنت» به حساب می‌آیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من الآن رفتم توی قسمت اینترنت وب سایت فریدم هاوس، آمریکا جز اینترنت آزاد طبقه بندی شده، کجا نوشته آمریکا دشمن اینترنته؟؟؟؟

  • ناشناس

    ما شبیه کره شمالی هستیم چین تیک تاکو داره که جهانی اما ما چی من نصف دوستام خارج رفتن با چی باهاشون ارتباط بگیریم برق کره شمالی ساعت نه قطع میشه مال ماهم روزی سه ساعت قطع میشه کل کشورشون تحریمه شما بگو‌ ما شبیه چین شدیم یا کره شمالی انصاف داشته باش بگو

  • Albaloshigamer

    ایران از اینترنت خود مانند چین بیت کوین استخراج می کند و اینترنت خانگی به ما می دهد تا مشکلی برای اینترنت بین المللی که خودش بیت کوین استخراج می کند مشکلی پیش نیاد. و در آخر. کور خونده ……………………………..یه ردیف نقطه

  • ناشناس

    چین محدودترین اینترنت دنیا / ایران می‌خواهد شبیه چین شود؟
    جواب : بله ، دقیقا ?… همه رو به پیشرفت ، ما رو به پسرفت “عمدا”

  • ناشناس

    عربستان و امریکا که فیسبوک و توییتر فیل تر نییست

    • ناشناس

      حتی تو چین هم نیست!!

  • حامی ملت

    واقعا چی فکر میکنید…همینجوری ک سرعت اینترنت پایینه تازه اومدبن فیلتر گزاشتین روش…ما باید چیکار کنیم تا از دست شما راحت بشیم
    این ازادیه…این جمهوریه
    کاری میکنید ک مهاجرت فقط بیشتر شه

  • ناشناس

    ایران رو با چین و کره مقایسه نکنید. خدمات و پیشرفت و رشد صنعت این کشورها در مقابل ایران هیچی نیست. اگر ندارند یا محدود هستند با این حال کاملا نیازهای مردمشون رو براورده میکنن. مسئولین در رویاهاشون همه چیز رو تصور می کنند. تاسف

  • ناشناس

    مادرحال حاضرازنظرفرهنگ تو دنیا، ازآخر، اول هستیم.

  • آبکش پلاستیکی

    حتی برای گرفتن نون و مرغ و لبنیات و برنج و قند و شکر و غیره هم باید از فیلتر ردمون کنن چه رسد به اینترنت که دیگه خودمون میدونیم واسه چی اینقدر روی اعصابشونه ! از بس فیلترمون کردن شدیم عین آبکش .

  • ناشناس

    ما که جوانیمون رفت پیر شدیم همه چیزو تو این اوضاع تجربه کردیم به درک که اینترنت بره همه زندگیمون دادیم اینم به روش ولی یه به همه بگم هیچ وقت هیچ وقت در رو یه پاشنه نمیگرده گهی زین به پشت و گهی پشت به زین