کد مطلب: ۴۶۴۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزییات خبر خوش رئیس جمهور در امروز / نسل ۵ اینترنت چه ویژگی‌هایی دارد؟

جزییات خبر خوش رئیس جمهور در امروز / نسل ۵ اینترنت چه ویژگی‌هایی دارد؟

رئیس‌جمهور امروز در جلسه هیات دولت بعد از اینکه گفت می‌خواهد خبر خوبی را اعلام کند، از راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت همراه در آینده نزدیک خبر داد. اما ۵G چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سارا اسلامی: رئیس‌جمهور امروز در جلسه هیات دولت بعد از اینکه گفت می‌خواهد خبر خوبی را اعلام کند، از راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت همراه در آینده نزدیک خبر داد. اما ۵G چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی در جلسه هیات دولت در لابه‌لای سخنان خود در مورد کرونا و تبعات آن، گفت: می‌خواهم این خبر خوب را بدهم که به زودی و طی روزهای آینده، نسل پنجم تلفن همراه (فایوجی) در کشور عرضه خواهد شد.

وی به افتتاح مرکز هوش مصنوعی در تهران در سال گذشته اشاره کرد و گفت امسال قرار است نسل پنجم اینترنت همراه در کشور توسعه یابد.

به گفته وی، امروز در بسیاری از روستاهای کشور نسل‌های سوم و چهارم اینترنت عرضه شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای آینده، جزییات بیشتری از عرضه فناوری نسل پنجم با مردم به اشتراک می‌گذارد.

روحانی گفت: نسل ۵ فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است.

فناوری جدید در ایران؟

داستان ورود اینترنت همراه به ایران، از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در آن سال برای نخستین بار مردم توانستند با تلفن همراه خود به شبکه متصل شوند. آن زمان، ۱۴ سال از زمان ورود موبایل به کشور می‌گذشت.

از میانه‌های دهه ۸۰ تا کنون، اپراتورهای تلفن همراه هر چند سال یکبار نسل جدیدی از اینترنت را عرضه کرده‌اند. حالا ظاهرا نوبت به تازه‌ترین عضو این خانواده رسیده؛ فناوری‌ای که در دنیا نیز جدید است و از سال گذشته میلادی ابتدا در آمریکا و بعد هم به تدریج برخی کشورهای دیگر از جمله انگلیس و استرالیا در دسترس شهروندان قرار دارد. البته اکنون، بسیاری از مدل‌های تلفن همراه نمی‌توانند از این فناوری حمایت کنند.

دانلود سریع فیلم و موسیقی

نسل پنجم اینترنت همراه که به ۵G معروف است با سرعت زیاد و تعداد بالای کاربرانی که می‌توانند همزمان به آن متصل شوند، شناخته می‌شود.

دانلود و بارگذاری سریع فیلم و آهنگ، پخش روان و باکیفیت هر نوع محتوای آنلاین و امکان اتصال هم‌زمان تعداد زیادی دستگاه تلفن همراه از جمله ویژگی‌های این فناوری است.

طبق گفته سازمان‌های بین‌المللی، حداقل نرخ سرعتی که برای اینترنت نسل پنجم در جهان پیش‌بینی می‌شود، ۲۰ گیگابیت بر هر ثانیه است.

۵G، بستر لازم را برای توسعه فناوری‌های دیگری چون اینترنت اشیا و اتومبیل‌های خودکار فراهم می‌کند.

نسل پنجم، واقعا عرضه می‌شود؟

مقامات کشور از سال گذشته بر ورود نسل پنجم اینترنت همراه به کشور تاکید داشتند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال ۹۸ بر ورود این فناوری به کشور در همان سال تاکید کرد.

حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در شهریور ماه سال گذشته از تدوین نقشه راه ورود به فناوری نسل پنجم ارتباطات تا سه ماه آینده و همچنین تعریف مدل تجاری، سیاستگذاری کلان، مقررات گذاری در این حوزه و مقررات گذاری برای تعامل با سایر حوزه‌ها، تدوین راهکارهای مربوط به فرصت‌های کسب‌وکار و نیز تربیت متخصصان در زمینه ۵G خبر داذ.

همچنین جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تیر ماه سال جاری نیز از راه‌اندازی ۵G در مرداد ماه خبر داده بود.

این مباحث در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان معتقدند نسل چهارم اینترنت نیز در ایران به صورت واقعی عرضه نشده و سرعت و قابلیت اتصال کاربران به آن با استانداردها فاصله دارد.

باید دید آیا نسل پنجم واقعا در کشور عرضه می‌شود؟

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادی

    گفتم الان خبر خوشش چیه

  • کامی

    فقط نسل جدید باعث میشه که مردم برای استفاده از سرعت بالاتر مجبور به خرید نسل جدید تلفن ها و سیم کارت ها بشوند که در اصل سرعتی بسیار پایینتر از حد انتظار خواهد داشت چون کل پهنای باند ایران کشش سرعت بالا را ندارد!
    اول باید پهنای باند را درست کرد بعد سراغ نسل جدید رفت

  • حسین

    درباره گرونی صحبت کنه نه اینترنت

  • ناشناس

    ما هنوز تو 3G داریم درجا میزنیم و خیلی جاها اینترنت درست و حسابی نداریم؛ ضمناً با سرعت 5G و حجمی که اپراتورها ارائه میدهند، توفیری به حال ما نمیکند؛ در عین حال، اخیراً با کم کردن حجم اینترنت بین‌الملل دارن ملت رو برای اینترنت داخلی و محدودیت بیشتر آماده می‌کنن؛ این خبرها و تیترها رو برای امثال کسایی بذارید که دهن بین هستن

  • حسن

    خجالت چیه،میدونین؟!!!،گرونی وتورم وفقر بیداد میکنه،شکم گرسنه اینترنت 5gو6gمیخوادچیکار،فقط فکر سرگرم کردن مردم هستین

  • ناشناس

    من چنتا مشکل با حرف اینا دارم
    اول به نظرم حرفشون شوآف هست مثل نسل ۴ که سرعتش شبیه نسل ۳.۵ یا ۳.۷۵ بقیه دنیاست و اصلا ۴ نیست
    دوم اینکه گزارش ورود و تخصیص ارز رو که خوندم واقعا فکر نکنم که بتونن به واردات موبایل ارز بدن و میان میگن قیمت موبایل باید محدود بشه
    الانم که گوشی ۳۵۰ دلار به پایین با قابلیت نسل ۵ وجود نداره.

  • Farshad.j

    و الله اگه تو دولت یکی حرف راست بزنه و پاش وایسته من خوشحال میشم!!!!

  • علیرضا

    مسلمون برنج شده کیسه ای دویست هزار اونم لاستیک شما حرف از اینترنت میزنی اینترنت بخوره رو سر من از گرسنگی مردیم

    • ناشناس

      زیر ساخت های اینترنت که رشد کنه باعث ایجاد شغل و درآمد می شه

  • HD

    تا حالا با رایتل کار نکرده بودم
    اینترنتش از همرا اول هم بدتره .!
    حدود ۵۰۰ مگی میشه دانلودش . البته اسماً اینقدره .