کد مطلب: ۷۷۵۹۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۱۱.۳میلیارد دلاری بازار دوچرخه های اشتراکی تا ۲۰۳۱

رشد 11.3میلیارد دلاری بازار دوچرخه های اشتراکی تا 2031

استفاده از دوچرخه های اشتراکی در جهان در چند سال اخیر افزایش یافته است به طوری که پیش‌بینی شده بازار آن تا سال 2031 به 11.3 میلیارد دلار برسد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، استفاده از دوچرخه های اشتراکی در سراسر جهان به دلیل عوامل زیست محیطی و افزایش بیماری‌هایی مانند فشار خون در حال رشد است. طبق آمار نیز ارزش بازار جهانی پلتفرم‌هایی که دوچرخه‌های اشتراکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در سال 2021 به 2.1 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2031 به 11.3 میلیارد دلار برسد.

دوچرخه‌های اشتراکی سرویس حمل و نقلی به شمار می‌روند که افراد برای مسافت‌های کوتاه یعنی کمتر از 5 کیلومتر، متوسط یعنی تا 15 کیلومتر و مسافت‌های بلند یعنی بیش از 15 کیلومتر به صورت کرایه‌ای و پرداخت هزینه در پلتفرم از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از دوچرخه‌های اجاره‌ای یک راه آسان و راحت برای داشتن دوچرخه بدون پرداخت هزینه‌های تعمیر و نگهداری است. دوچرخه اشتراکی ایستگاه مشخصی ندارند و حتی می‌توان دوچرخه‌ها را در یک قفسه دوچرخه مشخص یا در امتداد پیاده رو پارک کرد.

با شیوع کووید 19، صنعت اجاره دوچرخه به دلیل محدودیت‌های قرنطینه تحت تاثیر قرار گرفت و در سه ماهه اول سال 2020 تقاضا برای دوچرخه‌های اشتراکی کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. اما با این حال براساس گزارش‌های موجود در این دوران بازار دوچرخه‌های اشتراکی نسبت به حمل‌ونقل عمومی کمتر ضربه دید.

با وجود این مسائل، صنعت دوچرخه‌ اشتراکی در جهان در حال رشد پیشرفت است. به طوری که در سراسر جهان، 609 استارتاپ و کسب‌وکار اجاره دوچرخه وجود دارد که در ادامه گزارش پنج مورد از بهترین‌های این حوزه معرفی می‌شود.

دوچرخه های اشتراکی Yulu

این استارتاپ هندی در سال 2017 با جذب سرمایه 105 میلیون دلاری آغاز به کار کرد. در پلتفرم Yulu کاربر می‌تواند دوچرخه‌های موجود در نزدیکی خود را در پلتفرم پیدا کند، کد QR روی دوچرخه را اسکن کرده تا قفل آن برای استفاده باز شود.

کاربران باید وسیله نقلیه را در مناطق مشخص شده پارک کنند تا دوره اجاره به پایان برسد. این استارتاپ همچنین خدمات اجاره بلندمدت ارائه می‌دهد. یولو دوچرخه‌های الکترونیکی مجهز به GPS و بلوتوث را از طریق یک پلتفرم مبتنی بر برنامه برای کرایه ارائه می‌کند.

استارتاپ دوچرخه اشتراکی Donkey Republic

Donkey Republic دانمارکی از سال 2012 در حال فعالیت است. این استارتاپ توانست با جذب سرمایه 6 میلیون دلاری فعالیت خود را آغاز کند.

کاربران این استارتاپ می‌توانند در پلتفرم آن به صورت آنلاین دوچرخه رزرو کرده و قفل آن را از طریق تلفن همراه باز کنند. اپراتورهای اجاره دوچرخه می‌توانند به عنوان شرکای DonkeyRepublic را فهرست کرده و به آن ملحق شوند. دوچرخه کرایه شده دارای قفل دیجیتالی است که قفل آن با تلفن آفلاین باز می‌شود. دوچرخه باید به همان مرکز کرایه‌ای که از آنجا تحویل گرفته شده است، بازگردانده شود.

دوچرخه‌های Pony

استارتاپ پونی Pony در انگلیس مستقر است و با جذب سرمایه 2 میلیون دلاری توانست در سال 2017 شروع به فعالیت کند. این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد تا دوچرخه موجود در نزدیکی خود را پیدا کرده و کد QR را اسکن کنند تا قفل آن باز شود.

کاربران می‌توانند دوچرخه را در هر فضای قانونی در محل انتهایی خود ترک کنند. علاوه بر این، کاربران همچنین می‌توانند دوچرخه خریداری کرده و آن را به ناوگان شرکت اضافه کنند تا درآمد کسب کنند.

Zoomo توسعه دهنده دوچرخه های اشتراکی

Zoomo توسعه‌دهنده دوچرخه‌های الکتریکی است. از ویژگی‌های آن می‌توان به قفل‌های الکترونیکی، ردیابی جی پی اس، سیستم‌های هشدار داخلی، چراغ‌های یکپارچه، شارژ سریع، قفسه‌های عقب اشاره کرد. آنها را می‌توان از طریق وب سایت خریداری یا اجاره کرد که شامل خدمات نگهداری و تعمیر است. این استارتاپ همچنین دوچرخه‌های خود را در اختیار پیک‌ها، مسافران و شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهد.

این استارتاپ در استرالیا مستقر شده و از سال 2017 تاکنون موفق به جذب 100 میلیون دلار سرمایه شده است.

دوچرخه‌های MoBike

موبایک ( MoBike ) استارتاپی چینی است که از سال 2015 تاکنون موفق به جذب 925 میلیون دلاری سرمایه شده است. این استارتاپ اکنون دارای 10 میلیون دوچرخه اشتراکی در چین است و از بزرگترین پلتفرم‌های این بازار در سطح جهان به شمار می‌رود.

اپلیکیشن MoBike دوچرخه‌های اشتراکی به کاربران ارائه می‌دهد. در Mobike می‌توان دوچرخه‌ها در نقشه پیدا کرده و از طریق برنامه تلفن همراه دوچرخه‌ها را کرایه کرد. دوچرخه‌ها را می‌توان از طریق GPS ردیابی کرد و کاربران براساس مسافت طی‌شده، هزینه دریافت می‌کنند. پس از استفاده دوچرخه را می‌توان در مکان‌های پارک عمومی پارک کرد.

اشتغالزایی 50هزار نفری صنعت دوچرخه‌های برقی اشتراکی

رشد مشاغل مرتبط با دوچرخه‌های الکترونیکی در سال‌های 2017 و 2018، باعث شد تا نگاه به این شیوه حمل و نقل دگرگون شود. این روند در سال 2019 با شدت بیشتری ادامه یافت و به افزایش 11 درصدی رونق در سایر کسب‌وکارها منجر شد.

از سال 2018 تا 2019، افزایش واحدهای تولیدی سرویس‌های اشتراکی به 60 درصد رسید. رشدی بی‌سابقه‌ که توجه بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به این صنعت را به خود جلب کرد. در کنار افزایش تولید، بیش از 50 هزار نفر در دنیا با استفاده از چنین کسب‌و‌کاری مشغول به کار شدند. این ارقام نشان می‌دهد که در سال‌های آینده صنعت دوچرخه‌های برقی اشتراکی به یکی از پرسودترین صنایع در دنیا تبدیل خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.