کد مطلب: ۵۸۷۸۲۷

جابه‌جایی‌ بزرگ در بازار رمزارزها

جابه‌جایی‌ بزرگ در بازار رمزارزها

بازار رمزارز، این روزها شاهد یک جابه‌جایی بزرگ است. آمریکا از فرصت تقابل دولت چین با این بازار بهره گرفته و به قطب استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از محدودیت‌گذاری‌هایی که چین برای استخراج وضع کرد، با توجه به وجود زمینه‌های مناسب قیمتی انرژی و قانون‌گذاری در آمریکا، استخراج‌کنندگان بزرگ رمزارزها در دنیا نگاه خود را به سمت آمریکا تغییر دادند. یک‌سوم قدرت استخراج ارزهای دیجیتال دنیا، در آمریکا است.

رمزارز

روند نزولی بازار رمزارز

خبر عدم پذیرش یوآن چین توسط بایننس‌، بیت‌کوین را نزولی کرد. روز گذشته بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که از این پس پرداخت به‌وسیله یوآن چین را قبول نخواهد کرد.

در پی این اعلامیه، بیت‌کوین با افتی تقریبا ۵/ ۴ درصدی به کانال ۵۴ هزار دلاری بازگشت. آلت‌کوین‌ها اما توانستند با تغییر روند وارد فاز صعودی شوند. بایننس‌کوین در میان ارزهای بزرگ بازار بیشترین بازدهی را داشت و رشدی ۱۴ درصدی را ثبت کرد.

در سمت دیگر بازار آمار‌ها نشان می‌دهند که ایالات متحده تبدیل به قطب استخراج ارزهای دیجیتال در جهان شده است. آمریکا توانست از سیاست تدافعی چین نسبت به رمزارزها استفاده کند و بعد از انجام درصد بزرگی از پروژه استخراج بیت‌کوین بتواند در سال‌های پایانی استخراج، خود را به قطب استخراج بیت‌کوین تبدیل کند. به گفته مرکز کمیته سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، یک سوم هش‌ریت (سختی شبکه) بیت‌کوین در ایالات متحده است که نسبت به سپتامبر ۲۰۲۰ افزایش ۴۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

عدم پذیرش یوآن توسط بایننس

روز گذشته مسیر بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها تغییر کرد. بیت‌کوین که بعد از ۵ ماه توانست بار دیگر به کانال ۵۷ هزار دلاری بازگردد، دیروز با رسیدن اخباری از سمت بزرگ‌ترین صرافی دنیا، در سراشیبی نزول قرار گرفت.

بایننس روز گذشته اعلام کرد که دیگر از طرف هیچ یک از مشترکان خود پرداخت یوآن را قبول نخواهد کرد. از همین رو روز گذشته بیت‌کوین با ثبت افتی ۵/ ۴ درصدی تا زمان ثبت این گزارش به ۵۴ هزار و ۵۰۰ دلار رسید.

آلت‌کوین‌ها با این افت بیت‌کوین توانستند جریان سرمایه را در بازار به نفع خود تغییر دهند و روند صعودی خود را آغاز کنند. در میان ۱۰ رمزارز بزرگ بازار اتریوم همچنان در مسیر نزولی قرار داشت و در روز گذشته افتی اندک را به ثبت رساند. سایر آلت‌کوین‌ها اما روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند. بایننس‌کوین که توکن صرافی آن است، در روز گذشته رشدی ۱۵ درصدی را به ثبت رساند و به ۴۵۰ دلار رسید.

تغییر قطب استخراج

ایالات متحده رسما مقصد برتر استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نام گرفت. ایالات متحده در حال حاضر برترین مقصد برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است و برای نخستین بار از چین در این زمینه پیشی گرفت.

به گفته مرکز کمیته سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، هم اکنون یک سوم هش‌ریت (یک اصطلاح صنعتی که برای توصیف قدرت محاسبه جمعی استخراج‌کنندگان استفاده می‌شود) شبکه بیت‌کوین در ایالات متحده است که نسبت به سپتامبر ۲۰۲۰ افزایش ۴۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اما آمریکا باید برای این تسلط بر بازار قدردان چین باشد. دوازده ماه پیش، چین از نظر هش‌ریت پیشرو بازار بود. اما سرکوب ارزهای دیجیتال توسط پکن در بهار، نیمی از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین جهان را عملا در یک شب غیرفعال کرد. این موجب مهاجرات استخراج‌کنندگان از چین به سمت ارزان‌ترین کشورها در زمینه انرژی شد و «مهاجرت بزرگ استخراج» نام گرفت.

مقصد بسیاری از این مهاجرین نیز آمریکا بود. داده‌های تازه منتشر شده کمبریج، نشان از سهم صفر درصدی چین در میانگین ماهانه هش‌‌ریت جهانی در ماه ژوئن داشت. یک تغییر بزرگ از سپتامبر ۲۰۲۰، زمانی که چین حدود ۶۷ درصد بازار استخراج را در اختیار داشت.

چرا آمریکا؟

ایالات متحده مدتی است خود را برای مهاجران جدید بیت‌کوین آماده کرده است. قیمت‌های پایین انرژی در برخی ایالت‌ها و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و همچنین وجود امکانات و زمینه‌ها برای استخراج آمریکا را به بهشت استخراج‌کنندگان تبدیل کرد.

به عنوان مثال، ایالت‌هایی مانند تگزاس دارای پایین‌ترین قیمت انرژی در جهان هستند که مشوق بزرگی برای استخراج‌کنندگانی است که در صنعتی با حاشیه سود کم رقابت می‌کنند؛ جایی که تنها هزینه متغیر آنها معمولا هزینه انرژی است.

استفاه از منابع تجدیدپذیر

منابع تجدیدپذیر نیز استخراج را برای فعالان جذاب‌تر می‌کند. ایالت واشنگتن برای مزارع استخراج برق‌آبی بهترین گزینه است. نیویورک بیش از هر ایالت دیگری در شرق کوه‌های راکی نیروگاه برق آبی دارد و نیروگاه‌های هسته‌ای خود را با هدف تولید برق ۱۰۰ درصد عاری از کربن معرفی می‌کند.

در همین حال، سهم تگزاس از انرژی‌های تجدیدپذیر با گذشت زمان در حال افزایش است و ۲۰ درصد از انرژی آن در سال ۲۰۱۹ از باد تامین می‌شد. همچنین تگزاس به سرعت در حال گسترش شبکه انرژی خود بر مبنای انرژی بادی و خورشیدی است. این موارد حتی موجب شده است تا کسانی که به زیان‌بار بودن استخراج بیت‌کوین برای طبیعت معترض بودند، کمی تامل کنند.

سیاست‌گذاران طرفدار ارزهای دیجیتال

علاوه بر کاهش هزینه برق، برخی ایالت‌های ایالات متحده مانند تگزاس نیز دارای سیاست‌گذاران طرفدار ارزهای دیجیتال و منابع زیرساخت کافی هستند. تگزاس دارای یک شبکه برق آزاد با قیمت لحظه‌ای است که به مشتریان اجازه می‌دهد با توجه به قیمت بین ارائه‌دهندگان برق یکی را انتخاب کنند. مهم‌تر از همه، رهبران سیاسی آن طرفدار ارزهای دیجیتال هستند.

این شرایط رویایی برای استخراج‌کنندگانی است که به دنبال استقبال خوب و منابع انرژی ارزان هستند. سناتور جمهوری‌خواه، تد کروز، درباره استخراج بیت‌کوین در تگزاس صحبت کرده و راه‌حل‌های ابتکاری برای مشکلات موجود ارائه کرده است.

سناتور کروز در اجلاس ۸ اکتبر بلاک‌چین تگزاس اظهار کرد که بیت‌کوین می‌تواند بسیاری از مشکلات دولت را برطرف کند. او حتی تا جایی پیشرفت که پیشنهاد داد تا راه‌حلی پیدا شود که بتواند گاز تلف‌شده در نیروگاه‌ها را تبدیل به انرژی برای استخراج بیت‌کوین کرد.

این می‌تواند هم برای استخراج‌کنندگان مفید باشد و هم برای نیروگاه‌ها سودآور باشد. این اتفاق می‌تواند ظرفیت شبکه برق را نیز افزایش داده و قدمی در راستای حفاظت از محیط‌زیست باشد.

شانس یا آمادگی؟

صعود آمریکا به قله استخراج نیز مصداق آمادگی برای دسترسی به شانس است. ایالات متحده سال‌ها بی‌سروصدا ظرفیت میزبانی از استخراج خود را افزایش داده است.

قبل از شروع مهاجرت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در آمریکا، شرکت‌هایی در سراسر کشور قمار کردند که سرانجام، اگر زیرساخت‌های مناسب ایجاد شود، بتوانند در آمریکا فروشگاه‌های خود را بر مبنای پرداخت رمزارزی راه‌اندازی کنند. آنها برنده این قمار بودند.

وقتی بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ سقوط کرد و بازار وارد سکونی طولانی شد، تقاضای زیادی برای مزارع استخراج بیت‌کوین وجود نداشت. در این زمان فعالان این حوزه در ایالات متحده ریسک کردند و با قیمت‌های پایین اکوسیستم استخراج را در آمریکا به راه انداختند.

این در حالی است هیچ اطمینانی نسبت به این بازار در آن زمان وجود نداشت. مایک کولیر، مدیرعامل شرکت ارزهای دیجیتال فاندری، در آن زمان به وارد کردن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار تجهیزات استخراج به آمریکای شمالی کمک کرد. دارین فاینستاین، بنیان‌گذار Core Scientific می‌گوید در ۱۸ ماه گذشته، زیرساخت‌های استخراج در آمریکا رشد جدی داشته است. این شرکت در مدتی که بازار با اقبال زیادی روبه‌رو نبود، زیرساخت‌های استخراج خود را حفظ کرد و با این ریسک توانست از این ظرفیت در برهه طلای بازار استفاده ببرد.

قزاقستان، مقصد بعدی استخراج‌کنندگان

با این حال، همه استخراج‌کنندگان‌ به مقاصد با انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌روند. قزاقستان از نظر سهم خود در بازار جهانی استخراج بیت‌کوین با سهمی ۱/ ۱۸ درصدی از کل استخراج رمزارزها، از ایالات متحده عقب‌تر است. منابع استخراج در این کشور از معادن گسترده زغال‌سنگ این کشور تامین می‌شود که البته منجر به انتشار میزان زیادی دی‌اکسید کربن می‌شود.

با این حال، چندین کارشناس استخراج معتقدند قزاقستان، همسایه چین، تنها یک ایستگاه موقت برای مهاجرت طولانی‌تر به غرب است. با مهاجرت تجهیزات نسل قدیمی استخراج و پایان یافتن عمر آنها، شرکت‌ها به احتمال زیاد دستگاه‌های جدید خود را در حوزه‌های قضایی باثبات‌تر و کم‌مصرف‌تر و تجدیدپذیرتر مستقر خواهند کرد.

همچنین زمزمه‌های تصویب قانون مالیاتی برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتالی می‌تواند بر محبوبیت استخراج در قزاقستان اثری منفی داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.