کد مطلب: ۴۹۰۹۰۳

اخبار فناوری روز

ابهام در محاسبه بهای اینترنت/ تامین اجتماعی به دورکاری رسمیت داد

ابهام در محاسبه بهای اینترنت/ تامین اجتماعی به دورکاری رسمیت داد

ابهامات در محاسبه نرخ اینترنت، رسمیت یافتن دورکاری با بخش‌نامه بانک مرکزی و نگاهی به ویژگی‌های آیفون 12 مینی، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاربران اینترنت در ایران گلایه‌های زیادی دارند؛ از سرعت و کیفیت گرفته تا نرخ و نحوه محاسبه آن. بعد از ماجرای گرانی خودسرانه نرخ اینترنت موبایل از سوی اپراتورها، حالا موضوع چگونگی محاسبه پهنای باند ترافیک داخلی و خارجی ابهاماتی را برای کاربران ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر در این مورد گزارش داده است که نحوه محاسبه ترافیک اینترنت داخلی و خارجی مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اپراتورهای اینترنت ثابت و موبایل ابلاغ شده است اما کاربران بسیاری معتقدند که برخی اپراتورها آن را رعایت نمی‌کنند و زمانی که به برخی سایت‌های داخلی مراجعه می‌کنند، همچنان هزینه ترافیک خارجی در بسته اینترنتشان محاسبه می‌شود.

این درحالی است که مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت که از ابتدای سال ۹۶ توسط رگولاتوری به تمامی اپراتورهای ثابت و سیار ابلاغ شده است، این الزام را ایجاد می‌کند تا هزینه استفاده از سایت‌های دارای ترافیک داخلی برای کاربران با تخفیف همراه شود.

اما پس از گذشت ۳ سال و با وجود فراهم شدن شرایط و انجام برنامه‌ریزی‌ها، تفکیک پهنای باند داخلی و بین‌المللی اینترنت ابهاماتی برای مشترکان دارد و بسیاری از کاربران معتقدند که طرح تفکیک ترافیک داده داخلی و بین‌المللی اجرایی نمی‌شود و نحوه محاسبه ترافیک نیم بها برای سایت‌های داخلی و تعرفه یک سوم برای استفاده از پیام رسان های بومی، دچار ابهام است.

با این حال، سیدمحمد امامی، مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه اپراتورهای اینترنت و ثابت ملزم به رعایت محاسبه تعرفه یک دوم برای سایت‌های داخلی و تعرفه یک سوم برای پیام‌رسان های داخلی هستند، افزود: بررسی ما نشان می‌دهد که این کار در حال انجام است.

تامین اجتماعی به دورکاری رسمیت داد

آغاز کرونا، واژه دورکاری را در ادبیات مردم ایران پررنگ کرد؛ حالا دیجیاتو گزارش داده که بخشنامه جدید تامین اجتماعی دورکاری رسمیت یافته است.

بر اساس این گزارش، سازمان تامین اجتماعی بعد از چندین ماه از شیوع ویروس کرونا، شرایط بیمه کارکنان دورکار را در بخشنامه جدیدی اعلام کرده است. با ابلاغ این بخشنامه چالش کارفرمایان شرکت‌هایی که در آنها دورکاری اجرایی شده در برابر بازرسان این سازمان حل می‌شود.

در ماه‌های اخیر گلایه‌های زیادی از مدیران شرکت‌ها در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شد که بازرسان سازمان تامین اجتماعی با سر زدن به محل شرکت آنها و عدم حضور کارکنان دورکار، برای آنها چالش ایجاد کرده‌اند. این انتقادات با پیگیری‌های روابط عمومی وزارت کار و دیگر دست اندرکاران مرتبط تا حدی حل می‌شد اما به طور ریشه‌ای برطرف نمی‌شد و هر از گاهی، بازهم چنین مشکلی برای یک مجموعه رخ می‌داد.

با شیوع ویروس کرونا، دولتمردان و بسیاری از کارشناسان بارها و بارها اعلام کردند که شرکت‌ها و ادارات بهتر است به دورکاری روی بیاورند تا از شیوع ویروس جلوگیری شود. این اتفاق در برخی شرکت‌ها رخ داده و اکوسیستم استارتاپی کشور به خاطر زیرساخت‌های فنی موجودی که در اغلب واحدهای آن وجود دارد، پیشتاز دورکاری در این ایام به شمار می‌آید. مشکلات بیمه‌ای کارکنان دورکار هم بیشتر متوجه این قشر می‌شد و حالا بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی، با پذیرفتن دورکاری و تدوین شرایط آن، این چالش را حل کرده است.

تامین اجتماعی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد کارگاه‌هایی که تاکنون اقدام به ارسال لیست بیمه کارکنان خود می‌کردند؛ اما طی سال‌ جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و با اجرای سیاست‌های دورکاری تعطیل بوده‌اند یا با نیمی از افراد خود فعالیت می‌کردند در صورتی که حداقل یک ماه برای افراد خود پیش از ابلاغ این بخشنامه بیمه پرداخت کرده‌ باشند می‌توانند بدون بازرسی بازرس بیمه همچنان اقدام به ارسال لیست بیمه کنند و دیگر نیازی به بازرسی نخواهد بود.

نگاهی به ویژگی‌های آیفون 12 مینی

آیفون 12 مینی، کوچک‌ترین عضو از خانواده جدید شرکت اپل است. دیجیاتو در مطلبی نظرات ارائه شده توسط سایت‌های مطرح فناوری در مورد این محصول را بررسی کرده است.

برای مثال کریس وکازاکی، از وب‌سایت «Engadget» از آیفون 5.4 اینچی بدین شکل یاد می‌کند: آیفون 12 مینی گوشی هوشمندی با ابعاد کوچک‌تر از آیفون SE است؛ اما برخی افراد صاحب‌نظر معتقد هستند که این گوشی چندان هم کوچک نیست. آیفون 12 مینی از نمایشگر 5.4 اینچی سوپر رتینا XDR بهره می‌برد. رزولوشن نمایشگر آن مشابه آیفون 12 استاندارد است و از طیف رنگی گسترده و HDR برخوردار است؛ اما با توجه به اینکه نمایشگر کوچکتری دارد، پیکسل‌های نمایشگر متراکم‌تر هستند. هرچند موبایل‌های بزرگتر با نمایشگر وسیع خود کاربر را در محتوا غرق می‌کنند اما حین کار با پنل آیفون ۱۲ مینی هم حس نمی‌کنید با نمایشگری کوچک سروکار دارید.»

دیتر بون، از وبسایت «ورج» نیز در مورد آیفون 12 مینی نظر خود را منتشر کرده است. وی معتقد است شاید آيفون 12 مینی از نظر بسیاری بهترین گوشی نباشدy اما عده خاصی از کاربران به آن علاقه دارند. بون معتقد است که آیفون 12 مینی تقریبا تمامی ویژگی‌های آیفون 12 استاندارد را دارد. وی در گزارش خود اعلام کرده است:

جالب است که اپل در گوشی هوشمندی با چنین ابعاد کوچکی توانسته ویژگی‌های خوبی را در اختیار کاربر قرار دهد. آیفون 12 مینی مجهز به سریعترین چیپست در بین گوشی‌های هوشمند است و مشابه آیفون 12 از دوربین دوگانه بهره می‌برد. تقریبا تمام قطعات و آنتن آن نیز همانند نسخه استاندارد است و از شبکه‌های sub-6 و mmWave 5G (در آمریکا) پشتیبانی می‌کند. آیفون 12 مینی دستگاهی سریع با عملکرد خوب چند وظیفه‌ای است که در حین کاربری نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. این دستگاه واقعا یک شاهکار شگفت انگیز در صنعت موبایل است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.