کد مطلب: ۴۳۴۸۷۵

تعرفه خدمات اینترنتی چگونه محاسبه مي‌شود؟

تعرفه خدمات اینترنتی چگونه محاسبه مي‌شود؟

در حالی‌که قیمت تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در حالت عادی نیز نصف سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی بود، در روزهای خانه‌نشینی مردم به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ارائه‌دهندگان خدمات ویدیویی آنلاین نیز تعرفه اشتراک خدمات خود را کاهش داده و برخی خدمات خود را تا پایان سال رایگان کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اغلب افراد در خانه مانده‌اند و از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. امکانات آموزش از راه دور برای مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شده، برخی از شرکت‌ها امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند و البته بسیاری از افراد برای گذراندن این اوقات، به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها روی آورده‌اند.

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین‌المللی بود. بدین معنا که برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران ملزم شدند.

زمانی که اعلام شد مراکز آموزشی تعطیل هستند،‌ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از صحبت با مدیران تلویزیون‌های اینترنتی خبر داد و اعلام كرد كه پخش مخصوص به کودکان و برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها رایگان مي‌شود. وي در اين باره اظهار کرد: تلویزیون‌های اینترنتی، ارائه خدمات رایگان خود را تا پایان سال ادامه خواهند داد. همچنين ‌ترافیک مصرفی این تلويزیون‌ها نیم‌بها محاسبه خواهد شد. ‌

وي درباره امکانات آموزش از راه دور برای مراکز آموزشی اعلام کرد که ترافیک کلیه کلاس‌های آموزشی مجازی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، برای کاربران رایگان خواهد بود. پیش از این هم آذری‌جهرمی درباره فراهم بودن امکان آموزش از راه دور گفته بود که با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه‌ای جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو ضمن حفظ سلامت خود، از تحصیل علم هم جا نمانند.

بنابراین در حال حاضر VODها یا سیستم‌های پخش آنلاین ویدیویی، برخی خدمات خود از جمله پخش انیمیشن‌ها را تا پایان سال رایگان کرده، برخی هزینه اشتراک خود را کاهش داده‌اند و البته تعرفه ترافیک تماشای این فیلم‌ها و سریال‌ها با توجه به برخورداری از قرار گرفتن در شبکه ملی اطلاعات، نیم‌بها محاسبه می‌شود.

همچنین سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره تعرفه‌ای که برای خدمات اینترنتی این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ اظهار کرد: قیمت تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در حالت عادی نصف سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی بوده است که اکثر اپراتورها با هماهنگی تولیدکننده‌های محتوا سعی دارند این هزینه را کاهش دهند.

بنابی همچنین درباره فراهم کردن زیرساخت‌ها برای استفاده از امکانات فضای مجازی در حوزه آموزش بیان کرد: پیش از این با کمک وزارت علوم و آموزش و پرورش در شبکه علمی که محل اتصال دانشگاه‌های کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت است و هم در شبکه رشد که مربوط به شبکه آموزش و پرورش و هوشمندسازی مدارس است، ارتباطات را تامین کردیم و ظرفیت مناسبی در این فضا وجود دارد.

وی درباره تعرفه این خدمات توضیح داد: وزیر ارتباطات با هماهنگی با اپراتورها و کسانی که سرویس‌های زیرساخت ارتباطات مانند کلاس‌های آنلاین، سرویس‌های آموزش الکترونیکی و نمایش فیلم به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، مذاکره کردند تا آنها پس از تایید وزارت علوم و آموزش و پرورش، تعرفه‌های مصرف کاربران را برای پلت‌فرم‌ها و سرویس‌هایی که تایید شده، رایگان کنند و هر زمان که این آمار را به ما اعلام کنند، ما قابلیت اعمالش را داریم.

منبع: ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.