کد مطلب: ۶۴۳۸۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صف‌کشی ۲۰۲۲ غول‌های بازار/ اس ۲۲ اولترا یا ۱۴ پرومکس؟

صف‌کشی ۲۰۲۲ غول‌های بازار/ اس ۲۲ اولترا یا ۱۴ پرومکس؟

سامسونگ و اپل سال ۲۰۲۲ را با پرچم‌دارن جدید خود برای مشتریان بازار موبایل داغ کرده‌اند؛ به ویژه اینکه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک است و هواداران تیم‌های ملی حاضر در این جام قصد دارند که علاوه بر کری‌خوانی بر علیه تیم‌های یکدیگر، علیه پرچم‌دارانِ رقیب هم کری بخوانند!

پیام عابدی- سامسونگ و اپل سال ۲۰۲۲ را با پرچم‌دارن جدید خود برای مشتریان بازار موبایل داغ کرده‌اند؛ به ویژه اینکه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک است و هواداران تیم‌های ملی حاضر در این جام قصد دارند که علاوه بر کری‌خوانی بر علیه تیم‌های یکدیگر، علیه پرچم‌دارانِ رقیب هم کری بخوانند!

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها که تلفن‌های همراه با تکنولوژی چینیِ ۵G عجین شده‌اند و دسترسی به باندهای استاندارد و جهانی متصل به وب دیگر یک آرزو نیست، مشتریان به دنبال نمایشگرهای تاشو، پردازنده‌های قوی و ویژگی اتصال به اینترنت ماهواره‌ای هستند. سرعت تغییر تکنولوژی‌های این حوزه به اندازه‌ای است که تولید تلفن‌های گران قیمت که این ویژگی‌ها را در یک «بسته» ارائه دهند، توجیه‌پذیر شده است.

این وضعیت قیمت تلفن‌های پرچم‌دار شرکت‌های مطرح را به محدود دو هزار دلار رسانده است. سال گذشته نمونه جدید تلفن‌های تاشو را در سری «فولد» سامسونگ دیدیم. نوآوری که سامسونگ در طراحی تاشوی این سری به کار گرفته، فبلت، تبلت و موبایل را امتداد یکدیگر قرار داده و در ضمن سری پرچم‌دار نوت را هم در دل آن قرار داده است.

این وضعیت به سامسونگ کمک می‌کند که تنوع محصول خود را افزایش دهد و قیمت‌ سری‌های قدیمی خود و تلفن‌های در نوبت عرضه یا تازه عرضه شده را کمی رقابتی‌تر تنظیم کند؛ گرچه در کشوری مانند ایران به سبب قیمت بالای ارز و محدودیت‌های تجاری و تخصیص ارز، قیمت سری جدید تلفن‌های پرچم‌دار سامسونگ کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.

در سوی مقابل، شرکت اپل با طراحی که بر روی «ناچ» یا همان مرز نوار قسمت بالای تلفن همراه با نمایشگر، تعریف و آن را به امضای تجسمی خود تبدیل کرده، در کنار پردازنده‌های سری جدید بایونیک که غول-پردازنده پنج نانومتری محسوب می‌شود، می‌رود که بازار پرچم‌دارهای سامسونگ را تسخیر کند. این پردازنده‌‌ها با میلیاردها ترانزیستور به جنگ‌ پردازنده‌های «اسنپ دراگون» و «اکسینوس» سامسونگ رفته است.

تفاوت اس ۲۲ اولترا و ۱۴ پرو مکس

سامسونگ و اپل سال ۲۰۲۲ را با پرچم‌دارن جدید خود برای مشتریان بازار موبایل داغ کرده‌اند؛ بویژه اینکه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک است و هواداران تیم‌های ملی حاضر در این جام قصد دارند که علاوه بر کری‌خوانی بر علیه تیم‌های یکدیگر، علیه پرچم‌دارانِ رقیب هم کری بخوانند! از این جهت قطر می‌تواند آوردگاه سامسونگ و اپل هم باشد.

به نظر می‌رسد که مسئولیت داغ‌کردن کری‌خوانی اپل و سامسونگ با اس ۲۲ اولترا و ۱۴ پرو مکس باشد؛ دو پرچ‌دار بلامنازع که هر کدام نقاطی برای اتکا و جمع کردن هوادارهای جدید حول آنها را دارند. ۱۴ پرو مکس که هنوز به بازار عرضه نشده و انتظار می‌رود که در حد فاصل شهریور تا مهر ماه معرفی شود، بر روی مهم‌ترین ویژگی اپل یعنی تکامل پرادازنده‌های بایونیک ۱۱ میلیارد ترانزیستوری ۵ نانومتری متمرکز شده است.

اپل هنوز به صورت رسمی در مورد قدرت پردازنده‌ی ۱۴ پرو مکس اطلاع‌رسانی نکرده اما برخی منابع که مدعی دسترسی به رازهای تجاری اپل هستند و گه‌گاه برخی حدس‌های آنها هم به واقعیت اصابت کرده بود، مدعی استفاده از جدیدترین پردازنده‌های بایونیک در سری ۱۴ هستند. به نظر هم نمی‌رسد که اپل بخواهد رقابت را با پردازنده‌های قدیمی‌تر بایونیک به اس ۲۲ واگذار کند.

از این جهت، محتمل است که اپل بایونیک ۱۴ را به بایونیک ۱۶ جهش دهد تا هواداران سامسونگ را از سرمایه‌گذاری بر روی اس ۲۲ پشیمان کند. در واقع برگ برنده‌ی اپل نه دوربین سری ۱۴ بلکه پردازنده‌‌ی آن است. در مقابل سامسونگ که اس ۲۲ را از ماه فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) به بازار جهانی عرضه کرده، دو پردازنده‌ی اکسینوس ۲۲۰۰، ۴ نانومتری و اسنپ دراگون هشت نسل ۱. ۴ نانومتری را در آن قرار داده است.

پردازنده‌ اول بر روی اس ۲۲‌های عرضه شده در اروپا قرار گرفته و دومی هم به صورت جهانی عرضه می‌شود. به هر صورت اس ۲۲ اولترا با سه قیمت ۱۰۹۹ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگ داری ۸ گیگ رم، ۱۱۹۹ دلار برای برای نسخه ۲۵۶ گیگ دارای ۱۲ گیگ رم و ۱۲۹۹ دلار برای نسخه ۵۱۲ گیگ دارای ۱۲ گیگ رم عرضه شده است.

ورود با تاخیر آیفون ۱۴

در مقابل قیمت عرضه‌ ۱۴ پرو اپل روشن نیست و در نتیجه فعلا سامسونگی‌ها می‌توانند بر روی قیمت حدود هزار دلاری اس ۲۲ اولترا مانور بدهند اما با عرضه اپل که احتمالا در سه نسخه ۱۲۸ گیگ، ۲۵۶ گیگ و ۵۱۲ گیگ انجام خواهد شد، مزیت‌های رقابتی این دو پرچ‌دار که مهم‌ترین آنها در رابطه‌ی قیمت با تکنولوژی‌ قوی‌تر متجلی می‌شود، روشن خواهند شد.

اپل در سری ۱۳ خود نشان داد که علاقه‌ای به بازی‌های تجاری سامسونگ در ارائه رم‌های متنوع ندارد و به رم ۶ گیگی خود راضی است. باید منتظر ماند و دید که اپل خرق عادت می‌کند یا اینکه ترجیح می‌دهد که با الگوی تجاری خود، مُچِ سامسونگ را بخواباند. در مورد سایر ویژگی‌های ۱۴ پرو مکس هنوز اطلاع رسانی صورت نگرفته است اما انتظار می‌رود که اپل بالاخره دوربین‌های خود را با افزایش رزلوشن تصویر و ارتقای سنسورهای جذب نور، ارتقا دهد.

اپل بر روی دوربین ۱۳ پرو مکس سه لنز ۱۲ مگاپیکسلی و یک عمق سنج ۳ بعدی نصب کرده بود. با توجه به اینکه اس ۲۲ اولترا یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دو دوربین تله ‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دارد، از اپل هم انتظار می‌رود که طرفدارانش را با لنزهای قدیمی که تصاویر آنها از ناحیه پردازشگر و نه قدرت واقعی لنز تقویت شده تنها نگذارد؛ هرچند طرفداران اپل که به اصطلاح «دوربین‌ دوست» نیستند، لنزهای سری ۱۳ را حسابی پسندیده‌اند.

سلفی‌های درخشان‌تر با اس ۲۲ اولترا

در موردِ دوربین سلفی هم اس ۲۲ اولترا هم، سامسونگ رزولوشن ۴۰ مگاپیکسلی را پسندیده است. اپل در سری ۱۳ با دوربین سلفی ۱۲ پیکسلی ظاهر شد که البته آن را با سایز سنسور بالا، قابلیت عکاسی HDR و فیلم برداری با رزلوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ مجهز کرد. در مورد فیلم‌برداری با دوربین پشتی تلفن هم همین رزولوشن را به کار گرفت که انتظار می‌رود در سری ۱۴ آن را تقویت کند؛ بویژه اینکه اپل علاقه‌مند به استفاده از دوربین خود برای فیلم‌برداری با «کیفیت هالیوودی» است که رزولوشن UHD را می‌‌طلبد. پردازنده ۱۶ بایونیک می‌تواند رسالت ضبط و پخش اینگونه ویدئوها را برعهده بگیرد.

با توجه به اخباری که در مورد بکارگیری پردازنده بایونیک ۱۶ در سری ۱۴ و به طورخاص در ۱۴ پرو مکس منتشر شده، اپل آماده‌ترین حالت ممکن برای یک ارائه هالیوودی هیجان‌انگیز به علاقه‌مندان اتصال دوربین تلفن همراه به دنیای تصاویر سینمایی را دارد. در مقابل سامسونگ هم بیکار ننشسته و در اولترای ۲۲، فیلم‌برداری ۸Kبا ۲۴ فریم بر ثانیه را آماده کرده است که البته باید دید که در میدان ساخت فیلم‌های خانگی و سینمایی تا چه اندازه موفق خواهد بود.

این روزها در مورد سایز نمایشگر تلفن‌های کمتر بحث می‌شود؛ چرا که سایز ۶ و نیم اینچی برای بسیاری از هواداران تلفن‌های همراه راضی کننده است و شرکت‌ها هم علاقه‌ای به عرضه نمایشگرهای بزرگتر در قالب غیرتاشو ندارند اما سامسونگ بر روی اس ۲۲، نمایشگر ال‌ای‌دی از نوع AMOLED دینامیک ۱۲۰ هرتز نصب کرده است که غول نمایشگرهای جدید و مجهزترین آنها محسوب می‌شود؛ با دامنه‌ی رنگی بسیار بالا و پردازش بسیار قوی که رنگ سیاه را در عمیق‌ترین و زنده‌ترین حالت ممکن به نمایش می‌گذارد.

اپل در سری ۱۳، Super Retina XDR OLED را به به عنوان نمایشگر به میدان آورد اما انتظار می‌رود که نمایشگر خود را در سری ۱۴ به AMOLED ارتقا دهد تا بتواند رنگ‌های دلنوازتر و عمیق‌تری را پیش چشم طرفدارانش قرار دهد.

قیمت خرید در ایران

اس ۲۲ اولترا هنوز در ایران به صورت رسمی عرضه و کشف قیمت نشده است اما با توجه به قیمت ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلاری آن باید انتظار یک رقم ۲۶ تا ۳۰ میلیون تومانی را داشته باشید؛ گرچه این قیمت خام این محصول است و با در نظر گرفتن هزینه‌های گمرکی، گارانتی، مالیات و… می‌تواند تا ۴۰ میلیون تومان هم افزایش یابد. در مورد ۱۴ پرو مکس هم با توجه به نحوه قیمت‌گذاری سامسونگ بر روی اس ۲۲ باید انتظار قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلاری (بسته به میزان حافظه) را داشت که قیمت نهایی آن در بازار ایران می‌تواند تا ۵۰ میلیون تومان هم در بدو ورود به بازار برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.