کد مطلب: ۵۸۱۷۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استخراج بیت‌کوین و اتریوم چه فرقی دارد؟

استخراج بیت‌کوین و اتریوم چه فرقی دارد؟

بلاکچین بیت‌کوین و اتریوم دو بلاکچین برتر و بزرگ در دنیای کریپتوکارنسی‌اند اما این دو بلاکچین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اثبات کار (proof of work) و اثبات سهام (proof of stake) دو مورد از محبوب‌ترین مکانیسم‌های استخراج رمزارز هستند اما تفاوت این دو مکانیسم چیست؟

اثبات کار و اثبات سهام دو نوع مکانیسم اجماعی برای حل مسئله اعتماد شرکت‌کنندگان در یک شبکه بلاکچین است.

بحث بر سر اثبات کار و اثبات سهام ممکن است در مرحله اول فنی به نظر برسد اما اگر بخواهیم ساده‌تر بگویم اثبات کار مکانیسم استخراج بیت‌کوین و اثبات سهام مکانیسم کاری اتریوم است.

این دو شبکه در مسائلی مانند امنیت شبکه، پایداری محیطی، موانع ورود و تمرکززدایی تفاوت دارند.

هدف یک سیستم بلاکچین این است که که تراکنش‌ها را بدون نیاز به اعتماد اجتماعی و بدون نفوذ کسی بین طرفین اجرا و ثبت کند. برای اینکه این امکان ایجاد شود شبکه باید به گونه‌ای طراحی شود که شرکت‌ها یا افراد نتوانند بر شبکه اثرگذار باشند.

اثبات کار در یک نگاه

اثبات کار یک سیستم پیشگام است که قبل از بیت‌کوین وجود داشته اما بعد از به وجود آمدن بیت‌کوین استفاده این ارز از این مکانیسم اثبات کار با بیت‌کوین عجین شد و به همین دلیل گاهی مواقع به اثبات کار توافق ناگاموتو هم می‌گویند.

در بلاکچین اثبات کار شرکت‌کنندگان طولانی‌ترین زنجیره بلوک را به عنوان تنها زنجیره معتبر شناسایی می‌کنند.

برای اینکه طولانی‌ترین قانون زنجیره‌ای به طور ایمن عمل کند افزودن بلوک‌های جدید به زنجیره دشوار و پرهزینه طراحی شده است. شرکت‌کنندگان در زنجیره برای حل معمای پیچیده بلاکچین رقابت می‌کنند و بلوک جدید به کسی تعلق می‌گیرد که زودتر اعتبارسنجی را انجام دهد. از نظر استعاری به این فرایند استخراج می‌گویند.

یک مشکل اساسی اثبات کار استفاده زیاد از انرژی برای حل معمای بلاکچین است. ماینرهای بیت‌کوین برای استخراج این ارز انرژی زیادی مصرف می‌کنند و موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان محیط زیست بیت‌کوین را واحد پولی مخرب بدانند.

استخراج بیت‌‌کوین

ساتوشی ناگاموتو در برگه سفید بیت‌کوین توضیح داد که «طولانی‌ترین زنجیره نه تنها به عنوان اثبات دنباله‌ای از وقایع عمل می‌کند بلکه بزرگ‌ترین مجموعه قدرت پردازنده است.»

این امر باعث شده تا طرفداران تمرکززدایی استدلال کنند که با رشد شبکه بیت‌کوین، استخراج به امتیازی تقریبا انحصاری برای کسانی که می‌توانند در امر سخت‌افزارهای پیچیده سرمایه‌گذاری کنند تبدیل شود.

شدت مصرف برق توسط استخراج‌کنندگان بزرگ بیت‌کوین آنقدر زیاد است که می‌توان این مقدار را با برق مصرفی برخی از کشورهای کوچک یکسان دانست. برای همین است که برخی از منتقدان عقیده دارند بیت‌کوین برای محیط زیست مخرب است.

چین به دلیل آلودگی زیست محیطی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین که از زغال سنگ برای تامین انرژی سخت‌افزارهای خود استفاده می‌کردند استخراج بیت‌کوین را ممنوع کرد و همین امر باعث شد تا الگوی استخراج بیت‌کوین در جهان تغییر کند چون بیش از ۴۰ درصد استخراج بیت‌کوین در انحصار چین بود.

اما طبق نظر شورای استخراج بیت‌کوین در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۵۶ درصد از انرژی مورد نیاز استخراج بیت‌کوین از منابع پایدار تامین می‌شود و این پیام از سوی شورای استخراج زمانی منتشر شد که برخی مصرف انرژی استخراج بیت‌کوین را با مصرف انرژی کشور سوئیس یکسان دانستند.

اثبات سهام در یک نگاه

در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم که از اثبات سهام استفاده می‌کنند گره‌های شبکه به جای اختصاص منابع خود برای استخراج به اعتبارسنجی بلوک‌ها می‌پردازند.

یک سیستم اثبات سهام به دنبال موفقیت مداوم است و برای این موفقیت توکن‌های بومی با استفاده از یک قرارداد هوشمند برای زمان خاصی اختصاص پیدا می‌کنند.

همچنین برای گسترش سابقه اجماع در بلاکچین یک الگوریتم قطعی به طور تصادفی انتخاب می‌شود و این تصادفی بودن بر امنیت شبکه می‌افزاید.

اثبات سهام در اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم یک نمونه بسیار موفق از فرایند اثبات سهام است که توانسته حدود ۱۸ درصد از مارکت‌کپ بازار را به خود اختصاص دهد.

در پنجم اوت سال ۲۰۲۱ بروزرسانی هارد فورک لندن فعال شد و این بروزرسانی اتریوم را به یک بلاکچین اثبات سهام تبدیل کرد اما این بلاکچین هنوز راه زیادی برای رفتن دارد.

توسعه دهندگان اتریوم می‌گویند این ارز از لحاظ زیست محیطی بسیار پایدارتر از گذشته شده است.

همچنین به عقیده آن‌ها سیستم در برابر انحصارات و تمرکز قدرت در شبکه مقاومت بیشتری دارد چون مشارکت از کنترل سخت‌افزار و منابع خارج می‌شود.

https://tejaratnews.com/startup/%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%b1%d9%85%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d9%87%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.