کد مطلب: ۶۶۸۶۳۳

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تلفن‌های همگانی هنوز در کشور وجود دارند؟/ اتاقک‌های نوستالژیک ضررده!

چرا تلفن‌های همگانی هنوز در کشور وجود دارند؟/ اتاقک‌های نوستالژیک ضررده!

باجه‌ تلفن‌های همگانی در سراسر دنیا همچنان دیده می‌شوند. البته کاربری بسیاری از آن‌ها مطابق نیاز شهروندان دست‌خوش تغییراتی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،باجه تلفن‌‌های همگانی در جهان همچنان مشغول خدمات‌رسانی هستند. می‌توان آن‌ها را در شهرهای دنیا کم‌و‌بیش دید. این درحالی است که با گسترش دسترسی به تلفن همراه، باجه‌ تلفن‌های همگانی به اتاقک‌های نوستالژی تبدیل شده‌اند و افراد کمی روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

براساس آخرین آمار اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، در حال حاضر به ازای هر هزار نفر در جهان، یک تلفن همگانی وجود دارد که دانش‌آموزان، سربازان و البته مزاحمان تلفنی، از مشتریان پروپا قرص این دستگاه‌ها هستند.

تغییر کاربری باجه‌ها در دنیا

باجه‌ تلفن‌های همگانی در سراسر دنیا تغییر کاربری داده‌اند و مردم می‌توانند علاوه‌بر برقراری تماس آن هم از نوع رایگان، تلفن‌همراه خود را به وسیله سلول‌های خورشیدی شارژکنند یا با نزدیک شدن به این باجه‌ها به وای‌فای شهری متصل شوند.

شهرهای نیویورک آمریکا و توکیو در ژاپن، بیشترین باجه‌های تلفن در سراسر جهان را دارند. هم‌اکنون بعضی از آن‌ها به ویترین‌های هنری تبدیل شده‌اند و شهروندان می‌توانند آثار هنری خود را در این مکان‌های شیشه‌ای به نمایش بگذارند. شهر لندن، یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین باجه‌‌های تلفن‌ همگانی را دارد که به «جعبه قرمز» معروف هستند.

آلمان اولین کشوری بود که از تلفن همگانی استفاده کرد. در سال ۱۸۸۱ اولین تلفن همگانی دنیا در شهر برلین نصب و قابل استفاده شد.

ضرر مخابرات ایران از تلفن‌‌های همگانی

در کشور ما هم دیگر از صف‌های طولانی که برای چند دقیقه مکالمه جلوی باجه‌ تلفن‌های همگانی تشکیل می‌شد، خبری نیست و این باجه‌ها بیشتر رنگ‌وبوی تزِئینی به خود گرفته‌اند. گرچه در بعضی از روستاهای کوچک به دلیل نبود پوشش تلفن‌همراه، همچنان مشتریان خود را دارند.

به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها که عمری بیش‌از ۶۰ سال در ایران دارند، حالا به آخر خط نزدیک می‌شوند. درحالیکه کماکان بدون هرگونه تغییر کاربری آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

درحال حاضر حدود ۱۰۰ هزار باجه تلفن همگانی در کشور وجود دارد که شهروندان می‌توانند از طریق کارت‌های مخصوص از آن‌ها استفاده کنند. البته برقراری تماس با مراکز اضطراری مانند پلیس و اورژانس رایگان است.

محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران درباره وضعیت باجه‌های تلفن‌ همگانی به تجارت‌نیوز گفت: براساس تعهدات شرکت مخابرات ایران، ما مجبوریم همچنان این باجه‌ها را در ایران داشته باشیم. در حالیکه بیش از ۱۵ سال است که مخابرات در این حوزه متضرر است.

او بیان کرد: هزینه نگهدای از این تلفن‌های بسیار بیشتر از درآمد آن‌ها است؛ ولی مخابرات ایران همچنان به این دستگاه‌ها سرویس می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.