کد مطلب: ۷۸۸۴۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جذب سرمایه استارتاپ‌های برگزیده زیست‌محیطی

جذب سرمایه استارتاپ‌های برگزیده زیست‌محیطی

کارخانه نوآوری هم‌آوا با همکاری برنامه توسعه ملل متحد در سه شهر ارومیه، کاشان و زاهدان رویدادهایی را در جهت توسعه کارآفرینی و تقویت زیست‌بوم نوآوری ایران برگزار کرد. اکنون این سه تیم درآستانه جذب سرمایه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رویداد نوآوردروز با همکاری برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی و تقویت رویدادهای چالش نوآوری با حضور نمایندگان سه تیم برگزیده در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

کارخانه نوآوری هم‌آوا با همکاری برنامه توسعه ملل متحد در سه شهر ارومیه، کاشان و زاهدان رویدادهایی را در جهت توسعه کارآفرینی و تقویت زیست‌بوم نوآوری ایران برگزار کرد. با گذشت حدود دو ماه از شروع برنامه پرورش و شتابدهی، سه تیم برگزیده از این سه شهر در حوزه‌های مدیریت پسماند، کشاورزی و بهره‌وری آب، دستاوردهای خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دادند.

گسترش اکوسیستم نوآوری در مناطق مختلف

سهیل عباسی، معاون کارآفرینی و نوآوری هم‌آوا با اشاره به اینکه پروپوزال تیم هم‌آوا در مناقصه‌ای که در «UNDP» برگزار شد، برگزیده شده، بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم با کمک این سازمان اکوسیستم نوآوری را در مناطقی از کشور که هنوز این اکوسیستم در آنها توسعه نیافته است، گسترش دهیم. برای این کار ما ابتدا فضا را انتخاب کرده و شروع به ارتباط‌گیری با مجموعه‌های مختلف کردیم. هدف این بوده که مسائل توسعه‌ای در دنیا را که کشور ما هم عمیقا درگیر آن است، پیگیری کنیم.

او ادامه داد: برنامه نوآوردگاه یک برنامه سه روزه شبیه استارتاپ ویکند است. در ابتدا ما پنل‌هایی را برگزار می‌کردیم تا شرکت‌کنندگان با مسائل و چالش‌های مختلفی که در مسیر وجود دارد، آشنا شوند. افراد مختفی هم تحت عنوان منتور و مربی در کنار ما بودند و با اعضای تیم‌ها کار می‌کردند.

عباسی همچنین افزود: در ارومیه، هدف و محتوای اصلی شفایت در زمینه ارزش کشاوزی و تاثیراتی است که سو مدیریت در کشاورزی برجای گذاشته است. چون ارومیه یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور است. بعد از برگزاری رویدادها نیز ما دوره‌های پیش‌شتابدهی را با کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم.

معاون کارآفرینی و نوآوری هم‌آوا پیرامون چالش‌های اکوسیستم نوآوری نیز گفت: به‌نظرم یکی از نقاط ضعف ما به‌عنوان بازیگران این اکوسیستم این است که به برخی مناطق توسعه‌نیافته بی‌توجه بوده‌ و نتوانستیم در آنجاها کار خاصی انجام دهیم. متاسفانه سطح آموزش در حوزه کارآفرینی و استارتاپی در این مناطق سطح مناسبی نیست. با این حال ظرفیت‌های زیادی در این شهرها وجود دارد. راه‌حل‌های پیشنهادی که می‌توان آنها را در شهرهای دیگر نیز استفاده کرد.

استارتاپ‌هایی برای کمک به زندگی بهتر

مرجان عبداله‌زاده، مدیر اجرایی استارتاپ «سیب‌پک» (استارتاپ برگزیده از شهر ارومیه) حین ارائه محصول این استارتاپ بیان کرد: کار استارتاپ ما فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به ضایعات سیب است. هدف از ارزش افزوده صرفا افزایش سرمایه نیست.

او همچنین افزود: هر کشوری برای صادرات محصول به کشورهای خارجی نیازمند برندسازی است. ما در جهان نیز رقبایی داریم. اما سعی کردیم با ایجاد ارزش افزوده از آنها پیشی بگیریم. مثلا محصول خود را با قیمت تمام شده پایین‌تری به فروش برسانیم. کشور ایران در دنیا در صادرات سیب رتبه نهم را دارد. کشور ما تنها 5درصد از ارزش را از صادرات به دست می‌آورد که متاسفانه این رقم روزبه‌روز درحال کاهش است.

روح‌الله خرم‌آبادی، مدیرعامل استارتاپ «ویرا»، تیم برگزیده از کاشان، پیرامون چگونگی عملکرد این استارتاپ بیان کرد: کاری که استارتاپ ما انجام می‌دهد این است که با استفاده از شیرابه زباله‌های شهری، نانوژل تصفیه پساب صنعتی تولید می‌کند. شیرابه‌های زباله آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کنند و علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، امکان ایجاد کارخانه‌های رنگرزی را در کاشان از بین می‌برند. ما آلودگی و رنگ پساب‌های صنعتی و زباله‌های شهری را گرفته و آنها را به نانوژل تبدیل می‌کنیم. ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود، یکی بازیافت آب و دیگری جلوگیری از آلودگی محیط زیست است.

الهام محمدی، بنیانگذار استارتاپ «توسعه‌سازان» (استارتاپ برگزیده از زاهدان) نیز بیان کرد: تیم ما در زمینه آب‌‌شیرین‌کن‌های ام‌ای‌دی فعالیت دارد. مسئله آب شیرین در مناطقی از کشور مثل استان سیستان و بلوچستان مسئله‌ای جدی است. ما در زابل تنها تا اردیبهشت‌ماه آب شیرین داریم. در نتیجه ورود به چنین مسئله‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. راه‌حلی که ما به آن رسیدیم این است که مدل بهینه‌ای از آب‌شیرین‌کن‌ها را انتخاب کنیم. ما نرم‌افزاری را تهیه کردیم که براساس آن میتوانیم هر مقیاسی را طراحی کنیم.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.