کد مطلب: ۳۸۳۳۳۶

عادل طالبی، کارشناس حوزه استارتاپ در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حذف دستوری قیمت خودرو از سایت‌ها کارساز نیست

حذف دستوری قیمت خودرو از سایت‌ها کارساز نیست

با وجود دستور دولت و نهادهای نظارتی مبنی بر حذف قیمت خودرو در سایت‌ها، دولت قصد دارد با کمک گرفتن از یک سایت و اپلیکیشن قیمت کالاهای پر مصرف را منتشر و بازار قیمت‌ها را کنترل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این تصمیم در شرایطی گرفته شده که سایت‌های منتشر کننده خرید و فروش کالا و از جمله خودرو در یک ماه گذشته یکی از متهمان افزایش قیمت کالا اعلام شده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند دولت باید دست از اقدامات دستوری بردارد و با آزاد گذاشتن بازار به جای دخالت در آن به اقدامات ثابت کننده و تنظیم کننده اقتصاد روی بیاورد.

عادل طالبی، یک کارشناس حوزه استارتاپ در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: یک مثال معروف وجود دارد که می‌گوید در تابستان مصرف بستنی افزایش پیدا می‌کند. تحقیق دیگری هم هست که نشان می‌دهد در تابستان میزان قتل زیاد می‌شود. اگر در نتیجه‌گیری از این دو آمار بگوییم بستنی باعث قتل می‌شود به خطا رفته‌ایم اما این دو موضوع هم به تنهایی درست هستند.

او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد دولت درباره درج قیمت کالا در سایت‌ها مسیر را اشتباه رفته‌ است. درباره سایت‌ها باید گفت که آنها کار درستی انجام می‌دهند و باید بگذاریم بازار آزاد کار خودش را انجام دهد اما دولت چه کاری در این زمینه می‌تواند انجام دهد؟

طالبی با اشاره به اینکه دولت باید فرایندهای نظارتی‌اش را در این زمینه تشدید کند، می‌افزاید: اگر در سایتی قیمت‌های کاذب درج می‌شود صاحب سایت می‌تواند افراد را احراز هویت کند و سیستم قضایی هم باید چابک و چالاک باشد تا پرونده‌ای که برای رسیدگی ارجاع می‌شود، مشمول اطاله دادرسی نشود.

او ادامه می‌دهد: مثلا اگر گزارشی که به پلیس فتا داده می‌شود پلیس بتواند ظرف یک روز فردی که آگهی نامتوازن با قیمت بازار را منتشر کرده، شناسایی کند و به این نتیجه برسد که آیا این یک اقدام هماهنگ است و مجموعه‌ای از افراد باهم قیمت‌ها را تغییر می‌دهند یا سازوکار تنظیم بازار مشکل دارد، آن وقت دیگر نیاز به ممنوعیت درج قیمت نیست. اشتباه اصلی آنجاست که دستور آمد قیمت‌ها را حذف کنید.

او درباره اینکه آیا دولت می‌تواند لیست قیمت منتشر کند، می‌گوید: در جواب باید گفت بله می‌تواند یک لیست قیمت بدهد و دیگران را مکلف کند تا از این قیمت تبعیت کنند. مثلا در زمینه نان، کالاهای اساسی خانوار طبق قانون دولت می‌تواند بازار را مکلف کند که از یک عدد قیمتی مشخص تجاوز نکند.

او تاکید می‌کند: اما بهتر است دولت به جای پرداختن به کارهای حاشیه‌ای و جلوگیری از انتشار قیمت در سایت‌ها، سازوکارهای اقتصادی کشور را ترمیم و تنظیم کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین حمیدیا

    قبول دارم نظر آقای طالبی رو و به نظرم دولت باید واقعن به فکر ترمیم باشه و نه به فکر حاکمیت. هرجا که دولت به عنوان حاکمیت وارد شده، ما ضرر کردیم. چون دولت بلد نیست مدیریت کنه. مثل اینه که از یه فیل بخواهیم یه گل سرخ رو توی دستای خودش محافظت کنه. مطمئن باشید اگر چنین چیزی بخواهیم، هیچ وقت گل سرخی نخواهیم داشت. اما فیل همیشه سرپا هست، هرچند مریض باشه!

  • majid

    بسیار عالی استاد طالبی عزیز

  • shahab

    مثل همیشه نظر عالی و کارشناسانه‌ای را از مهندس طالبی عزیز خواندم

  • مونا

    وقتی دولت ضعف بزرگی در نحوه مدیریت و دانش کافی برای مدیریتی خوب را داشته باشد باید هم به فکر حذف و پاک کردن صورت مسئله بیافتد. ای کاش از افراد خبره در حوزه ی مناسب استفاده کند و رویکردش را تغییر دهد شاید بتواند مدیریتی کارا تر داشته باشد .