کد مطلب: ۸۱۹۳۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

داستان شکست استارتاپ «NestAway» / وقتی رقیب برای زنده ماندنت تلاش می‌کند

داستان شکست استارتاپ «NestAway» / وقتی رقیب برای زنده ماندنت تلاش می‌کند

شکست استارتاپ هندی NestAway با شروع کرونا آغاز شد. این استارتاپ که در سال 2019 تا 227 میلیون دلار ارزشگذاری شده بود و بیش از 115 میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود، اکنون حدود 10 میلیون ارزشگذاری شده و شرکت رقیب در حال خرید آن است.

علی ملکی: به گزارش تجارت‌نیوز ، شکست استارتاپ «NestAway» در سال 2023 یک داستان واقعی است. چرا که ارزش آن تا 95درصد افت کرده و شرکت آوروم یعنی رقیب دیرینه‌اش برای خرید آن اقدام کرده است.

این استارتاپ حوزه املاک، در سال 2015 در بنگلور هند راه‌اندازی شد. چهار بنیانگذار این استارتاپ مشکلی مشترک داشتند؛ یعنی پیدا کردن خانه در شهر بزرگ بنگلور. این شرکت تاسیس شد تا راه‌حلی باشد برای جوانان، جوانانی که با انواع مختلفی از تبعیض مواجه می‌شدند، مخصوصا مجردها و زنان جوان که صاحبان خانه‌ها به آنها به چشم بی‌اعتمادی می‌نگریستند. همچنین مهاجرین هم همین مشکل را داشتند و غریبه‌هایی بودند که با مشکلات اساسی برای پیداکردن خانه مواجه بودند. مشتریان با استفاده از اپلیکیشن نست اوی خانه اجاره‌ای در سراسر هند پیدا کرده، رزرو و اجاره می‌کنند.

از جذب سرمایه تا ارزش‌گذاری 227 میلیون دلاری

به گزارش تک‌کرانچ ، استارتاپی که زمانی بالغ بر 225 میلیون دلار ارزش داشت، تا 11 میلیون دلار به فروش می‌رود. نست اوی زمانی یکی از استارتاپ‌های هندی بسیار موفق در حوزه اجاره مسکن بود. استارتاپ هشت ساله نست اوی در طول این سال‌ها 115 میلیون دلار پول جمع آوری کرده بود حتی سال 2019 ارزش آن 225 میلیون دلار محاسبه شده بود.
این استارتاپ شرکت‌هایی همچون سکوئیا کاپیتال ایندیا، تایگر گلوبال، گدلمن ساچس، یور میلنر و چیرات ونچرز را در میان سرمایه‌گذاران خود داشت.
آوروم که پیشتر بخشی از سهام نست اوی را تا 6.8 میلیون دلار خریداری کرده بود، اعلام کرده که 3.6 میلیون دلار هزینه صرف پایداری و ثبات این استارتاپ می‌کند.
آوروم حین تکمیل اسناد بورس سهام بیان داشت: این تزریق سرمایه در نست اوی شاهدی بر عزم راسخ ما برای ورود به بازار 20 میلیارد دلاری مسکن اجاره‌ای هند است‌.

عملیات نجات نست اوی

جولان ویروس همه‌گیر و کشنده کرونا تاثیری بسیار منفی بر ارزش این شرکت داشت. تا جایی که ارزش این شرکت در سال 2022 بسیار افت کرد. شاهدی بر این مدعی میزان املاک و مستغلات نست اوی پیش و پس از کرونا است. همانطور که اشاره شد، پیش از پاندمی کرونا املاک و مستغلات این شرکت بیش از 50 هزار مورد بود، آماری که اکنون به 18 هزار مورد تنزل یافته است.

بعد از نوساناتی که استارتاپ نست اوی پشت سر گذاشت، اکنون شرکت آوروم که از رقبای قدیمی آن محسوب می‌شود، قرار است با خریداری سهام آن به نوعی راهی باشد برای اینکه شکست استارتاپ نست اوی موجب از بین رفتن کامل آن نشود. با قراردادی به ارزش 10.9 میلیون دلار نست اوی تحت تملک آوروم درمی‌آید. قراردادی که نشانگر نابودی کامل ارزش نست اوی برای سرمایه‌گذاران این استارتاپ است.

این میزان ارزش‌گذاری نست اوی نشان می‌دهد که ارزش آن با افت غیرقابل باور 95 درصدی مواجه شده است. در هر صورت، این تزریق سرمایه تلاشی است برای جان‌بخشی و توانمندسازی استارتاپی که زمانی از موفق‌ترین‌های حوزه خود در هند بود.

جیتندا جوگدو، یکی از بنیانگذاران نست اوی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: وقتی نست اوی را شروع کردیم، چشم‌انداز ما تحول عمیق در شیوه زندگی افراد در شهرها با تامین مسکن‌هایی مقرون‌به‌صرفه، مناسب و بی‌دردسر برای افراد بود. در طول این سال‌ها، ما رشد و توسعه پیدا کرده‌ایم، به هزاران مشتری خدمات ارائه کرده‌ایم و به یک برند معتبر در صنعت فناوری حوزه املاک تبدیل شده‌ایم.

اتفاقات اخیر تلاشی برای احیای این استارتاپ خوشنام است. آنها اکنون باید به شرکت رقیب اضافه شوند تا راهی برای زنده‌ماندن پیدا کنند. تا شکست استارتاپ نست اوی فصل پایانی نداشته باشد و شروع دیگری برای این کسب‌وکار رقم بخورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.