کد مطلب: ۶۱۸۵۶۲

قطعی اینترنت طبیعی است!

قطعی اینترنت طبیعی است!

با وجود آنکه در کمتر از ۲ ماه شاهد بروز سه قطعی در لینک‌های تامین اینترنت بین‌الملل بوده‌ایم که به افت مکرر کیفیت اینترنت منجر شد، اما رگولاتوری معتقد است بروز چنین قطعی‌هایی طبیعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت‌هاست که اینترنت مانند کلاف سردرگمی شده که باز کردن گره‌های آن چندان ساده نمی‌نماید و حتی گاه گره جدیدی نیز به آن اضافه می‌شود.

با وجود آنکه ماه‌هاست کاربران از افت کیفیت اینترنت و اختلال‌های آن شاکی هستند، امکان ارائه راهکارهای کوتاه‌مدتی که تسکینی فوری بر این مشکل باشند ناممکن شده و مدیران وزارت ارتباطات با وعده‌های سه ساله کاربران را دلگرم می‌کنند.

در این شرایط و درحالی که کیفیت اینترنت نامطلوب است، قطعی‌های گاه به گاه در مسیرهای تامین اینترنت بین‌الملل نیز روی می‌دهد استفاده از اینترنتی را که سرعت آن در رتبه ۱۴۲ جهان قرار دارد، بیش از پیش دشوار می‌کند.

با این وجود مجید حقی، معاون امور ارتباطی رگولاتوری در پاسخ به این پرسش که علت افت اخیر کیفیت اینترنت چیست، می‌گوید: تنها در شرایطی می‌توان پذیرای این گلایه‌ها بود که شکایت‌ها به صورت دقیق و مستند و با شاخص‌های کمی مطرح شوند.

وی بروز قطعی‌های اخیر در لینک‌های تامین اینترنت کشور را امری طبیعی می‌داند و تاکید می‌کند اگر کاربران گلایه‌ای دارند در سامانه ۱۹۵ مطرح کنند. وی در واکنش به اینکه آیا ثبت شکایت در این سامانه ثمربخشی لازم را دارد، می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد کاربرانی که از کیفیت اینترنت یا سرویس‌دهی بازیگران آن شکایت داشته‌اند و در سامانه ۱۹۵ شکایتی را ثبت کرده‌اند، از پیگیری‌ها و رسیدگی‌های این سامانه رضایت دارند.

تکرر قطعی لینک‌ها طبیعی است؟

اخیرا کاربران در کمتر از دو ماه شاهد سه قطعی جدی در کابل‌های تامین اینترنت بین‌الملل بودند که هر کدام از این قطعی‌ها ظرفیتی بین ۳۰۰ تا هزار گیگابیت بر ثانیه از اینترنت بین‌الملل کشور را برای مدتی از دسترس خارج کرد‌. با وجود آنکه بروز سه قطعی در کمتر از دو ماه اندکی عجیب به نظر می‌رسد، مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت و رگولاتوری معتقدند چنین قطعی‌هایی امری طبیعی هستند و ممکن است در هر کشور دیگری نیز اتفاق بیفتد.

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تکرر بروز چنین قطعی‌هایی می‌گوید: تلقی «تکرر» برای قطعی‌های رخ داده چندان درست نیست و نمی‌توان آن را پذیرفت و باید این موضوع را به جای یک بازه زمانی دو ماهه، در یک بازه زمانی دو ساله مورد بررسی قرار داد. وی در ادامه می‌افزاید: این قطعی‌ها اساسا منشأ خارجی دارند و چیزی نیستند که بتوان آنها را کنترل کرد، اما معمولا شرکت زیرساخت راهکارهای جایگزینی برای مدیریت بروز این قطعی‌ها در نظر می‌گیرد.

حقی با تاکید بر اینکه امکان پیش‌بینی چنین حوادثی برای هیچ کشوری میسر نیست، می‌گوید: قطعی جزو ذات هر شبکه ارتباطی است و نمی‌توان آن را انکار کرد؛ تنها نکته‌ای که وجود دارد آن است که با در نظر گرفتن تدابیری، پیامدهای چنین قطعی‌هایی را کنترل کرد و اختلال‌های احتمالی را به حداقل رساند.

وی با تایید اینکه تدابیر در پیش گرفته شده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت برای کنترل اثرات منفی این قطعی‌ها کفایت نکرده و کیفیت ارتباطی شبکه تحت تاثیر قرار گرفت، می‌گوید: گاهی ابعاد حادثه با تدابیر در نظر گرفته شده همخوانی ندارد و تاثیرات منفی اختلال ایجاد شده بیش از آنچه انتظار می‌رفت بروز پیدا می‌کند که معمولا در چنین مواقعی تلاش می‌کنیم به سرعت وارد عمل شده و ظرفیت از دست رفته را از مسیرهای جایگزین دیگری به شبکه بازگردانیم.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.