خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۱۰۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دبیر کنگره موبایل ایران: دلیل ممنوعیت واردات آیفون را نمی‌دانیم

دبیر کنگره موبایل ایران: دلیل ممنوعیت واردات آیفون را نمی‌دانیم

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران طی ابلاغیه‌ای ورود آیفون 14 و مدل‌های بعد از آن را مجددا ممنوع اعلام کرد. به گفته دبیر کنگره موبایل ایران دلیل این اتفاق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با پیوست ابلاغ بخشنامه‌ای که در آن واردات مسافری و پستی آیفون 14 و مدل‌های بعد از آن ممنوع شده بود را تایید کرد.

طی این بخشنامه که به امضای مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران رسیده است، از تاریخ یک اسفند سال جاری گوشی‌های تلفن همراه با نام تجاری اپل سری 14 و مدل‌های بعد از آن جزء لیست کالاهای مجاز همراه مسافر و پستی ورودی به کشور نمی‌باشد.

محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران درباره این ابلاغیه به تجارت‌نیوز گفت: این ممنوعیت از ابتدای مهرماه اعمال شده بود. حالا با رسیدن موعد ابلاغیه قبلی (که تا اول اسفند سال جاری بود)، سازمان توسعه تجارت مجددا از گمرک استعلام گرفته و گمرک مجددا این ممنوعیت را تایید کرده است.

دلیل ممنوعیت واردات آیفون چیست؟

دلیل ممنوعیت واردات این سری از گوشی‌های تلفن همراه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. باتوجه به اینکه واردات گوشی‌های هم‌قیمت آیفون مانند پرچمدار سامسونگ ممنوعیتی ندارد. این موضوعی است که جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس نیز نسبت به آن انتقاد کرد.

عالیان با اشاره به اینکه موضوع ممنوعیت واردات فقط آیفون 14 است و قیمت نیز نمی‌تواند دلیل این ممنوعیت باشد بیان کرد: آیفون14 نمی‌تواند کالای لوکس باشد چون پرچمداران سایر برندها نیز حدودا همین قیمت را دارند.

او پیرامون نامشخص بودن دلیل این ممنوعیت ادامه داد: تقاضای آیفون در میان گوشی‌های پرچمدار بالاتر از سایر برندها است. این موضوع که دلیل ممنوعیت آیفون 14 چیست مطالبه بخش خصوصی هم هست. اما همچنان پاسخی به آن داده نشده است.

او افزود: ذی‌نفع‌های دولتی موبایل در کشور سازمان توسعه تجارت، وزارت ارتباطات و گمرک هستند که باید درمورد دلیل این ممنوعیت اظهار نظر کنند. ممنوعیت کالایی که تعرفه وارداتش 12 درصد است و می‌تواند سالانه هزاران میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته باشد برای خود دولت هم ضرر دارد.

علاوه‌بر قیمت گمانه‌هایی نیز مبنی بر اینکه دلیل ممنوعیت آیفون14 اتصال این دستگاه به اینترنت ماهواره‌ای است مطرح شد. دبیر کنگره موبایل ایران دراین باره بیان کرد: در دنیای تکنولوژی وقتی یک کمپانی ویژگی جدیدی را در قالب محصول دیجتالش عرضه می‌کند، سایر کمپانی‌ها نیز به آن دسترسی پیدا می‌کنند. با این تفاسیر به‌نظر نمی‌رسد دلیلش این باشد. چون در این صورت نهادهای مربوطه مجبور می‌شوند واردات تمام پرچمداران جدید را ممنوع اعلام کنند.

ممنوعیتی به ضرر نهادهای قانون‌گذار

او ادامه داد: اگر دلیل ممنوعیت آیفون14 اتصال به اینترنت ماهواره‌ای باشد، یکی از تبعاتش این است که مردم از تکنولوژی روز دنیا دور می‌شوند. تکنولوژی در هر صورت راه خودش را پیدا می‌کند. اگر راه قانونی‌اش بسته شود از راه غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

عالیان درپایان خاطرنشان کرد: این ممنوعیت هم به مصرف‌کننده، هم به اصناف، هم به شرکت‌های بازرگانی که به صورت رسمی دارند کار واردات انجام می‌دهند و حتی به خود دولت هم آسیب وارد می‌کند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • افشین

    حتماً مانند گذشته ، خودشانی ها تعداد بسیاری وارد کرده اند و با این دست فرمون به سود کهکشانی خواهند رسید !؟ در و پاشنه که فرقی نکرده ، فقط رنگش عوض شده !!؟؟