کد مطلب: ۶۲۱۱۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حمایت وزیر ارتباطات از موتور جستجوی بومی /ذره‌بین همراه اول از گوگل استفاده می‌کند؟

حمایت وزیر ارتباطات از موتور جستجوی بومی /ذره‌بین همراه اول از گوگل استفاده می‌کند؟

اجرای طرح صیانت و ساخت اینترنت ملی جدی شده و وزیر ارتباطات حمایت خود را از برخی محصولات بومی علنی کرده است. او روز گذشته موتور جستجوگر ذره‌بین، متعلق به همراه اول را در صفحه شخصی خود معرفی کرد. اما این موتور جستجوگر، تفاوتی با گوگل دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته وزیر ارتباطات موتور جستجو بومی ذره‌بین را معرفی کرد. در حالی که برخی از کاربران ادعا می‌کنند ذره‌بین از کدها و الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌کند.

سال گذشته بود که همراه اول در راستای بومی‌سازی، از این جستجوگر رونمایی کرد. همچنین اعلام کرد که استفاده از «ذره‌بین)، ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و هزینه نیم‌بها برای اینترنت داخلی را برای کاربران به همراه دارد.

این در حالی است که بسیاری از کاربران به پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات درباره موتور جستجو بومی واکنش‌های منفی نشان دادند، چرا که طبق ادعای آن‌ها ذره‌بین از کدهای گوگل استفاده می‌کتد.

ذره‌بین شبیه گوگل است؟

براساس گزارش‌های به دست آمده نتایج ذره‌بین شباهت بسیار زیادی به نتایج گوگل دارند. به عنوان مثال، در صورت تایپ کردن عبارتی در فیلد جستجوی ذره‌بین کلیدواژه‌های پیشنهادی شباهت بسیار زیادی به پیشنهادهای گوگل دارند و در بسیاری از موارد، فقط ترتیب آن‌ها فرق می‌کند.

تعدادی از کاربران در توییتر در واکنش به تفاوت ذره‌بین و گوگل نوشتند: «این اسمش موتور جستجو نیست، حتیsearch aggregator (جست‌وجوگر) یا Metasearch engine(موتور متا جست‌وجوگر) هم نیست! این صرفاً یه پروکسیه!»

F6681A3D 6386 4C82 923B 3A74CEF8D2C9 scaled

«خب موتور جستجوگر ایرانی به اسم ذره بین رسما آغاز به کار کرد و یه مرحله به طرح صیانت نزدیکتر شدیم، (البته تو این موتور جستجوگر از قالب کروکر گوگل داره استفاده میشه و نتایجش هم با گوگل اصلا مو نمیزنه و فقط یه سری کلمات رو با سلیقه خودشون به کاربر نشون میده.)»

«من ازش استفاده کردم، اما مقایسه‌اش با گوگل اشتباهه. چون گوگل یه اکوسیستم محسوب میشه و فقط مرورگر نیست. ذره‌بین متاسفانه داره از آی پی گوگل برای سرچ استفاده می‌کنه و البته معلوم نیست نتایج گوگل دست کی میره!»

«آیا پروکسی گوگل می‌تونه موتور جستجوی ملی باشه؟ حداقل اون دوستانی که این رو معرفی کردن از ابزارهای متن باز کپی و استفاده می‌کردند. اینطوری خیلی راحت اطلاعات جستجو ایران در اختیاز گوگل قرار می‌گیره.»

طی سال‌های اخیر، چند موتور جستجوی ایرانی دیگر از جمله یوز و پارسی‌جو معرفی شدند، اما نتوانستند نتایج قابل قبولی به کاربران ارائه کنند. چرا که ساخت یک موتور جست‌وجو نیازمند زیرساخت‌ها و فناوری‌های بسیار پیشرفته است.

در حقیقت موتور جست‌وجو باید الگوریتم‌های دقیق، پیشرفته داشته باشد، تا بتواند جزئی‌ترین موارد مربوطه میان اطلاعات در سطح گسترده‌ی اینترنت را پیدا کند، طبقه‌بندی و رتبه‌بندی کند و به‌سرعت در اختیار کاربر قرار بدهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پروفسور

    عالیه فقط سرعتشو زیاد کنند باز بشه کافیه

  • ناشناس

    فقط خدا داده برای دزدی در روز روشن