کد مطلب: ۷۵۶۳۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رئیسی: اینترنت محیط زیست مردم است/ تداوم فیلترینگ «محیط زیست»!

رئیسی: اینترنت محیط زیست مردم است/ تداوم فیلترینگ «محیط زیست»!

برخلاف اینکه رئیس جمهوری و دیگر مسئولان وعده می‌دادند که در صورت بازگشت آرامش به کشور، اینترنت هم به حالت عادی برمی‌گردد. اما صحبت‌های اخیر رئیسی گویای شرایط عادی در اینترنت ملی است نه بین‌المللی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات 1400، وعده‌هایی برای توسعه و افزایش کیفیت اینترنت مطرح کرد. اما با توجه به صحبت‌های او در برنامه تلویزیونی شب گذشته، به نظر می‌رسد که منظور او تحقق اینترنت داخلی با کیفیت و تشدید محدودیت‌های اینترنت بین‌المللی بوده است.

رئیسی درباره اینکه چرا به وعده‌های انتخاباتی خود در رابطه با اینترنت عمل نکرده است، اینگونه توضیح داده است: «پلتفرم‌های داخلی جایگزین شدند، بنابراین وعده‌ من به قوت خودش باقی است.»

آنطور گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود، تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در مسیر راه‌اندازی و تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی پیش برده است. با وجود این، حالا صحبت‌های رئیسی هم درباره اینترنت گویای اهمیت بالای راه‌اندازی اینترنت ملی در دولت سیزدهم است.

وضعیت عادی شد، اما اینترنت نه!

از سوی دیگر از مهر ماه امسال که اینتر‌نت با محدودیت‌های گسترده روبه رو شد، بسیاری از مسئولان از جمله معاون اول رئیس جمهوری و البته ابراهیم رئیسی وعده دادند که در صورتی که آرامش به کشور بازگردد، وضعیت اینترنت هم به حالت قبل باز خواهد گشت.

همچنین، رئیسی در جمع دانشجویان الزهرا گفته بود که اگر شرایط و وضعیت کشور به حالت عادی برگردد، شرایط اینترنت حتما متفاوت خواهد بود. اما حالا که شرایط کشور آرام شده است، صحبت‌های او هیچ نویدی از رفع فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی نمی‌دهد.

شب گذشته، رئیس جمهور در استدلال تشدید محدودیت‌های اینتر‌نت هم گفت: «محیط اینترنت باید موجب آرامش مردم باشد و اخلال در این امر موجب گله ما هم هست. کاری که در رابطه با فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده قابل تقدیر است. محدودیت‌های موجود بعد از اغتشاشات اعمال شد و هیچ کجای دنیا اجازه نمی‌دهند که یک پلتفرم خارجی بستر ایجاد آشوب در کشور شود.»

همچنین، رئیس جمهوری در گفت‌و‌گوی تلویزیونی اینتر‌نت را محیط زیست مردم خطاب کرده است. اما آنطور که تحقیقات جهانی نشان می‌دهند اینترنت می‌تواند به محیط زیست آسیب وارد کند؛ در ایران هم قرار است اینترنت را برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست محدود کنند.

پلتفرم‌های خارجی باید در ایران پاسخ بدهند

از ابتدای تشدید محدودیت‎های اینترنت، تعدادی از مسئولان تنها شرط ادامه فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران را ثبت نمایندگی پلتفرم‌ها در داخل کشور عنوان کردند.

رئیسی نیز با نمایندگی پلتفرم‌های خارجی در داخل کشور صراحتا موافقت کرد و ادامه داد: «بحث رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی یک امر فراقوه‌ای است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود. دفاتر پلتفرم‌های خارجی باید در کشور ما پاسخگوی عملکردشان باشند و تا وقتی که پاسخگو نباشند، طبیعتاً بستر ناامنی در کشور ما ایجاد می‌شود. وزارت ارتباطات با کمک به پلتفرم‌های داخلی کمک می‌کند که دسترسی مردم به فضای مجازی کمترین مشکل ممکن را داشته باشد.»

پیش از این هم محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این باره گفته بود: «هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده و در ایران هم اجرایی شود.» (مهر)

این درحالیست که زیان‌ها و آسیب‌هایی که در طول این مدت فیلترینگ و قطعی اینتر‌نت به کسب‌وکارها و کاربران وارد شده بیش از حد تصور مسئولان بوده است. اما ظاهرا قرار نیست اقدامی برای جبران این خسارت‌ها از سوی دولت صورت بگیرد.

همچنین، دولت همواره بر استفاده مردم از پلتفرم‌های داخلی تاکید دارد و ادعا می‌کند که در زمان فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی کاربران به سمت پلتفرم‌های داخلی جذب شده‎‌اند؛ اما در این مورد هم آمارها برخلاف گفته‌های مسئولان است. به عنوان مثال افزایش 3 هزار درصدی استفاده از فیلترشکن‌ها و ابزارهای دور زدن فیلترینگ نشان می‌دهد که کاربران هنوز برای گذراندن اوقات و کسب‌وکارها برای ادامه فعالیت به پلتفرم‌های خارجی رجوع می‌کنند.

حالا حدود 4 ماه از زمان تشدید محدودیت‌های اینتر‌نت می‌گذرد و با وجود آرام بودن شرایط کشور، هنوز تصمیمی درباره برداشته شدن محدودیت‌های اینترنت اتخاذ نشده است، بلکه صحبت‌‌های اخیر رئیسی نیز گویای آن است که قرار نیست اینترنت به روزهای قبل از اعتراضات بازگردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدااااااا…..