کد مطلب: ۶۲۸۵۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش سرعت اینترنت برای تشدید محدودیت‌ها / طرح صیانت در حال اجراست؟

کاهش سرعت اینترنت برای تشدید محدودیت‌ها / طرح صیانت در حال اجراست؟

طرح صیانت از فضای مجازی از ابتدا تاکنون با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد.اما به گفته یکی از نمایندگان مجلس این طرح تا پایان بهمن ۱۴۰۰ تصویب می‌شود و به همین خاطر کاربران علت کاهش سرعت اینترنت را اجرای طرح صیانت می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجرای طرح صیانت از فضای مجازی از مرداد ۱۴۰۰ به جنجالی بزرگ تبدیل شد. این طرح از ابتدا تاکنون با مخالفت‌ها و انتقادات مردم، صاحبان کسب‌و‌کار، منقدان و صاحب‌نظران حوزه دیجیتال و برخی از مسئولان مواجه شد. اما به نظر می‌رسد این طرح در نهایت اجرا می‌شود.

هفته گذشته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت هفته آینده در مجلس تصویب می‌شود.

از سوی دیگر سرعت اینترنت که ماه‌هاست مورد اعتراض کاربران قرار دارد، در هفته‌های اخیر کندتر هم شد. به همین علت بسیاری از افراد گمان می‌کنند طرح صیانت به صورت پنهانی در حال اجراست.

کاهش سرعت اینترنت یعنی محدودیت

سرعت اینترنت موبایل به قدری کاهش یافته که کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف، آن را به اجرا شدن طرح صیانت ارتباط می‌دهند: کاربری در این زمینه نوشت: «‏شما هم فیلترشکناتون یکی پس از دیگری از کار میفتن و اینستاگرامتون کند شده؟ یا طرح صیانت فقط برای من داره اجرا میشه؟».

کاربران دیگر نیز این‌طور واکنش نشان داده‌اند:

«اینترنت در ایران کندتر از همیشه است. فیلترشکن‌ها از کار افتاده‌اند و آموزش مجازی نیز با اختلال جدی مواجه است. اما کسی پاسخگو نیست. نمایندگان مجلس فقط می‌کوشند اتهام اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت را رد کنند. همانطور که تاکید دارند که کلیات این طرح باید پیش از نوروز به تصویب برسد.».

«این طرح صیانت میگن چندتا فاز داره که فاز اول ضعیف کردن اینترنته؛ یعنی یهو قطع نمیکنن. ‏اینجوری شنیدم اگه درست باشه پس مشکل از اونه. ‏یه جورایی منطقی هم هست چون همه جا از فیبر نوری استفاده می‌شه، دکل‌های زیادی‌ام نصب می‌شه. پس ضعیف شدن الکی اینترنت منطقی نیست.».

«سرعت اینترنت ‏از یک ژانویه تا ۳۱ ژانویه در ایران نزولی بوده، ‏فکر کنم طرح صیانت در حال اجرا شدنه.».

«یکی نیست بگه چرا از ساعت پنج عصر اینستاگرام رسما بدون کاربرد میشه؟ ‏یا اینکه چرا فیلترشکنا یک به یک از دسترس خارج میشه؟ ‏چرا راحت بهمون نمی‌گید ⁧‫طرح صیانت‬⁩ داره اجرا میشه و فقط منتظر قانونی کردن اجرایید؟».

«اینترنتو کم‌کم کند می‌کنند تا وقتی طرح صیانت اجرایی شد، زجر کمتری بکشیم.».

اجرای طرح صیانت بدون تصویب مجلس؟

در حالی که بسیاری از کاربران کاهش سرعت اینترنت را به طرح صیانت از فضای مجازی مرتبط می‌دانند، عده‌ دیگری هم گمان می‌کنند که اجرای طرح صیانت بدون تصویب مجلس عملی شده است.

در این زمینه نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند:

«طرح صیانت‬⁩ از هفته بعد اجرا میشه، در حالی که اصلا تصویب نشده ‏و تمام پیام‌رسان‌های خارجی محدود یا مسدود میشن. ‏وای به حال ماهایی که کارمون کلا اینترنتیه!».

«ظاهرا ⁧‫طرح صیانت‬⁩ (فیلترینگ مجازی) را از الان شروع کرده‌اند و منتظر تصویب مجلس نماندند.».

«ولی نماینده مجلس گفت که فقط قراره طرح صیانت تصویب بشه، نه اینکه قبل تصویب، اجرایی بشه.».

در نهایت دود اجرای شدن طرح صیانت، بیشتر در چشم کسانی می‌رود که در این روزها در شرایط سخت اقتصادی از راه شبکه‌های اجتماعی کسب‌درآمد می‌کنند.

از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی نمی‌توانند جایگزین خوبی برای وسایل جمعی کنونی مردم باشند. چرا که نه زیرساخت مناسبی دارد و نه کیفیت و سرعت قابل توجهی. همین چند وقت پیش بود که پیام‌رسان سروش واگذار شد تا رسما شکست این پروژه مسجل شود.

همچنین، با وجود اینکه بسیاری مسئولان می‌گویند نظر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فیلترینگ نیست، اما در متن نهایی این طرح، پهنای‌باند اپلیکیشن‌های خارجی در صورت رعایت نکردن قوانین کشور محدود می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این طرح ینی بدبختی به تمام معنا نه علمی میمونه نه تفریحی نه مطلبی برای یادگیری هیچی فقط یه مشت اخبار دروغی

  • ممد

    من باید چه کار کنم پیجم تازه ۶k شده میخواد به درآمد برسه چند وقت دیگه بعد میخوان این طرح اجرا کنن

  • ناشناس

    سلام من یه جوون ۱۸ ساله ام دفعه اول که گفتن قراره طرح صانت اجرا بشه من پیج ۱۵۰ کاییم که تنها راه درامدم بود رو فروختم مفت مفت و بعد از یه مدت دوباره شروع کردم و الان پیجم تازه ۵۰ کا شده و تازه میخوام شروع به درآمد کنم خداوکیلی این بی انصافی نیست. تموم آرزوهامونو تو دلمون کشتین همه کار کاردین باهامون حالا هم میخوایین اینم ازمون بگیرین دیگه واقعا چیکار باید با این جوونا بکنین واقعا جای تاسف داره
    ولی عب نداره ملالی نیس هر کار میخوایین بکنین
    اصلا ایران تردمیل بزرگ آرزوهاست؟??

  • ناشناس

    #گیمرهارو نکشیم

  • Hoda

    فقط اینترنت قطع شه اگه ایران موندم هردز بیشتر دیروز داریم بدبخت میشیم

  • ناشناس

    هر کاری میکنن فقط به خاطر منافع خودشون وگرنه به این طرح یک نفرم هم رای نمیده

  • ناشناس

    نت امروز به شدت ضعیفه هم وای‌فای هم نت همراه

  • ساناز

    خداحافظ عصر ارتباطات سلام عصر حجر

  • ناشناس

    من مشکلی با طرح صیانت ندارم ولی در کل این دشمنی هایی که با میکنند علتش چیه خدا میدونه مگه بار اولمونه از فیلم و نوار و ماهواره و غیره و غیره تموم شد حالا این.
    جا اینکه روز به روز پیشرفت وسربلندمون کنند هی عقب مونده تر از دیروزمونیم لااقل برا هر ایرانی یه قبری بدید خودمون بریم بمیریم بهتر از اینه شما مارو بکشید.

  • ناشناس

    جالبه
    ظاهرا فراموش کردند مدرسه ها و کلاس ها به صورت آنلاین هست و با این وضع ما دانش آموزا هیچی یاد نمیگیریم 🙂