کد مطلب: ۲۱۵۸۶۹

طرح ریجستری؛ پرونده قاچاق را می‌بندد

طرح ریجستری؛ پرونده قاچاق را می‌بندد

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر طرح ریجستری به‌طور کامل اجرایی شود، مسئله قاچاق به کلی منتفی است.

سیدعبدالمجید اجتهادی با اشاره به آمار رسمی ستاد مرکزی مباره با قاچاق، گفت: آمار قاچاق حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و طبیعتا این عدد نشانگر افزایش ورود قاچاق به داخل کشور نیست.

وی در عین حال گفت: در سال ۹۶ بر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری کاشفین انگیزه بیشتری در کشف کالا و پرونده‌های سنگین داشته‌اند و تلاش بیشتری صورت گرفته؛ خاصه در ناجا اتفاقات خاصی در سازماندهی کاشفین کالای قاچاق افتاد و قسمت‌های خاصی را در ناجا در نظر گرفتند.

اجتهادی افزایش پرونده‌های کشف قاچاق را ناشی از بهبود اقدامات دستگاه‌های مسئول دانست و افزود: نمونه بارز مبارزه نرم افزاری مقابله فیزیکی نداریم و تعقیب و گریز و کشف و ورود به انبارها را شاهد نیستیم و طبیعتا آسیب اساسی مبارزه فیزیکی توفیق خودروهاست که شاید اسناد آن‌ها تطبیق داده نشود.

وی ادامه داد: کالای تجاری که مستحق [رد ادعای جرم] بوده، تا زمانیکه ظن رفع می‌شد و کالا استرداد شود، تا ۵ ماه طول می‌کشید؛ لذا هم نارضایتی و هم مشکلاتی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌شد اما در طرح ریجستری بدون هیچ گونه اقدام فیزیکی، مصرف کننده می‌داند که کالای قاچاق را خریداری نکند.

اجتهادی عدم خرید درپی طرح ریجستری را موجب کاهش آمار واردات قاچاق دانست و گفت: ماده ۱۳ مبارزه با قاچاق جایگزین طرح شبنم است که کد شناسایی و رهگیری کالا را در بر دارد و آئین نامه اجرای آن نیز نگاشته شده است.

وی در بخشی دیگر افزود: مبارزه فیزیکی به تنهایی موفقیت چندانی دربر نخواهد داشت و فقط تعداد محدودی از کالاها کشف می‌شود اما طرح ریجستری اگر بطور کامل اجرایی شود، مسئله قاچاق به کلی منتفی است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.