کد مطلب: ۶۱۹۷۰۷

طرح صیانت آماده شد/ تصویب طرح صیانت تا یک ماه دیگر

طرح صیانت آماده شد/ تصویب طرح صیانت تا یک ماه دیگر

پس از اینکه اجرای طرح صیانت از فضای مجازی برای بررسی‌های بیشتر به مدت یک ماه به تعویق افتاد، نماینده مجلس از نهایی شدن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از نهایی شدن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی خبر داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس که چند هفته پیش اعلام کرده بود که طرح صیانت مغایر با قانون اساسی بوده و اصلاح آن نیازمند زمان بیشتری است. حالا به نظر می‌رسد تغییرات مدنظر خود را در آن اعمال کرده است.

هفتم دی ماه ۱۴۰۰ بود که نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی این طرح را بار دیگر برای بررسی‌های بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع دادند.

طبق اعلام علی یزدی‌خواه تغییرات نهایی در این طرح اعمال شده است. همچنین مراحل تصویب طرح تا پایان بهمن طی خواهد شد و در عرض یک ماه، نسخه نهایی طرح به شورای نگهبان عرضه می‌شود.

اختلاف نظرها درباره طرح صیانت چه می‌شود؟

تصویب طرح صیانت مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی، نگرانی‌ها و مخالفت‌های عموم مردم و صاحبان کسب‌وکار را افزایش داد. چرا که احتمالا این طرح منجر به محدودیت اینترنت می‌شود.

با وجود اینکه نمایندگان مجلس برای تصویب طرح صیانت از فضای مجازی پافشاری کردند. اما تشخیص مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که کلیات این طر‌ح به ضرر کسب‌وکارها و مردم است.

همزمان با اصلاح طرح، نام آن نیز به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تغییر یافت. اکنون نیز به نظر می‌رسد این مرکز تغییراتی اساسی در طرح صیانت اعمال کرده است.

نایب‌رئیس کمیسیون مشترک می‌گوید که در نسخه نهایی طرح حمایت از حقوق کاربران، اصلاحات مدنظر این مرکز و نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات نیز اعمال شده و به نوعی این نسخه، مورد وثوق و وفاق همه قرار دارد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که طرح جدید چقدر با طرح گذشته تفاوت دارد. اما با توجه به مخالفت مرکز پژوهش‌ها با طرح قدیمی، احتمالا طرح متفاوتی نسبت به طرح گذشته خواهد بود.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ و تکنولوژی را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سریعتر اینترنت ملی رو راه بندازید
    ??
    10 ماه طول کشید هنوز هم راه نیفتاده اعصاب ماهم خورد شد

  • آرش

    درود بر مصدق
    اگر زنده بود 100 درصد الان اینترنت ملی شده بود
    مثل صنعت ملی شدن نفت
    همون طور که جلو دزدین نفت توسط انگلیس رو گرفت

    • ناشناس

      بیا پایین

  • ناشناس

    هورا اینترنت ملی
    مننظریم

    • ناشناس

      جااااان آقازادت ساکت

    • ناشناس

      چه قدر بی منطقی
      مسئولین این کشور بی کار نیستند که در سایت ها مشغول ارسال نظر باشند

  • ناشناس

    یه سوال اینترنت رو که ملی کردین اونوقت متاورس که اومد چیکار میخواید بکنین؟

  • ناشناس

    80 درصد این کامنتا ربات هستن کی از محدودیت خوشش میاد در ضمن این اینترنت هم مثل سایر راه های ارتباطی امکان بستنش نیست یه زمانی تلگرام رو خیلی با اعتماد به نفس اومدن فیلتر کردن الان راحت همه جا دسترسی هست، این فیلترینگ رو هم که میخوان از چین کپی کنن هم خرجش خیلی زیاده هم باز راه دور زدنش هست،

    • ناشناس

      اها حتما تو که از IP خارج پیام میفرستی ربات نیستی؟

  • ایوسxb

    بچه کوچولو هم می‌دونه که این طرح منجر به مسدود کردن تمام اینترنت جهانی خواهد شد و تمام فیلترشکن ها … شبکه های اجتماعی واتساپ اینستا تلگرام هم شامل اینترنت جهانی هست …و چه بد مملکتی خواهیم داشت بدون اینترنت جهانی…حدس می‌زنم مخابراتی ها میخان کارت های تلفن بین الملل رو مجدد به مردم بفروشن چون تماس های تصویری وایبر و واتساپ برای مردم ارزان درمیاد … درضمن مسدود شدن نت خارجی طبعات سنگین اقتصادی هم خواهد داشت…یادتون باشه تاجران حرفه ای فارکس و ارز دیجیتال و باینری و بطور کلی تاجران جهانی بعد از مسدود شدن نت از ایران فرار میکنن…اونها نقش بسزایی در ارز آوری دارن …این فقط یک بخش از هزاران بخشی هست که متحمل ضرر میشه…. متاسفانه افراد بی تدبیری در ارگانهای دولتی داریم که بعلت بی‌سوادی طرحی مانند صیانت که همون مسدود شدن نت خارجی در قالب اسم زیبای صیانت هست رو میخان اجرا کنن… باید جلوشون گرفته شه…هر چه سریعتر

  • جانی سینز

    یعنی واقعا برای کسایی که اومدن گفتن که زود تر شروع کنید خسته شدیم متاسفم خب توکه دوست نداری اون برنامه رو پاک کن دیگه هم اینترنت نخر بعد عقب مونده هایی مثل شما مردم رو به این روز در آوردن اگر اینترنت ملی بشه دیگه هیچ برنامه هیچ سایت غیر ایرانی باز نمیشه هیچیییییییی یعنی نه گوگل نه واتساپ نه هیچ چیز دیگه ای و این ما رو برمگیردونه به عصر دایناسورا که دیگه هیچ کس با هیچ کس نمیتونه از راه دور ارتباط داشته باشه

  • ناشناس

    به من چی اذوقه راارزان کنید

  • می

    فعلا که خبر جدیدی از این موضوع به دستمون نرسیده که کی قرار فاز یک اجرا بشه. ولی اساتید میگن تا چند سال آینده به همین شکل جلو میره تا زیر ساخت ها تکمیل بشه و طرح صیانت در اون تاریخ اجرا بشi اما همین اینترنت ماهواره ای در ایران قطعا قیمتش پایین میاد تا همه بتوانند استفاده کنند

  • ناشناس

    خفه شین و نظر ندین کی دوست داره برگرده به عصر هجر