خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۶۶۷۴

منتفعانی که فعلا سکوت کرده‌اند

پشت پرده طرح ضداینترنت مجلس / برنده پنهان طرح صیانت کیست؟

پشت پرده طرح ضداینترنت مجلس / برنده پنهان طرح صیانت کیست؟

برنده پنهان طرح صیانت کیست؟ عمادالدین پاینده، پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف میگوید اپراتورهای همراه اول و ایرانسل. چرا که پس از انسداد شبکه‌های اجتماعی اپراتورهای انحصارگر مذاکرات را برای ساخت پلتفرم‌های داخلی آغاز خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است امروز مجددا طرح صیانت از کاربران اینترنت در دستور کار نمایندگان مجلس قرار بگیرد. این درحالیست که این طرح به شدت مورد انتقاد نهادها و افراد مختلف در چند روز اخیر بوده است. با این حال هنوز اپراتورهای موبایل واکنش خاصی نسبت به این طرح نشان نداده‌اند. اتفاقی که یک گمانه احتمالی را تقویت می‌کند.

اما واقعا برنده پنهان طرح صیانت کیست؟ عمادالدین پاینده، پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف می‌گوید اپراتورهای همراه اول و ایرانسل. چرا که پس از انسداد شبکه‌های اجتماعی اپراتورهای انحصارگر مذاکرات را برای ساخت پلتفرم‌های داخلی آغاز خواهند کرد.

اما چرا او این ادعا را مطرح می‌کند؟

پاینده به روزنامه فرهیختگان توضیحات قابل توجهی داده است که متن آن را در زیر می‌خوانید:

دوستان اصلا حواس‌شان نیست چه کسی بیشترین سود را از این طرح خواهد برد. من خدمت شما گفتم برای همراه اول کاری ندارد که یک ماه دیگر یا دو ماه دیگر این را بگویند که ما مشابه گوگل را ساختیم و با کمیته رایزنی بکنند. چه کسی این را تشخیص می‌دهد که تولیدات همراه اول مشابه گوگل هست یا نه؟ کمیته عالی تنظیم مقررات! ترکیب این کمیسیون هم که مشخص است. من الان داشتم نیم‌ساعتی از لایو مرادی را می‌دیدم. من واقعا نمی‌دانم اسم دفاعیات ایشان را مغالطه بگذارم، کج‌فهمی بگذارم یا ساده‌انگاری، نمی‌دانم.

من قضاوت نمی‌کنم ولی خیلی جالب است که ایشان می‌گویند گوگل فیلتر نمی‌شود، چرا؟ چون ما درحال حاضر سرویس مشابه گوگل نداریم که زبان اسپانیولی، ترکی و فرانسه و… را ساپورت کند! این چه حرفی است؟ تصویب این موضوع با کمیسیون عالی تنظیم مقررات است نه با مرادی، درست است ایشان نویسنده طرح بودند، نکته دیگر این است چه تضمینی وجود دارد کمیسیون تصمیم نگیرد موضوع زبان فارسی گوگل را فیلتر کند و بگوید هرگونه استفاده از گوگل فارسی را فیلتر می‌کنم و سود می‌کنم و جایگزین آن ذره‌بین می‌شود.

ذره‌بین از دل چه پارادایمی بیرون می‌آید؟ از دل پارادایمی که در کشور ما روبیکا را رقم زد، چندین نهاد حاکمیتی ما را به چالش انداخت و به یاد دارم ارشاد، ساترا و سایر نهادها چه مشکلات عدیده‌ای برای پایش محتوایی روبیکا داشتند. درحالی‌که دوستان خدا را هم بنده نبودند، می‌گفتند کسی با ما نمی‌تواند صحبت کند. هشدارها یکی پس از دیگری به دوستان داده می‌شد و دوستان توجهی نداشتند. ذره‌بین از این پارادایم به‌وجود می‌آید و با زیرساخت کلان با مبالغ هنگفت از مالیات و هزینه‌های سرانه کشور به‌صورت ۲۴ساعته گوگل فارسی را کرال می‌کند و هدف این است تجربه بهتری نسبت به گوگل فارسی ارائه دهد.

بحث من این است حتی اگر ذره‌بین و ذره‌بین‌هایی که در آینده طراحی می‌شود، زمانی کمک می‌کند که به بلوغی برسند و آن زمان کاری روی گوگل انجام دهیم، البته اساسا مسدودسازی را تایید نمی‌کنم یا الان که اینها در مرحله رشد و نمو هستند ولو از یک پارادایم غلط و تفکر و نگاه غلط به توسعه محصولات بومی نشات می‌گیرد، الان گوگل را فیلتر کنیم و چنین طرحی تصویب شود و این امکان را به‌راحتی به اپراتورهای انحصارگر همراه ما بدهد، چه ایرانسل و چه همراه اول، در این موضوع مشخصا همراه اول که همواره در آمدن حوزه‌های غیرزیرساختی مقدم بوده است، رایزنی می‌کنند و تردیدی ندارم رایزنی کردن با کمیسیون هم برای این دوستان کاری ندارد به بهانه اینکه از کسب‌وکارهای بومی حمایت شود. یک‌باره به خود می‌آییم و می‌بینیم سال ۱۴۰۱ تنها راه ورود به دنیای فارسی ذره‌بین همراه اول شده است. این مطلوب ماست؟ چیزی که در می‌یابم مطلوب نگارندگان طرح هم حتی این نیست.

جزئیاتی از این طرح را در پادکست فیلتر شدن اینترنت گوش دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دو راه پیش روست، یک راه کشور را به سمت کره جنوبی پیش میبرد، راه دیگر کشور را به سمت کره شمالی عقب میبرد.
    هیچ ابهام و معمایی وجود ندارد، تمام علائم و نشانه ها به وضوح پیش رویتان است.
    انتخاب با شماست.

  • ناشناس

    واقعا بعضی ازاینها نمیدانند که اصلا اینترنت چیست

  • کیوان مادانی

    لعنت خدا بهتون
    ایشالله خیر نبینید
    شما نمیدونید و نخواهید فهمید که چه کسب و کار هایی رو نابود خواهید کرد
    بابا ما چه غلطی کردیم ایران به دنیا اومدیم این سربازیه مارو برآورد هزینه کنید بزاریم از ایران بریم
    گرفتاری شدیم به خدا شما شدید سکان داره مملکته ما
    همه مشکلات حل شدش فقط یه صیانت مونده بود دیگه
    یه وی پی ان ها در دستور کار نمیشینه جمع بشه
    یا اینک حداقل سایت های پ..ورن فیلتر رسمی شن
    چجوریاس ک فیسبوک رو ی جوری 2 سال فیلتر کرده بودید از هفت تا فیلتر نمیشد رسید توش ؟

    • ناشناس

      باشماموافقم ،گویا انچه اهمیت نداره ملت ووضع اقتصادیش وانچه مهمه بیخبری ماازجهانه که اگر بیست وسی گفت تمام دنیارو فسادبرد ولی ایران امنه بگیم الحمدلله

  • مجید

    هر موقع دیدین در یک جامعه حاکمیت داره چیزی رو محدود می‌کنه بدانید از همان جا داره ضربه میخوره.

    • ناشناس

      الان دزدی و قتل و تجاوز رو هم محدود کردن دارن ضربه میخورن؟ یکم حرف عاقلانه…

  • ناشناس

    کره شمالی سلام!

  • ناشناس

    من فقط با اونی کار دارم که همیشه میگه من نگفتم اگر دستم بهت برسه !!!!

  • ناشناس

    دنده عقب داریم از کره شمالیم پیشی میگیریم

  • پارسا

    اونایی که مخالف اجرای این طرح هستند بیشتر به خاطر عدم رضایت از پلتفرم های داخلیه، وگرنه چه فرقی میکنه صاحب مغازه کی باشه ما فقط خریداریم

  • ناشناس

    هرکس این طرح رو پیشنهاد داده یه فکرهای پلیدی داره اینجوری مردم رو از نظام اسلامی بد بین میکنن وتفرقه افکنی میشه چون مردم احساس میکنن یه باریکه آزادی ودلخوشی که داشتن رو دارن ازشون میگیرن واز اینجا به بعد فیلم دیدنی میشه…

  • ناشناس

    اینا همشون دارن ی کاری میکنن تا جلوی پیشرفت مردمو بگیرن نه اب داریم نه برق حالا اینترنت که قطع شد همه مشکلاتمونم حل میشه