کد مطلب: ۷۴۱۹۲۲

فیلترینگ نشان از ضعف دولت دارد

محدویت و فیلترینگ اینترنت تنها نشان از ضعف دولت دارد و قطع اینترنت حق مردم در قانون اساسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محدویت و فیلترینگ اینترنت تنها نشان از ضعف دولت دارد و قطع اینترنت حق مردم در قانون اساسی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس باور دارد اظهارات وزیر ارتباطات درباره قطع اینترنت و فیلترینگ، نشانه ضعف او و کابینه دولت است. جلیل رحیمی جهان‌‌آبادی قطع اینترنت را نقض حق مسلم مردم در قانون اساسی دانست و گفت نظارت بر اجرای قانون اساسی وظیفه رئیس‌جمهور است.

نزدیک به صد روز از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ و قطعی‌های گاه‌و‌بی‌گاه اینترنت می‌گذرد. وزیر ارتباطات نیز طی این مدت بارها اعلام کرده که هیچ نقشی در فیلتر یا رفع فیلتر ندارد. موضوعی که به اعتقاد یک نماینده مجلس نشان از ضعف دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از قطع ارتباطات، انتقاد کرده و گفت: اقدام وزیر ارتباطات نشانه‌ ضعف مدیریتی شدید در حوزه نظارتی‌اش است و زمانی که وزیر ارتباطات اعلام می‌کند من در قطع ارتباطات اختیاری ندارم و شورای امنیت کشور تصمیم می‌گیرد، به نظرم این ضعف او و کابینه رئیسی است. مردم به رئیسی رأی دادند که از حقوقشان حمایت کند و یکی از وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی و نظارت بر آن است. شما نمی‌توانید به هر بهانه‌ای اجازه دهید که شورای امنیت کشور و هر نهاد دیگری حقوق مسلم در قانون اساسی را نقض کند؛ آن هم به بهانه اینکه شش نفر در خیابان یا دور میدانی جمع شده‌اند.

به اعتقاد وی حضور معترضین در خیابان دلیلی برای قطع اینترنت نیست: شاید 10 یا 20 سال بعد هم در هر خیابان و شهری چهار نفر شعار دادند؛ این دلیل نمی‌شود که اینترنت مردم را قطع کنید و وزیر ارتباطات هم خود را بی‌مسئولیت نشان دهد و نسبت به هزینه‌ سنگینی که به زندگی مردم وارد می‌شود، بی‌اعتنا باشد. اگر ما در مجلس همراهی پیدا کنیم، در مقابل وزارت ارتباطات به‌دلیل پایین بودن سرعت اینترنت و محدود‌کردن حقوق مردم اقدام نظارتی شکل می‌دهیم.

رحیمی با انتقاد از محدودیت‌های اخیر در اینترنت، تأکید کرد وزیر ارتباطات وظیفه دارد به بهبود ارتباطات در کشور کمک کرده و از نقض حقوق مردم جلوگیری کند. امروز کسب‌و‌کار مردم در بستر اینترنت دچار مشکل شده است. ارتباطات فردی، دسترسی به فعالیت آزاد، سایت‌ها و مراکز پژوهشی دچار مشکل شده است. ما امروز در باز‌کردن یک ایمیل هم دچار مشکل هستیم. برخی سایت‌ها بی‌جهت فیلتر شده‌اند. مثل این می‌ماند که به‌خاطر چند تصادف کل خیابان را ببندند. بر چه اساسی وزیر یا هر مقام کشوری حقوق مردم را محدود می‌کند؟!

قطع ارتباطات نقض حقوق مردم

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه استفاده از ارتباطات در جهان یکی از حقوق مسلم مردم است، اتفاقات اخیر را نقض آشکار این حقوق دانست و گفت: زندگی امروزی ما برای کار، تحصیل، پژوهش، فعالیت اقتصادی و اجتماعی به اینترنت و افزایش سرعت و بهبود زیرساخت‌ها ارتباط مستقیم پیدا کرده است؛ از پیدا‌کردن پزشک، یک آدرس، دارو و یا خرید از یک سایت تا ارتباطات شخصی به اینترنت با سرعت و کیفیت مناسب احتیاج است. به‌دلیل اتفاقات اخیر، عده‌ای ناآرامی‌ها را بهانه قرار داده‌اند و نقض آشکار حقوق مردم را در حوزه ارتباطات انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه فیلتر تلگرام، کشور را دچار مشکل کرد، گفت میلیاردها تومان خرج مهاجرت مردم به اپلیکیشن‌های داخلی شده، اما جواب نداده است: نمی‌دانم چرا فکر می‌کنیم عقل‌کل هستیم و با تکنولوژی، پیشرفت و هر‌چه بشر در طول قرن‌ها تا امروز آموخته است، خود را ‌درگیر می‌کنیم.

جهان‌آبادی معتقد است با بستن فضای اینترنت، نمی‌توان خود را از معرض انتقاد مردم خارج کرد.

منبع: دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در آمریکا که قبله آمال و آرزوهای شماست، تیک تاک فیلتر می شود ولی واتساپ و اینستاگرام که حاضر به پذیرش مسئولیت محتوای خود در ایران نیستند به نظر شما نباید فیلتر شوند؟