کد مطلب: ۵۶۳۹۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح محدودسازی فضای مجازی دوباره در مجلس / فیلترینگ به صورت آزمایشی اجرا می‌شود؟

طرح محدودسازی فضای مجازی دوباره در مجلس / فیلترینگ به صورت آزمایشی اجرا می‌شود؟

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» یک بار به مجلس ارائه و از دستور کار خارج شده بود، حالا دوباره در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفته است و احتمالا از طریق اصل ۸۵ تصویب و اجرایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجلس بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را در دستور کار این هفته خودش قرار داده. طرحی که در هفت تیر اعلام شد از دستور کار مجلس خارج شده است. مجلس در این طرح به دنبال این است که همه‌ پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی طبق قوانینی که تصویب می‌کند فعالیت کنند در غیر این صورت محدود می‌شوند.

بی تاثیری نمایندگان مجلس

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» ابتدا در هفت تیر به مجلس ارائه شد، اما از آنجایی که با مخالفت تعداد زیاد از نمایندگان و بخش زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی مواجه شد، طرح پیشنهادی از مجلس خارج شد.

اما مجدد در دستور جلسه این هفته قرار گرفت. حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که قرار است این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شود.

براساس اصل ۸۵، مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شوند.

مجلسی‌ها از اعتراض و واکنش کاربران و کارشناسان نسبت به این طرح اطلاع دارند و به دنبال تصویب این طرح از طریق اصل ۸۵ هستند.

در واقع اگر این کار انجام شود ۵۰ نفر برای موضوعی تصمیم‌گیری کنند که زندگی چندین میلیون نفر از جمعیت کشور به آن وابسته است و هر اتفاقی در این حوزه بخش زیادی از کسب‌وکارها را متاثر می‌کند.

در خصوص آزمایشی اجرا شدن نیز این طرح نیز به نظر می‌رسد برگشت از حالت آزمایشی ممکن نباشد.

تاثیر فیلترینگ بر فضای مجازی

در اردیبهشت ۱۳۹۷، پیام‌رسان تلگرام با هدف استفاده از فضای مجازی داخلی فیلتر شد. اما این موضوع تاثیری روی تعداد کاربران این پیام‌رسان نداشت. افراد با استفاده از ابزار مختلف مانند فیلترشکن، پروکسی و وی.پی.ان، به این فضا دسترسی پیدا کردند.

در حال حاضر اینستاگرام به یکی از کارآمدترین ابزار برای کسب درآمد تبدیل شده که ارزش آن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است و افراد زیر ۳۰ سال بیش‌ترین میزان استفاده از این برنامه را دارند. نتیجه فیلتر کردن اینستاگرام تا حدی است که حتی سخنگوی دولت نیز نسبت به آن هشدار داده.

علی ربیعی در یک رشته توئیت به این موضوع پرداخت و نوشت: «با توجه به مطالعات تخصصی‌ در حوزه اشتغال و فضای مجازی، معتقدم هرگونه محدودسازی و یا تعطیلی اینستاگرام، منجر به کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر می‌شود.»

حال با افزایش خانه نشینی‌ها و رونق کسب‌وکار آنلاین، قطعا این رقم افزایش داشته و با فیلتر شدن این فضا بیش از یک میلیون بیکار به جامعه اضافه می‌شود.

مجازات استفاده از پیام‌رسان‌های فیلتر شده

با تصویب این طرح، فردی که از پیامرسان‌های فیلتر شده استفاده کند یا فیلترشکن و وی.پی.ان تولید کند به مجازات تعزیری درجه ۷ شامل جریمه نقدی و زندان محکوم می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    منی که دارم خرج خانوادمو از اینترنت در میارم توی این وضعیت کرونا و اقتصاد داغون اگه این طرح باعث تعطیلی کسبو کارم بشه مطمعن باشین میام تو خیابون برای اعتراض هیچیم برای از دست دادن ندارم بزنید بکشید از این زندگی خیلی بهتره

  • ناشناس

    من مخالف این کارم

  • ناشناس

    فک کردن همه کارشون خیلی عالیه ???
    نه جدی…نمایش جدیدتونه؟!????

  • ملیحه

    نتیجه حضور در انتخابات ریاست جمهوری?
    نوش جونتون

  • ملیحه

    کره شمالی ۲

  • بندر

    اول مسولین از توییتر کوچ کنن،این طرح افتضاححه،?

  • ناشناس

    لطفا با دقت و درک و ملاحظه خیلی بیشتر تصمیم بگیرین. از همه زوایا بهش نگاه کنید ک حق هیچ کسی ضایع نشه.

  • ناشناس

    عجب… جالبه، احساس میکنم تو یه جوک گیر افتادم?اگه میخواین این کارو بکنین لااقل اول کرونا رو شکست بدیم بعد، الان کسب و کار فیزیکی تعطیله به خاطر کرونا، بعد همه چسبیدن به مجازی، الان که میخواین این کارو بکنین… ما از کجا باید پول در بیاریم:)؟از کجا جنس بخریم ؟ از مغازه های کرونایی یا از فضای مجازی فیلتر شده؟بعد برای کسب و کار کردن هم مجازات تعیین میکنین….

  • عظیمی

    دوستان عزیز من یه چیزی فهمیدم اونم اینه که احتمالاً میخوان قیمت نت بین المللی رو ۱۰ برابر کنن چون تو وضعیت کرونایی مجازی رونق بیشتری گرفته و اینا ام نشستن سر گردنه که مردمو بچاپن
    یا اینکه مردمو بیارن تو پلتفرم های داخلی و شما بابت هر اپی که نصب کنی یه حق اشتراکی بدی یا هر کالایی بخری یا بفروشی ۱۰ درصدش میشه مال اینا
    یعنی قشنگ معلومه سرگردنه نشستن و میخوان از همین مردم فقیر بدبخت اون ته مونده ثروتی ام که دارن رو بچاپن واسه خودشون

  • شهرزاد قره داشی

    به نظر من که میخان
    فضای مجازی بردارن
    مردم کسب کارشون در
    آنجا کسب می‌کنند
    و بسیاری ازکارشون محدود می‌شد که
    کار مردم مگه براشون
    مهم نیستش این جوری
    همه بیکار میشن